تبری که با دستان ایوون اوج میگیرد، خونی که بر دیوار نقش می بندد و در نهایت، او برای سومین بار بازداشت و راهی زندان می شود. شخصیتی که اگرچه در ابتدا، کارگری ساده بود اما اکنون شاید در اثر قضاوت های نادرست دادگاه، به قاتلی خبره تبدیل شده است.
"پول" فیلمی است که در سال 1983 به کارگردانی روبر برسون ساخته شد. کارگردانی که بسیاری از منتقدانش معتقدند؛ شخصیت هایش را در انزوا، سکوت و دنیایی سیاه، سازماندهی میکند.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، جلسه نمایش و پس از آن، نقد و بررسی فیلم پول روز گذشته با حضور جمعی از دانشجویان در دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان برگزار شد.
پس از پخش فیلم 84 دقیقهای پول، مجتبی بخشنده، دانشجوی کارشناس ارشد رشته جامعه شناسی درخصوص موضوع کلی فیلم پول گفت: این اثر که فیلمنامه آن بر اساس داستان "کوپن تقلبی" تولستوی نوشته شده، داستان مرد جوانی است که کشیدن چکی با امضای جعلی، او را به دزدی و قتل سوق میدهد.
فیلم پول، نمایشگر تاثیر دید جامعه در آینده یک فرد
داستان اندوهبار ایوون که در پی اتهامی نادرست به زندان میافتد و در نهایت درپی پذیرش چهرهای که جامعه از او شناخته ( یا بهتر بگوئیم، ساخته) دست به آدم کشی می زند. گویی این فیلم، بهانهای بوده تا برسون اصول عقاید و جهان بینی خویش را تکامل بخشد .
وی با اشاره به اینکه در فیلم پول به طور مستقیم، خشونتی دیده نمی شود اما نمادهای آن از جمله تبر و کفگیر در فیلم نمایان است، افزود: در فیلم پول، یک شخصیت کارگر تبدیل به قاتلی بالفطره می شود تا جایی که از کشتن اطرافیان خود لذت می برد.
این دانشجوی کارشناس ارشد جامعه شناسی با بیان اینکه این فیلم، ناتوانی دادگاه در تصمیم گیری صحیح و عادلانه را نشان می دهد، اظهار کرد: تماشاچیان این فیلم به وضوح می بینند، مردی در پی اتهامی نادرست و دسیسه چینی ثروتمندان به زندان می افتد. گویا برسون قصد اثبات این را دارد که همیشه ثروتمندان همه چیز را به نفع خود تغییر میدهند.
بخشنده با تاکید بر اینکه برسون سعی بر نزدیک کردن فیلم به واقعیت ها دارد، اضافه کرد: فیلم پول در پی اثبات این است که فرهنگی جنسی در غرب حاکم است و تمام اهداف غربیان نیز به بحث جنسیت و پول ختم میشود.
تماشاچيان اين فيلم فقط عذاب ميكشند
وی ادامه داد: این فیلم نشان می دهد؛ پول، عنصر مهمی در فرهنگ جامعه معاصر است به نحوی که این عنصر سبب طبقه بندی و قشر بندی هایی در اجتماع می شود. به طور کلی پول محرکی است که انسان ها را به اهدافشان می رساند.
این دانشجوی کارشناس ارشد جامعه شناسی بر حضور نگرشی تاریک در فیلم پول تاکید کرد و افزود: برسون همیشه انزوا و کم حرفی شخصیت هایش را به تصویر کشیده است و در این زمینه تاکید بالایی دارد. در این فیلم نیز وجود دید تاریک و آینده ای پر از توحش برای تماشاچیان محسوس است.
بخشنده با بیان اینکه روایت فیلم در ظاهر به کندی می گذرد اما در واقع داستان بسیار سریع است، افزود: تماشاچیان این فیلم، هنر را ندیده و تنها عذاب می کشند، گویی باید 84 دقیقه تمام زجر کشیده و با کارگردان همراه شوند به دلیل اینکه تماشای این فیلم موجب اذیت فرد می شود.
القای فیلم به وسیله نمادها، هنریتر است
در ادامه جلسه نقد و بررسی فیلم پول، نوید گرگین، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته فلسفه علم گفت: کارگردان این فیلم بسیار مذهبی است اما از دادگاه و کلیسا دفاع جدی نمیکند.
وی افزود: درحالی که ما در سینمای هالیوودی شاهد تاکید قاب بندی های دوربین بر چهره ها هستیم اما در فیلم پول بیشتر پاها، دست ها و کمر ها در قاب بندی های تصویر برداری قرار میگیرد.
گرگین در پایان خاطرنشان کرد: در فیلم پول، دوربین حرکت های بسیار اندک و کوتاهی دارد، دیالوگ ها بسیار کم هستند و کارگرداان بیشتر با زبان تصویر حرف می زند. به عبارت بهتر اگر یک فیلم باورهای خود را از طریق نماد و تصویر به تماشاچی القا کند، آن فیلم هنریتر است.
به گزارش ایسنا؛ روبر برسون (۱۹۰۱- ۱۹۹۹) کارگردان و فیلمنامهنویس مینیمالیست فرانسوی است. او تأثیر بسیاری بر کارگردان های نسلهای بعد از خود از جمله جیم جارموش و پل شریدر گذاشت.
او با فیلم "خاطرات یک کشیش روستا"، شروع به ساختن آثاری مینیمالیستی کرد و پس از آن نیز این سبک برای دیگر فیلمهایش باقیماند. البته به دلیل اینکه فیلمهای او بسیار شخصی بوده و هیچ عنصر عامهپسندی در آنها وجود نداشت به زحمت میتوانست برای خود تهیهکنندهای پیدا کند.
کدخبرنگار:13011
نظرات