• دوشنبه / ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۴:۱۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: Khorasan-Razavi-75348

/هنر شهری/

یکی از طراحان المان‌های شهری: جای خالی فضای آموزشی برای المان‌ها/ مسئولین باید بدانند که از هنرمندان چه می‌خواهند

یکی از طراحان المان‌های شهری:
جای خالی فضای آموزشی برای المان‌ها/ مسئولین باید بدانند که از هنرمندان چه می‌خواهند

 یکی از طراحان المان‌های شهری گفت: مسئولین با نگاه جدی از سوی امور فرهنگی شهرداری باید بدانند که از هنرمندان چه می‌خواهند که این امر مستلزم پر کردن جای خالی فضای آموزشی برای هنرمندان در زمینه طراحی المان‌ها است.
 
نوید فلاحت در گفت‌وگو با خبرنگار هنري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)- منطقه خراسان، با بیان این مطلب که ماهنوز خوانش صحیحی از فضاسازی شهری نداریم، در واقع این رفتار یک «خرافات» هنری است، اظهار کرد: امسال پنج كار ارائه دادم که سه طرح رای آورد و در آن‌ها روي برش‌هايی فرهنگی- اجتماعی كار کردم ، به این دلیل که حس می‌کردم به حد کفایت در این زمینه فعالیت انجام نشده است.
 
وی با بیان این مطلب که به محتوای اجتماعی توجه زیادی نشده است، افزود: در یکی از آثارم به نام «احترام»که قرار است ابتدای خیابان بابک نصب شود به موضوع احترام به بزرگترها در فضای اجتماعی پرداخته‌ام.
 
این هنرمند گفت: اثر «هویت، اصالت، شهر» در خصوص ارتباط مردم با فضای سبز و پارک‌ها است، طرح دیگرم «رستاخیز بهاری» با موضوع انتزاعی و مدرن در مورد رستاخیز انسان و ارتباط آن با رستاخیز طبیعت است که این دو کار به دلیل داشتن جنبه محتوایی به عنوان المان‌های دائمی برای بعد از عید انتخاب شدند.
 
فلاحت تصریح کرد: سال گذشته اثری با نام «گمشده» داشتم که در آن خادمی در حال دلجویی از دخترکی گمشده بود، این اثر در بیان میهمان‌نوازی مشهدی‌ها طراحی و در فلکه آب نصب شد.
 
هیچ تغییر فرمی و یا مذهبی در طرح‌هایم ندادم
 
وی با بیان این مطلب ادامه داد: المان‌ها سه حالت ماندگار، دائمی و موقت دارند که در نوع موقت از مواد سبک‌تر، در ماندگارها از فایبرگلاس و آهن و در المان‌های دائمی از فایبرگلاس، آهن، بتن و ... استفاده می‌شود.
 
فلاحت اظهار کرد: اعتقاد دارم که در مسیر گذار هستیم و در این راه کسی که لطمه زیادی خورده خود من هستم زیرا خیلی از مسائلی که انتظار داشتیم انجام شود عملی نشده است.
 
این  هنرمند گرافیست گفت: دغدغه دیگری که در زمینه طراحی المان‌ها مطرح می‌شود همخوانی هر اثر با مکان و باورهای فرهنگی و هویت شهری و موضوع دیگری که چند سال است روی آن مطالعه می‌کنم طراحی تعاملی است به این معنی که مردم بتوانند با اثر به روش‌های مختلف تعامل داشته باشند و افراد با دیدن المان تجربه‌ای به دست آورده و از آن لذت ببرد.
 
بسیاری از المان‌هایمان با مردم هر منطقه و فرهنگمان تناسب ندارد
 
فلاحت اضافه کرد: درواقع بسیاری از المان‌هایی که تا امروز ساخته و در شهر نصب کرده‌ایم تکنولوژیک نبوده و تناسبی با مردم هر منطقه و فرهنگمان نداشته است.
 
وی با بیان این مطلب که سال گذشته به دلیل تغییرات و حجم آثار دست خانه هنرمندان بسته و تعداد کارها و ابعاد آن‌ها نسبت به سال قبلش کمتر شده بود، تصریح کرد: امیدواریم امسال نسبت به پارسال کارهای بهتری را ببینیم.
 
این هنرمند گفت: باید از شرایط کنونی رد شویم و برای اینکه این امر در مطلوب‌ترین حالت صورت گیرد نباید فضا را ملتهب کنیم تا به تعاملی بین هنرمندان و مسئولین برسیم همچنین اعتقاد راسخ دارم که همه باید به شهرمان کمک کرده و از جریان اصلی آن خارج نشویم و سعی کنیم که نظراتمان را به صورت منطقی و با صبر به مسئولان ارائه دهیم.
 
فلاحت با بیان این مطلب که نگاه انتزاعی در شهرمان کم است، ادامه داد: با توجه به کمبود این موضوع و به خاطر مباحث تکنیکی به عنوان مثال نمی‌توانیم مجسمه‌ها را با برنز بسازیم و معمولا از موادی مانند فایبرگلاس در ساخت آن‌ها استفاده می‌کنیم.
 
وی با بیان اینکه امسال به خاطر دیر شروع شدن طرح استقبال از بهار خیلی از هنرمندان تحت فشار قرار گرفتند، اضافه کرد: عملکرد مدیریت شهرداری و رد شدن کارها باعث ناامید شدن عده‌ای از هنرمندان شد که یکی از علل آن این است که جای خالی فضای آموزشی برای هنرمندان در زمینه طراحی المان‌ها در مشهد احساس می‌شود همچنین مسئولین باید بدانند که از هنرمندان چه می‌خواهند که این امر مستلزم نگاه جدی از سوی امور فرهنگی شهرداری به این موضوع است.
 
فلاحت تصریح کرد: در مشهد استعدادهای خوبی داریم به طوری که همه ایران از هنرمندان شهرمان استفاده می‌کنند و با زحمت‌هایی که آقایان مظفری، عرفان و ... در سال‌های گذشته کشیدند و بودجه‌هایی که تصویب شده است المان‌های خوبی در شهر ساخته شده ولی این موضوع که افراد بدون شناخت کافی از هنر مردمی نمی‌توانند آثاری مطلوب را طراحی کنند همواره مطرح است.
 
این گرافیست اظهار کرد: بسیاری از هنرمندان آثاری را طراحی می‌کنند که صرفا دکوراتیو بوده و خیلی از آن‌ها برای فضای شهری مناسب نیست.
 
وی با بیان این مطلب که باید در زمینه طراحی المان‌ها هنرمندان به صورت تیمی فعالیت کنند، افزود: طراحان گرافیک، مجسمه‌سازان، نقاشان، معماران و کلیه دست‌اندرکاران در هنر مردمی باید گرد هم آمده و برای هنرمندانی که قرار است طرح ارائه دهند کلاس‌هایی برگزار کنند؛ ورکشاپ‌هایی که در آن مسائلی مانند بومی بودن آثار، کپی نبودن کارها، نشان دادن هویت شهری و اینکه  چقدر آثار با فضای شهری مطابقت دارند مطرح و آموزش داده می‌شوند.
 
فلاحت گفت: در فرهنگ ما بحثی را با عنوان خانه تکانی داریم که در شهر نیز باید روی این موضوع کار شود و باید زوائد از محل زندگیمان حذف شود با این حال این موارد نیز به آموزش نیاز دارند این درحالی است که در کشورهای پیشرفته دنیا به بازپیرایی و همگون بودن بافت شهری نیز توجه می‌شود، به عنوان مثال در خیلی از شهرهای ایران انبوهی از موارد اضافه مانند تابلوها، بنرها و مبلمان نامناسب شهری را می بینیم که هرچقدر هم در شهر المان‌های زیبا نصب شود آنچنان که باید تاثیرگذار نخواهند بود.
 
المان ها باید به سمت بومی شدن بروند.
 
این هنرمند در خصوص بحث نشانه‌شناسی اظهار کرد: در این موضوع و در المان‌هایمان تا امروز از  نقوش فرهنگی غیر‌متناسب با شهر استفاده کردیم که این موضوع بر علیه ریشه‌ها و فرهنگمان است همچنین باید به سمت مشهدی شدن کارها برویم و با المان‌هایمان فرهنگ شهرمان را به ایران نشان دهیم.
 
وی در خصوص مذهبی تر شدن طرح‌ها گفت: مذهب بخش عمده‌ای از فرهنگمان است و همواره در قلب افراد وجود دارد ولی تا امروز خوانش و استنباط اشتباهی از هنر مذهبی داشتیم بیشتر به سمت هنر مذهبی شعاری رفتیم و خیلی مستقیم آن را به مخاطب دیکته کرده‌ایم که این موضوع تا حدی قابل قبول است ولی آنچنان که باید جا برای تزریق اخلاق و فرهنگ نگذاشته‌ایم. در واقع القای غیر مستقیم پیام آثار جذاب تر و هنرمندانه تر و قطعا تاثیر گذار تر است. همانگونه که در ادیان مختلف عمیق شدن در مسائل و تفکر جایگاهی بالا تر از عبادت دارد.
 
هم می‌توان مذهب را نشان داد و هم می‌توان به ریشه‌های مردم احترام گذاشت
 
فلاحت با بیان این مطلب که برای داشتن رفتار مذهبی به مواردی مانند تایپوگرافی‌های اسلامی و نقوش اسلامی- عربی بسنده کرده‌ایم، تصریح کرد: با اتفاقات جدید هم می‌توان مذهب را نشان داد و هم می‌توان به ریشه‌های مردم هم احترام گذاشت، به عنوان کشور و شهری که به مذهب تشیع اعتقاد دارد به نظرم هرچقدر در مورد هنر پیشرو کار شود باز هم کم است.
 
این طراح مشهدی اظهار کرد: از همه هنرمندان مشهدی برای تنها نگذاشتن شهرشان تشکر می کنم، درست است گاهی همه ما در فضای فشار قرار می‌گیریم ولی با فکر بهتر می‌توانیم تاثیری هرچند کوچک بر شهرمان داشته باشیم.
 
این هنرمند گفت: آرزو دارم قبل از اتمام سن حرفه‌ای و یا مهاجرت از ایران همه خاطرات و برش‌های فرهنگی- اجتماعی را که در محله‌های قدیمی و اصیل مشهد طراحی کرده‌ام به یادگار بگذارم و این آثار سال‌ها یادآور رفتار‌های فولکلور و محلی مشهد باشد، این برش‌ها از زندگی روزمره مردم مشهد نشات گرفته و برخورد جدیدی با طراحی اثر در شهر است.
 
نوید فلاحت، طراح گرافیک و حدود20 سال است که در مشهد کار می‌کند و در سال‌های اخیر در بحث هنر عمومی که به اشتباه هنر شهری معرفی شده است و برگزاری کارگاه‌های تخصصی و تدریس گرافیک در رویدادهای بین‌المللی و کارآفرینی  فعالیت داشته است.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha