فناوران یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس موفق به ساخت ویلچرهای برقی سبکی شده اند که به ادعای سازندگان مشکلات عمده ویلچرهای برقی موجود در بازار از جمله سنگینی زیاد و دشواری انتقال آنها را ندارد.
فناوران یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس موفق به ساخت ویلچرهای برقی سبکی شده اند که به ادعای سازندگان مشکلات عمده ویلچرهای برقی موجود در بازار از جمله سنگینی زیاد و دشواری انتقال آنها را ندارد.
به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، در حال حاضر بیشتر ویلچرهای برقی موجود در بازار، دارای اشکالات مهمی هستند. سرنشین این ویلچرها برای انتقال با خودرو، حتما باید از خودروی «ون» استفاده کند، زیرا تا شدن ویلچرهای برقی به راحتی امکانپذیر نیست. اینگونه ویلچرها معمولا بیش از حد سنگیناند و بلندکردن آنها مشکل است. در حالی که ویلچرهای دستی به راحتی تا میشوند و چون سبک هستند به آسانی در صندوق عقب خودروهای سواری و تاکسیهای معمولی جای میگیرند.
مشکل دیگر، عملکرد نه چندان مطلوب این ویلچرها در سطوح شیبدار و هنگام عبور از کانالهای v شکل کوچه و خیابان است. مسالهی دیگر ویلچرهای برقی موجود، زمان شارژ طولانی آنها میباشد.
به گفته سازندگان ویلچر برقی سبک که معتقدند ویلچر تولیدی آنها تمامی مشکلات ذکر شده را به نحو چشمگیری کاهش داده، زمان شارژ کامل این ویلچر تنها دو ساعت است و با این شارژ ویلچر میتواند حدود 20 کیلومتر را بپیماید. البته بنابر خواست مشتری، امکان افزایش سلول باتریها به منظور افزاش ظرفیت پیمایش تا 40 کیلومتر هم وجود دارد.
از طرف دیگر، حجم باتری این ویلچر، نصف حجم باتریهای معمولی است و یک سوم آنها وزن دارد، ضمن آنکه از طول عمری بیشتر از سه برابر باتریهای معمولی برخوردار است.
مزیت دیگر این باتری آن است که تا پایان شارژ خود، جریان ثابت و کافی برای حرکت موتورها را تامین میکند. به عبارت بهتر، کمشدن شارژ تاثیر محسوسی در عملکرد ویلچر ندارد. این باتری قابلیت شارژ سریع در مدت دو ساعت را دارد و به علت کم حجم بودن آن، بدون نیاز به برداشتن باتری، میتوان ویلچر را جمع کرد.
محل قرار گرفتن کنترلر این ویلچر هم قابل تنظیم است و میتوان موقعیت طولی و ارتفاع آن را در مناسبترین نقطه برای سرنشین ثابت کرد. همچنین این کنترلر مجهز به عیبیاب است و قابلیت تغییر برنامه رایانهیی خود را دارد. از این طریق پارامترهای مختلفی نظیر سرعت رو به جلو، سرعت رو به عقب، شتاب تند شونده، شتاب کند شونده، سرعت و شتاب دو زدن، زمان خاموش شدن خودکار، کنترل ترمزها و ... قابل برنامهریزی هستند.
نوع اتصال چرخ به تنه نیز طوری است که میتوان ارتفاع آن را تغییر داد و متناسب با میل سرنشین، شیب نشیمن را تنظیم کرد.
تا شدن این ویلچر برقی بدون جدا کردن باتری به راحتی امکانپذیر است. وزن آن حدود 33 کیلوگرم میباشد. پس میتوان آن را مانند ویلچرهای دستی به راحتی تا کرد و در صندوق عقب خودروهای سواری و تاکسیهای معمولی جا داد. شکنپشتی امکان قراردادن ویلچر در صندوق عقب را به مراتب سادهتر میکند.
این نمونه با بهرهگیری از موتورهای قوی و کمحجم (که تمام حجم موتور در حجم چرخ مستتر است)، به خوبی بر روی سطوح شیبدار حرکت میکند. وجود موتورهای کمحجم باعث شده که ابعاد ویلچر مانند ویلچرهای دستی باشد. مثلا پهنای آن 66 سانتیمتر است و به راحتی از چارچوب درها عبور میکند.
به گفته سازندگان این ویلچر برقی سبک، ویلچرهای دستی که در حال حاضر مورد استفاده کاربران میباشد و به دلیل مرغوبیت تنه و یا هر دلیل دیگر صاحبانشان مایل به جدایی از آنها نیستند، میتوانند برقی شوند. در این راستا، فناوران این شرکت دانش بنیان از توان مهندسی طراحی، ساخت و انطباق قطعات لازم به منظور برقیکردن آنها برخوردار بوده و میتوانند در یک فرصت زمانی کوتاه این کار را انجام دهند.
انتهای پیام
نظرات