• پنجشنبه / ۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۱۵:۰۱
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: khouzestan-38512
  • خبرنگار : 50656

اظهارات روساي دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي استان در نشست با اعضاي كميسيون آموزش مجلس

اظهارات روساي دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي استان در نشست با اعضاي كميسيون آموزش مجلس

برخي روسا و مسئولان دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي خوزستان در نشست با اعضاي كميسيون آموزش مجلس، به بيان وضعيت و مشكلات واحدهاي متبوع و طرح ديدگاه‌هاي خود پرداختند.

 

به گزارش خبرنگار علمي‌وآموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه خوزستان ـ دكتر غلامرضا راشد رئيس دانشگاه صنعت نفت در جلسه كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با دانشگاه‌هاي استان كه صبح امروز (پنج‌شنبه، 5 ارديبهشت ماه) در سالن جلسات رياست دانشگاه شهيد چمران اهواز برگزار شد، با اشاره به برخي از قابليت‌هاي و تفاوت‌هاي اين دانشگاه با دانشگاه‌هاي ديگر از نظر انعطاف‌پذيري در تغيير و ايجاد رشته‌هاي مورد نياز اين صنعت، گفت: در دانشگاه يك نظام فرهنگي تربيتي، يك نظام آموزشي و يك نظام پژوهشي وجود دارد و اميدواريم يك نظام مديريتي شايسته جمهوري اسلامي هم براي دانشگاه تبيين و ايجاد شود.

 

 راشد با تصريح بر وجود 4 واحد آموزشي در اين دانشگاه، به برخي تفاوت‌هاي دانشگاه صنعت نفت با دانشگاه‌هاي ديگر اشاره و عنوان كرد: بيش از 65 درصد ورودي‌هاي دانشكده نفت داراي معدل كتبي ديپلم رياضي بالاي 18 هستند و خروجي‌هاي دانشگاه از نظر قبولي در آزمون كارشناسي ارشد بعد از دانشگاه صنعتي شريف در رتبه دوم كشور قرار دارند.

 

وي خاطرنشان كرد: دانشكده نفت اهواز با هزار و 200 دانشجو در مقاطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري بيشتر در رشته‌هاي مهندسي نفت و گاز، دانشكده آبادان با 800 دانشجو در رشته‌هاي پايين دستي نفت، دانشكده تهران با حدود 300 دانشجو در زمينه مديريت و اقتصاد انرژي و دانشكده محمود آباد با حدود 100 دانشجو در رشته‌هاي كشتي‌راني و موضوعات دريايي، چهار واحد دانشگاه صنعت نفت هستند.

 

رئيس دانشگاه صنعتي نفت با اشاره به اساس‌نامه اين دانشگاه كه بايد نياز نيروي انساني صنعت نفت را تامين كند، تصريح كرد: يكي از تفاوت‌هاي دانشگاه صنعت نفت با ديگر دانشگاه‌ها انعطاف‌پذيري آن در تغيير و ايجاد رشته‌ها براساس نياز صنعت نفت است؛ همچنين دانشجو در اين دانشگاه به‌صورت هدفمند وارد مي‌شود و به همين دليل انتظارات اين دانشجو از نظر مسايل مادي و معنوي بيش از دانشجويان ديگر دانشگاهاست.

 

راشد خصوصيت ديگر دانشگاه متبوعش را ارتباط و اتصال اين دانشگاه به صنعت نفت عنوان كرد و افزود: اين دانشگاه در دل صنعت است و حتي دوره‌هاي كارآموزي دانشجويان در طول ترم، در مناطق نفت‌خيز برگزار مي‌شود. البته مشكلات بسيار است و انتظار نداريم مشكلي نباشد.

 

همچنين دكتر علي‌محمد آخوندعلي رئيس دانشگاه صنعتي جندي شاپور دزفول با بيان اين‌كه دانشگاه در سال‌هاي اخير توسعه نسبي خوبي داشته است، گفت:‌ البته آنچه اتفاق افتاده است نسبت به آنچه بايد بشود قابل توجه نيست.

 

وي با اشاره به رشد رشته‌هاي تحصيلي در اين دانشگاه، خاطرنشان كرد: در حال حاضر دانشگاه جندي شاپور دزفول كمتر از 2 هزار نفر دانشجو  دارد اما از نظر تاسيس دانشكده با مشكل مواجه هستيم

 

وي با يادآوري اين‌كه اعتباراتي كه براي ايجاد دانشكده مكانيك دانشگاه اختصاص يافته بود عملياتي نشد، خاطرنشان كرد: همچنين كلنگ دانشكده مهندسي برق زده شد اما اين پروژه هم متوقف شد؛ از سوي ديگر از سال گذشته اعتبارات جاري نسبت به هزينه‌ها پاسخگو نيست و از نظر اعتبارات دانشگاه در مضيقه است.

