در کلانشهرهای ژاپن مانند توکیو، اوزاکا و ناگویا، سیستم حمل و نقل عمومی بسیار کارآمد است و در نتیجه بسیاری از افراد صاحب ماشین نیستند و یا حتی گواهینامه هم ندارند. با اینحال، در خارج از شهرهای بزرگ، حمل و نقل عمومی ناکارآمد بوده یا کافی نیست و افراد در این مناطق بیشتر از خودروهای شخصی استفاده میکنند.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، در ژاپن حداقل سن قانونی برای رانندگی 18 سال است. علائم و قوانین راهنمایی و رانندگی با توجه به معیارهای بین المللی است و بیشتر علائم در جادهها به زبانهای ژاپنی و انگلیسی است. وسایل نقلیه نیز باید قبل از عبور از هر مسیر ریلی متوقف شوند.
محدوده سرعت معمولی 80 تا 100 کیلومتر در ساعت در بزرگراهها، 40 کیلومتر در ساعت در مناطق شهری و 30 کیلومتر در ساعت در خیابانهای فرعی است.
بیشتر مسیرها در ژاپن به جز در بزرگراهها، برخی از مسیرهای رانندگی و تعدادی از تونلها رایگان است و عوارض شاملش نمیشود.
شرایط جادهها نسبتا مناسب است، اگرچه که خیابانهای فرعی در شهرها برای وسایل نقلیه بزرگتر نسبتا باریک است و ترافیک به عنوان یک مشکل تکراری در مراکز شهری و اطراف آن وجود دارد. به طور کلی در ژاپن، رانندگان تمایل زیادی برای رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی دارند.
در ژاپن، افرادی از کشورهایی که گواهینامه رانندگی بین المللی دارند نمیتوانند از آن استفاده کنند و اگر فردی بیش از یک سال در ژاپن ساکن باشد باید گواهینامه رانندگی ژاپنی دریافت کند.
البته با بیش از بیست کشور از جمله اتریش، استرالیا ، بلژیک ، کانادا ، جمهوری چک، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، ایسلند، ایرلند، ایتالیا، هلند، نیوزلند، نروژ، پرتغال، اسلوونی، کره جنوبی، اسپانیا، سوئد، سوئیس، تایوان و انگلیس توافقهای دوجانبه دارد که اگر فردی گواهینامه معتبر رانندگی از یکی از این کشورها داشته باشد، بدون آزمون کتبی یا عملی میتواند گواهینامه ژاپنی دریافت کند. آزمون رانندگی در این کشور دشوار است و رانندگان با تجربه هم معمولا چند بار امتحان میدهند.
خودروهایی مانند تویوتا، نیسان، هوندا، مزدا، سوزوکی و سوبارو که بیشتر مورد استفاده هستند، نسبتا ارزان است. خودروهای ژاپنی، معمولا سبک هستند و مالیات و قوانین مختلفی دارند. داشتن اتومبیل شخصی معمولا هزینههای زیادی از جمله کنترل اجباری طی هر دو تا سه سال، مالیات سالانه خودرو، بیمه اجباری و اختیاری، هزینه بالای پارکینگ، عوارض اتوبان و هزینه بنزین را دارد. در ژاپن، بیمه اجباری خودرو معمولا پوشش کاملی ارائه نمیدهد و توصیه میشود که رانندگان بیمه اختیاری هم داشته باشند.
مهمترین عوامل برای کاهش آمار تصادفات عبارتند از: دسترسی به سیستم حمل ونقل ایمن و مقرون به صرفه بودن، در دسترس و پایدار بودن برای همه شهروندان و بهبود ایمنی در جادهها.
روشنایی خیابان و جاده
به علت دید ضعیف، حدود 70 درصد از حوادث عابران پیاده در شب رخ میدهد. کارشناسان از روشهای نورپردازی هوشمند برای خیابانها استفاده میکنند تا نور را به صورت خودکار و در پاسخ به شرایط نوری محیط تنظیم کنند.
ارتقاء حمل و نقل عمومی، راهکاری برای ایمنی جادههاست. بر اساس نتایج مطالعهای، سرمایهگذاری در حمل و نقل عمومی میتواند فرصتهایی برای کاهش خطرات ناشی از تصادفات جادهای در مناطق شهری را تا 50 درصد فراهم کند.
نتایج این مطالعه نشان میدهد که استفاده از حمل و نقل عمومی، احتمال تصادفات رانندگی را بیش از 90 درصد کاهش میدهد.
منابع
www.paho.org
www.japan-guide.com
...
نظرات