• چهارشنبه / ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۴:۰۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99122721059
  • خبرنگار : 71516

دیده بان حقوق بشر: عملیات انهدام ساختمان‌ها در سینای مصر احتمالا جنایت جنگی است

دیده بان حقوق بشر اعلام کرد، عملیات انهدام ساختمان‌ها در سینای مصر توسط ارتش این کشور جنایت جنگی احتمالی است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت روزنامه عربی۲۱، جو استورک، معاون مدیر اداره خاورمیانه و شمال آفریقا در دیده بان حقوق بشر در بیانیه‌ای اعلام کرد: ارتش مصر از ۲۰۱۳ بیش از ۱۲۳۰۰ ساختمان مسکونی و تجاری را ویران کرده‌ است. دولت مصر باید اخراج ظالمانه و انهدام را پایان داده و به شکل عادلانه و شفاف به همگان غرامت بدهند و بازگشت ساکنان اخراج شده به منازلشان را در سریع‌ترین زمان ممکن تضمین کند.

این سازمان تأکید کرد: انهدام منازل توسط نیروهای مسلح مصر بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۲۰ در منطقه العریش، مرکز استان سینای شمالی اتفاق افتاد. ارتش حدود ۶۰۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی در اطراف العریش و گذرگاه رفح در مرز با غزه را از بین برده یا بسته است.

دیده بان حقوق بشر به تصاویر ماهواره‌ای و شهادت‌های شاهدان عینی استناد کرده است و تأکید دارد که این اقدامات در حد جنایت‌های جنگی است.

دیده بان حقوق بشر در سال ۲۰۱۸ اعلام کرده بود که حدود ۳۰۰۰ ساختمان تجاری و مسکونی به دست ارتش مصر در سینا منهدم شده است.

ارتش مصر از ۲۰۱۸ انهدام منازل در اطراف العریش را برای ایجاد منطقه حائل در اطراف فرودگاه شهر آغاز کرد.

همچنان اطلاعات رسمی کمی درباره نزاع در سینای شمالی مصر وجود دارد و خبرنگاران اجازه ورود به آنجا را ندارند. قاهره پیشتر اعلام کرده بود که عملیات انهدام برای مبارزه با تروریسم و داعش در سینای شمالی لازم است.

دیده بان حقوق بشر اعلام کرد، پرداخت غرامت به ساکنان و کشاورزان همچنان کند و غیرشفاف پیش می‌رود. هزاران نفر هنوز نامشان در لیست برای دریافت غرامت ثبت نشده است. بسیاری از آ ن‌ها هیچ گزینه‌ای جز برپا کردن چادر برای زندگی ندارند.

دیده بان حقوق بشر سال ۲۰۱۹ ارتش مصر و افراد مسلح را به ارتکاب جنایت‌های جنگی در سینا متهم کرده بود. مقامات مصری این اتهامات را رد کرده بودند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha