خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام
رضا پاکزاد – فعال رسانهای
«امکان مینا» فیلم خوبی است داستان خطی دارد و پیچیده نیست سعی شده با نهان کردن، جذابیت کار افزایش یابد. موضوع ترورهای منافقین در اوایل انقلاب و دهه 60 را دستمایه فیلنامه قرار داده است. کمال تبریزی، حال و هوای سالهای آغازین جنگ تحمیلی و حال و هوای تهران و کشور را در آن هنگامه در حد قابل قبولی نشان داده است. سکانس شروع فیلم بیانگر شبهای بمباران بعثیهاست. صحنه ورود بازیگر نقش اول(مهران)، یادآور خاموشیهای شبانه برق آن سالهاست.
در ابتدا با فیلمی عاشقانه روبرو میشویم و که عمق آن هم به خوبی بیان میشود، فیلم تا اینجا ریتم معمولی و حتی کندی دارد در ادامه و با شروع ماجرای شک و خیانت رخدادها به سرعت و بدون معطلی و بدون زمان خواستن از مخاطب، میگذرند. مخاطب در جریان پیشینه و عقبه برخی جزئیات قرار نمیگیرد چون قرار است با مقداری پنهان کاری جلو برویم. بنابراین مخاطب با تکیه بر حدسهای خود پیش میرود و در میانههای فیلم ماجرا وضوحی تراژیک مییابد.
در صحنههای ابتدایی فیلم، مینا (مینا ساداتی) بازی قابل قبولی از خود نشان نمیدهد مخاطب امیدوار به سکانسهای بعدی بازی او را تعقیب میکند. هرچه بازی شخصیت اول فیلم مهران (میلاد کیمرام) بهتر و بهتر میشود بازی مینا از میانههای فیلم ضعیف و ضعیف تر میشود تا جایی که دیگر به کلیت فیلم ضربه وارد میکند.
فیلم در یک چهارم پایانی خود، ریتم تندی به خود میگیرد و پرش هم دارد برخی سکانسها نظیر صحنه حمله بازیگر اصلی به خانه تیمی، عجولانه به نظر میرسد و نمیتواند معنا و حس لازم و کافی را منتقل کند.
فیلم در مجموع توانسته هدف اصلی کار را محقق کند و چهره کریه و جنایتکار این گروه تروریستی را به خوبی نشان دهد. درست در زمانهای که فعالیتهای مذبوحانه آنها در داخل نمودی ندارد و نسل نو آشنایی چندانی با آنها و مرام التقاطی آنها ندارد یک بار دیگر با مرور خاطرات دهه 60 ماهیت خطرناک آنها را روشن میکند و در این راه موفق است.
فیلم لحظات عاطفی با حس و حالی دارد که کارگردان می توانست با پافشاری بر هرکدام از آنها تاثیر بیشتری بر روی بیننده داشته باشد، برخی صحنهها با درون مخاطبی که دهه 60 را درک کرده درگیری بیشتری پیدا میکند و گریهآور است که ای کاش کارگردان سهلگیرانه از کنار آنها نمیگذشت.
تبریزی در به تصویر کشیدن برخی روابط و مناسبات بین فردی و اداری آن دهه، استادانه عمل کرده است. صحنههای حضور و جر و بحث مهران در خبرگزاری که احتمالاً خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) است خوب از آب درآمده است و هرچند در این میان، صحنه تاثیر شهادت عکاس ایرنا بر مهران که از طریق دیدن یک ویدئو انجام میشود کمی توی ذوق می زند.
امکان مینا بر اساس تجربیات واقعی افرادی ساخته شده است که لحظه لحظه عضویت و حضور در خانههای تیمی را لمس کردهاند و از این نظر موفق بوده است.
نظرات