 

رئيس دانشگاه صنعتي جندي شاپور دزفول با اشاره به نرخ رشد خوب اين دانشگاه در پذيرش دانشجو و خدمات آن در بومي‌گزيني علي‌رغم تمام مشكلات همراه آن، تصريح كرد: شايد بيش از 50 درصد دانشجويان دانشگاه از شهرهاي دزفول، شوش و انديمشك كه درشعاع 20 تا 60 كيلومتري دانشگاه واقع‌شده‌اند، هستند كه مي‌تواند در توسعه و آينده منطقه نقش موثري داشته باشد.

 

آخوندعلي با اشاره به اختصاص اعتباراتي براي احداث خوابگاه و ديگر پروژه‌هاي عمراني در اين دانشگاه در مصوبات سفر دوم هيات دولت به استان، تصريح كرد: دانشگاه با صرفه‌جويي تمام بيش از دو برابر آنچه پيش بيني شده بود ساخت و ساز انجام داد؛ به طوري‌كه طي 3 تا چهار سال گذشته بيش از 40 هزار مترمربع فضاي آموزشي و اداري به دانشگاه افزوده شد. اما در ساخت و سازهايي كه در سال گذشته انجام شد، دچار بحران شديم البته اگر دولت دو تا پنج درصد هم كمك كند مي‌توان اين پروژه‌ها را به مرحله بهره‌برداري رساند.

 

 

به گزارش خبرنگار ايسنا همچنين در اين نشست سيد بهزاد علوي رئيس آموزشكده‌هاي فني و حرفه‌اي خوزستان، با تبيين وضعيت آموزش فني‌و‌حرفه‌اي در استان با توجه به اهداف برنامه پنجم توسعه كشور،  خاطرنشان كرد: در برنامه پنجم بايد 45 درصد فارغ‌التحصيلان هنرستان‌هاي هر استان جذب آموزشكده‌هاي فني و حرفه‌اي شوند، در حالي كه اين رقم در خوزستان كمتر از 12 درصد است.

 

وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر در استان پنج آموزشكده فني وحرفه‌اي با نزديك به 6 هزار دانشجو در مقاطع كارداني و كارشناسي و 23 رشته آموزشي، در شهرستان‌هاي اهواز و دزفول فعال است. از نظر جمعيت بومي و غير بومي آموزشكده‌هاي فني و حرفه‌اي با سهم  82 درصدي دانشجوي بومي، بيشترين سهم دانشجوي بومي بين دانشگاه‌هاي استان را به خود اختصاص مي‌دهند.

 

رئيس آموزشكده‌هاي فني و حرفه‌اي استان با بيان اين‌كه جمعيت خوزستان با استان‌هاي بزرگ كشور برابري مي‌كند، تصريح كرد:‌ با اين وجود عقب افتادگي در آموزشكده‌هاي فني، چه پس از جنگ تحميلي و حتي تا امروز، در استان مشهود است. به‌گونه‌اي كه استان‌هايي مانند فارس و اصفهان، به ترتيب داراي 16 و 18 آموزشكده‌ فني و حرفه‌اي هستند اما در خوزستان تنها 5 آموزشكده وجود دارد كه از اين تعداد 2 آموزشكده هنرستان‌هايي‌اند كه در نوبت دوم فعال هستند.

 

علوي با بيان اين‌كه در هنرستان‌هاي استان 99 عنوان رشته فني و حرفه‌اي و كار و دانش فعال است، خاطرنشان كرد: با توجه به اين موضوع بايد نزديك به اين رقم رشته‌هاي فني و حرفه‌اي در مقاطع كارداني و كارشناسي در استان وجود داشته باشد اما داوطلبان خوزستاني براي تحصيل در رشته‌هاي فني وحرفه‌اي ناگزير به استان‌هاي ديگر مي‌روند.

 

وي با اشاره به تصويب ايجاد 9 آموزشكده فني و حرفه اي براي خوزستان در دور دوم سفرهاي هيات دولت به استان، خاطرنشان كرد: با وجود تامين زمين موردنياز براي تاسيس اين دانشكده‌ها و موافقت شوراي گسترش و همچنين پرداخت اعتبار به مشاوران براي طراحي رشته‌هاي جديد، اين كار با انتقال مسئوليت آموزشكده‌هاي فني وحرفه‌اي از وزارت آموزش و پرورش به وزارت علوم تلاقي پیدا كرد و با توجه به دستور عدم پي‌گيري از سوي وزير براي تاسيس اين آموزشكده‌ها، اين مصوبه متوقف شد.

 

رئيس آموزشكده‌هاي فني وحرفه‌اي خوزستان با بيان اين‌كه خوزستان تنها استاني است كه پس از انقلاب حتي يك آموزش فني و حرفه‌اي در آن ساخته نشده است، افزود: متاسفانه با وجود آن‌كه خوزستان بيست و هشت درصد سهم صنعت، كشاورزي، آب و انرژي كشور را در اختيار دارد، دانشجويان استان بايد براي تحصيل در رشته‌هاي فني و حرفه‌اي به استان‌هاي ديگر بروند؛ در حالي كه برخي از استان‌ها در رشته‌هاي فني و حرفه‌اي بيش از ظرفيت دانش‌آموزي خود ظرفيت پذيرش دانشجو در مقطع كارداني دارند. با توجه به اين موارد و همچنين مشكلات كمبود عضو هيات علمي براي اين آموزشكده‌ها، انتظار حمايت بيشتري از مسئولان است.

 

به گزارش خبرنگار ايسنا همچنين دكتر عبدالامير معزي رئيس دانشگاه كشاورزي و منابع طبيعي رامين خوزستان، با اشاره به عمده مشكلات اين دانشگاه تصريح كرد:‌ اين دانشگاه سال 84 از دانشگاه شهيد چمران اهواز مستقل شد و از اين زمان تاكنون پنجاه درصد توسعه و رشد جمعيت دانشجويي داشته است اما توسعه عمراني، امكانات آموزشي، ساخت و ساز و مسايل رفاهي متناسب با اين رشد دانشجويي نبوده است.

 

وي با بيان اين‌كه دانشگاه در جذب اعضاي هيات علمي با مشكل مواجه است، اظهارداشت: در حال حاضر نسبت عضو هيات علمي  به دانشجو در دانشگاه يك به 31 است و در مجموع  2 هزار و 500 دانشجو در 15 گروه آموزشي و سه دانشكده مشغول به تحصيل هستند كه از اين تعداد 400 نفر در مقاطع تحصيلات تكميلي هستند.

 

رئيس دانشكده‌ كشاورزي و منابع طبيعي رامين خوزستان با بيان اين‌كه كسب درآمد از طريق ارتباط با صنعت در ملاثاني امكان‌پذير نيست، تصريح كرد: همچنين از نظر ايجاد منابع درآمدي در حوزه آموزش، اخيراً پرديس دانشگاه راه‌اندازي شده‌است اما اين واحد هم هزينه‌هاي خاص خود را دارد. مشكل ديگر دانشگاه مسئله خوابگاه‌هاي دانشجوي‌ست كه با وجود اعطاي زمين 99 ساله، وام چهار درصدي و تضمين سكونت دانشجو تا پانزده سال‌ آينده، تاكنون كسي براي سرمايه گذاري اعلام آمادگي نكرده‌است.

 

معزي با اشاره به تبديل ملاثاني به شهرستان در سال‌هاي اخير تصريح كرد:‌ در صورت نبود خوابگاه دانشجو بايد در بافت دهستاني اين منطقه مسكن پيدا كند.

 

وي با اشاره به راه‌اندازي كارگروه انرژي‌هاي نو در دانشگاه، خاطرنشان كرد: همچنين در حوزه كشاورزي دانشگاه يك دهكده خودبسنده در جهت پدافند غيرعامل ايجاد كرده‌است. در اين دهكده از انرژي‌هاي متعارف استفاده نمي‌شود و در واقع الگويي براي فردا محسوب مي‌شود كه از انرژي‌هاي نو در آن استفاده شود.  همچنين در دانشگاه كارهايي براي استفاده از انرژي‌هاي زيستي مانند بيوگاز براي جايگزيني سوخت ماشين‌آلات كشاورزي مانند تراكتور در حال انجام است. در واقع قرار است از كود حيواني به جاي سوخت فسيلي انرژي استخراج شود.

 

وي با بيان اين‌كه كارگروه گياهان دارويي هم در دانشگاه شكل گرفته است، تصريح كرد:‌ بايد از سيستم كشاورزي سنتي خارج شويم؛ در حال حاضر درآمد حاصل از سيستم گياهان دارويي بسيار بيشتر از كشت‌هاي متعارف است و بسياري از اين گياهان در منطقه به وفور وجود دارد. همچنين دفتر ارتباط با كشاورز از سوي دانشگاه در ملاثاني ايجاد شده است كه به مشكلات و معضلات كشاورزي منطقه رسيدگي مي كند.

 

رئيس دانشگاه كشاورزي و منابع طبيعي رامين خوزستان با تصريح بر اين‌كه اگر بودجه‌اي براي تخصيص به دانشگاه‌ها وجود ندارد حداقل اجازه دهيد دانشگاه از راه‌هايي كه خود ايجاد مي‌كند، منابع مالي مورد نيازش را تامين كند، اظهارداشت: هنگامي كه دانشگاه واحد پرديس را ايجاد كرد دولت با پذيرش دانشجوي كارشناسي ارشد دراين واحد مخالفت كرد و اعلام مي‌كند كه به علت وجود فارغ التحصيل زياد رشته كشاورزي نبايد در اين رشته دانشجوي كارشناسي ارشد پذيرش شود. در حالي كه هم‌اكنون دانشگاه آزاد مي‌تواند به راحتي در اين رشته‌ها دانشجو پذيرش كند.

 

به گزارش خبرنگار ايسنا، در اين مراسم همچنين دكتر عليرضا رازقي‌زاده رئيس دانشگاه پيام نور استان، با اشاره به تحصيل حدود 70 هزار دانشجو در 31 مركز و واحد پيام نور استان، تصريح كرد:‌ دانشجويان اين دانشگاه صددرصد بومي هستند و اكثر مراكز در محروم‌ترين نقاط استان ايجاد شده‌اند.

 

وي با بيان اين‌كه حدود 4 هزار مدرس مدعو در سطح مراكز پيام‌نور استان وجود دارد، خاطرنشان كرد: بيشتر اين تعداد، فارغ‌التحصيلان كارشناسي ارشد بيكار در سطح استان هستند كه از آن‌ها به عنوان مدرس مدعو در همان مناطق محروم استفاده مي‌شود.

 

رئيس دانشگاه پيام‌نور استان با بيان اين‌كه حدود بيست درصد دانشجويان اين دانشگاه در رشته‌هاي فني  و مهندسي مشغول به تحصيل‌اند، اظهارداشت: در سال گذشته چهل آزمايشگاه در سطح مراكز استان احداث و تجهيز شد؛ همچنين تعداد اعضاي هيات علمي در سال گذشته از 123 نفر به 154 نفر افزايش يافت. افزايش 64 هكتار زمين در 12 مركز به همت خيرين و نهادهاي مختلف در سال گذشته نيز از ديگر اقدامات دانشگاه است.

 

رازقي‌زاده با بيان اين‌كه بودجه اين دانشگاه از دانشگاهي با 2 هزار دانشجو به مراتب كمتر است، تصريح كرد: اين در حالي‌است كه از مجموع 31 مركز پيام نور در استان شايد تنها 10 مركز سوددهي داشته باشد.

 

وي خاطرنشان كرد:‌ دغدغه‌ اصلي دانشگاه جذب اعضاي هيات علمي‌است؛ به طوري كه طي دو تا سه سال گذشته 12 نفر استاديار اين دانشگاه به دانشگاه‌هاي تهران منتقل شدند و اين ماندگاري پايين اعضاي هيات علمي در اين دانشگاه‌ را نشان مي‌دهد.

 

به گزارش خبرنگار ايسنا در اين مراسم همچنين دكتر اشتري معاون فرهنگي دانشگاه علوم و فنون دريايي خرمشهر، با اشاره به مستقل شدن  اين دانشگاه در سال 82 از دانشگاه شهيد چمران اهواز به مشكل ماندگاري اعضاي هيات علمي در اين دانشگاه اشاره كرد و افزود: علي‌رغم تمام توجهات خاصي كه به استان شده است اما هنوز قادر به نگه‌داري و افزايش ضريب ماندگاري اعضاي هيات علمي نيستيم.

 

وي با بيان اين‌كه با وجود مستقل شدن  دانشگاه در سال 82 طي ده سال گذشته و از سوي وزارت علوم هنوز يك ساختمان در دانشگاه احداث نشده است، تصريح كرد: تمام ساخت و ساز‌هايي كه در طي سال‌هاي گذشته در دانشگاه صورت گرفته، از سوي بنياد مستضعفان تامين اعتبار شده‌است در حالي كه اين حمايت‌ها كفايت نمي‌كند و در سال‌هاي اخير با توجه به مشكلات بودجه‌اي پروژه‌هاي عمراني اين دانشگاه متوقف شد.

 

معاون فرهنگي دانشگاه علوم و فنون دريايي خرمشهر با طرح ديدگاه ایجاد ارتباط بين نهادهاي دريايي كشور با دانشگاه‌هاي ساحلي و دريايي، خاطرنشان كرد: همان‌طور كه دانشگاه صنعت نفت در ارتباط با صنعت نفت است دانشگاه‌هاي دريايي كشور نيز مي‌توانند به نيروي دريايي كشور مرتبط شوند. اين كار باعث مي‌شود دانشگاه‌ها در تامين نيروي انساني موردنياز آن‌ها بهتر عمل كنند.

 

 

كدخبرنگار: 17014

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha