• دوشنبه / ۴ مهر ۱۳۹۰ / ۱۱:۵۲
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: khouzestan-17704

«ارگ ارغوانی»؛ در محاصره كشاورزان، پاتوق معتادان، طويله ستوران!

«ارگ ارغوانی»؛ در محاصره كشاورزان، پاتوق معتادان، طويله ستوران!

مسؤول انجمن دوستداران ميراث فرهنگی باغملك گفت: يكي از آثار باستاني شهر باغملك "ارگ ارغواني" است كه در ورودي اين شهر و روي تپه واقع شده و به دوره‌ اتابكان لر برمي‌گردد. در گذشته اين ارگ يك پايگاه مرزي بود كه بيش‌تر از آن به عنوان كاروانسرا استفاده مي‌شد.

 

يونس شفيعي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان بيان كرد: اين ارگ حدود 200 تا 300 سال خالي از سكنه بوده اما هيچ گونه نگه‌داري علمي و كارشناسي در خصوص آن انجام نمي‌شود.

 

او افزود: اين ارگ در حال حاضر در احاطه كامل كشاورزان است تا جايي كه كشاورزان حد فاصل 20 سانتي‌متري اين ارگ را كشت مي‌كنند. اين در حالي است كه در چند سال گذشته اين اثر تاريخي به ثبت رسيده و قرار بود كه طبق بودجه‌اي كه سازمان ميراث فرهنگي در نظر گرفته بود مرمت شود. اما به دليل مشكلاتي كه با كشاورزان به وجود آمد اين پروژه متوقف شد.

 

شفيعی گفت: در گودبرداري‌هايي كه صورت گرفت مشخص شد آبي كه از شاليزار به پايه‌هاي آن نفوذ مي‌كند باعث سست شدن پايه‌هاي اين ارگ شده و به دليل تغييرات آب و هوايي و بارندگي‌هاي آينده احتمال تخريب اين اثر در آينده نزديك بسيار بالا است.

 

اين دوستدار ميراث فرهنگی خاطرنشان كرد: سال گذشته آقاي پورفرخي (مدير كل ميراث فرهنگی خوزستان) از اين ارگ ديدن كرد اما متاسفانه هيچ اقدامي برای احياي اين اثر انجام نشد. هم‌چنين نبود حفاظت صحيح باعث شده اين مكان به محلي براي افراد معتاد تبديل شود و بعضي از كشاورزان اين ارگ تاريخي را به محلي براي اسكان حيواناتشان تبديل كنند. در حالي كه اين اثر باستاني به دليل ويژگي و موقعيت جغرافيايي‌اش مي‌تواند محل مناسبي براي جذب گردشگران و تفريح آن‌ها باشد.

 

مسؤول انجمن دوستداران ميراث فرهنگي باغملك اظهار كرد: اين انجمن بارها نامه‌هايي برای مرمت و تعيين حريم اين اثر به ثبت رسيده به سازمان ميراث فرهنگي ارسال كرده اما معلوم نيست به چه دليل هيچ پاسخي داده نمی‌شود.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha