• سه‌شنبه / ۱۰ فروردین ۱۳۹۵ / ۱۳:۲۶
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: yazd-41586
  • خبرنگار : 50214

ارگ شهرسب ابرکوه یزد، ارگی کوچکتر از بم و بزرگتر از راین

ارگ شهرسب ابرکوه یزد، ارگی کوچکتر از بم و بزرگتر از راین

 ارگ شهرسب، قلعه‎‎ای است عظیم با سردری رفیع و آثاری از مجتمع مسکونی اهالی در گذشته که هستة اولیه این مجتمع مسکونی عظیم را می توان به دورة صفویه نسبت داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجوین ایران(ایسنا) - منطقه یزد، "محمدمهدی شرافت" مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در این مورد عنوان کرد: این بنا، قلع‌‌ای است با برج و بارو و سردری جداگانه، هشت برج و نیم در چهار زاویه که در میان قلعة بیرونی واقع شده است.

وی افزود: کوچه ‏‏ها و خانه‏‏های این واحد مسکونی به صورت شطرنجی طراحی شده اند و اکثر خانه های مسکونی در طرفین کوچه‏‏ها قراردارند.

شرافت ادامه داد: از جمله ویژگی های بارز این مجتمع مسکونی بسیار زیبا، خانه های قدیمی برتر با تزئینات گچبری و نقوش اسلیمی گل و بوته و مقرنسکاری آن است.

وی خاطرنشان کرد: چنين بنظر مي‎‎آيد كه با ازدياد جمعيت داخل قلعه در دوره قاجاريه از طرف حصار بيروني قلعه، به فاصلة حدوداً 25 متر از حصار اولي، قلعة دومي را ایجاد كرده‏‎‏اند و در حد فاصل دو حصار تعداد زيادي واحد مسكوني خشت و گلي ساخته و بدين طريق آن را توسعه داده‎‎اند.

این مقام مسئول تصریح کرد: در حقيقت اين قلعه با دو حصار متحدالمركز جمعاً 16 برج از معدود قلعه‎‎هاي استان يزد است كه معماري آن نسبتاً سالم مانده است و از اين مكان مي توان به عنوان جاذبه مهم گردشگري شهرستان ابركوه استفاده كرد.

شرافت از ويژگي‎‎هاي بارز اين مجتمع مسكوني بسيار زيبا، خانه هاي قديمي برتر با تزیينات گچبري و نقوش اسليمي گل و بوته و مقرنسكاري آن دانست و افزود: گردشگران و مسافرانی که قصد دیدن گنبد عالی، یخچال خشتی و سرو ابرکوه را دارند از این مکان تاریخی نیز بازدید کنند که واقعاً دیدن آن خالی از لطف نیست.

گفتنی است؛ ارگ شهرسب 17 هزار متر مربع مساحت دارد و مصالح بکار رفته در آن خشت خام، گل، سنگ، چوب، آجر پخته و غیره است و در سال 1384 با شماره 13724 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha