حسرتي به نام راه‌اندازي شبكه كودك در رسانه ملي

«نخستين شبكه كودك به زبان فارسي» متعلق به صداوسيما نيست

يكي از وعده‌هاي مديران ارشد سازمان صدا و سيما در سال 90، وعده‌ي راه‌اندازي شبكه‌ي كودك و حتي در مقياسي تخصصي‌تر شبكه‌اي تحت عنوان «انيميشن» بود؛ با اين حال رسانه‌ي ملي اين بار هم دير به خود جنبيد تا «پرشين تون» كه از ماهواره‌ي هاتبرد قابل دسترسي‌ است، «نخستين شبكه كودك به زبان فارسي» باشد.

يكي از وعده‌هاي مديران ارشد سازمان صدا و سيما در سال 90، وعده‌ي راه‌اندازي شبكه‌ي كودك و حتي در مقياسي تخصصي‌تر شبكه‌اي تحت عنوان «انيميشن» بود؛ با اين حال رسانه‌ي ملي اين بار هم دير به خود جنبيد تا «پرشين تون» كه از ماهواره‌ي هاتبرد قابل دسترسي‌ است، «نخستين شبكه كودك به زبان فارسي» باشد.

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، شبكه «پرشين تون» از نوروز 91 روي ماهواره هاتبرد قرار گرفت و با پخش كارتون‌ها و برنامه‌هاي كودك با دوبله‌ي فارسي، سعي در جذب مخاطبان كودك و نوجوان دارد.

اين شبكه همچنين با پخش كارتون‌هاي قديمي براي مخاطبان بالاي 30 سال، بزرگسالان را نيز هدف قرار داده و به جذب حداكثري مخاطب مي‌انديشد.

پرشين‌تون

پرشين تون با شعار «اولين تلويزيون كودك به زبان فارسي» در حالي فعاليت خود را شروع كرده كه غفلت مسؤولان سازمان صداوسيما در خصوص ضرورت راه‌اندازي هر چه سريع‌تر يك شبكه‌ي تخصصي كودك، باعث شد تلويزيون باز هم نظاره‌گر تاسيس يك شبكه‌ي ماهواره‌يي جديد باشد؛ اين در حالي است كه جاي خالي شبكه‌ي اختصاصي كودك و انيميشن در رسانه‌ي ملي از سال‌ها قبل به چشم مي‌آمد و برنامه‌سازان و هنرمندان حوزه‌ي كودك بارها نسبت به اين امر هشدار داده بودند.

علي زارعان كه سال‌هاست مديريت گروه‌هاي كودك و نوجوان را در تلويزيون عهده‌دار است، درباره‌ي ضرورت راه‌اندازي شبكه كودك اظهار مي‌كند: مخاطب كودك و نوجوان نيازمند غذاي متناسب با ذهن و روح خود است و شبكه‌ي كودك و نوجوان اين غذا را تامين مي‌كند. كشوري كه بزرگترين جمعيت خود را در گروه سني كودك و نوجوان مي‌بيند، مطمئنا نيازمند دو تا سه شبكه‌ي كودك و نوجوان است كه تاكنون يكي از آن‌ها هم محقق نشده است. در روزگار ما خيلي از كشورها شبكه خردسال، كودك و نوجوان دارند.

او در گفت‌وگو با ايسنا ادامه مي دهد: خيلي جالب است كه ما صبوري كرده‌ايم كه شبكه كودك الجزيره براي كشوري با جمعيت 700 هزار تاسيس شود. مخاطب اين شبكه 21 ميليون بيننده است يعني توانسته 22-23 برابر ظرفيت كشور الجزيره مخاطب خارجي را جلب خود كند.

اين مدير تلويزيوني متذكر مي‌شود: شبكه‌ي كودك مي‌تواند كشورهاي مجاور را جذب خود كرده و آن‌ها را به زبان فارسي راغب كند. اين شبكه نه تنها براي آموزش رسمي كشور مضر نيست، بلكه مي‌تواند مكمل آن باشد. شبكه كودك و نوجوان نه تنها هزينه‌بر نيست، بلكه مي‌تواند خودگردان باشد و حتي سود هم برساند.

زارعان تاكيد مي‌كند: نهاد خانواده در جامعه امروز نيازمند شبكه كودك و نوجوان است؛ چرا كه اين شبكه تا حدودي مي‌تواند وظيفه‌ي تربيت مخاطبان خود را در جامعه‌اي كه پدر و مادر ساعات زيادي از روز را به كار در بيرون از خانه مشغولند، بر عهده گيرد.

كودك و تلويزيون 1

***

بر اساس اين گزارش ايسنا، «پرشين تون» كه در مدت كوتاه فعاليت خود به پخش انيميشن‌هاي روز دنيا با كيفيت تصويري قابل قبول و دوبله‌ي فارسي اقدام كرده است، يكي از چندين شبكه ماهواره‌يي است كه با رويكردي غيرسياسي اقدام به پخش برنامه مي‌كنند و از اين طريق سعي در رقابت با رسانه‌ ملي دارند.

ضمن اينكه وب‌سايت رسمي اين شبكه از بالا رفتن كيفيت صدا و تصوير پرشين‌تون در روزهاي آينده خبر مي‌دهد كه قطعا پخش تصاوير با كيفيت مي‌تواند در بالا بردن آمار مخاطبان، موثر باشد.

***

صداوسيما در مقطعي تلاش‌ها براي راه‌اندازي شبكه‌ي كودك را افزايش داد و حتي شبكه دو را به عنوان شبكه كودك معرفي كرد، اما پخش برنامه‌هاي بزرگسال و نامتناسب با گروه سني كودك و نوجوان در اين شبكه ادامه پيدا كرد تا در نهايت شبكه دو با تعريف كلي «كودك، نوجوان و خانواده» به بيننده معرفي شود.

آنچه مسلم است در شرايطي كه نخستين شبكه فارسي زبان كودك متعلق به صداوسيما نيست، مي‌توان اين جمله را به صراحت بيان كرد كه تلويزيون در بخش كودك از قافله‌ي رقابت رسانه‌يي عقب افتاده و بايد ديد شبكه‌اي كه تنها چند هفته از آغاز فعاليتش گذشته، مي‌تواند مسؤولان رسانه ملي را به فعاليت سريع‌تر براي جذب مخاطبان كودك و نوجوان وادارد يا مخاطب كودك و نوجوان و بيش از همه خانواده‌ها، همچون گذشته در آرزوي شبكه‌اي داخلي و متناسب با اخلاقيات ايراني و اسلامي كشورمان، بايد انگشت حسرت بر دهان بگيرند.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۲۷ فروردین ۱۳۹۱ / ۱۲:۵۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 0000029805
  • خبرنگار :