تصویربردار: علی قطبالدینی، فاطمه رهبر / تدوینگر: جواد علیزاده / خبرنگار: فاطمه رهبر
چرا تردد دوچرخهها در یزد رونق سابق را ندارد؟
ویدئو / اینجا دیگر شهر دوچرخههای ایران نیست
یزد که در روزهای نهچندان دور، «شهر دوچرخههای ایران» نامیده میشد و مشاهیری مانند جلال آل احمد هم در آثارشان به آن اشاره کرده بودند، امروز دیگر شهر دوچرخهها نیست و مردم آن مثل خیلی از شهرهای دیگر ترجیح میدهند از وسایل حملونقل موتوری استفاده کنند. چرا به مرور این اتفاق در یزد افتاده و برای آن چه باید کرد؟ در این ویدئو، به این مسألۀ شهری نگاهی انداختهایم.
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
دلیلش راحت طلبی مردم و وجود دهها نوع موتورسیکلت بی کیفیت و ارزان چینی در بازار ایران است که به اس موتورسیکلت ایرانی باجان مردم بازی شده وروانه بازار شده وفرهنگ استفاده از دوچرخه را عوض کرده وهمه را دچار استرس وآلودگی صوتی موتورسیکلت نموده است
اخیرا مردم شهر یزد به نسبت سالهای گذشته تمایل بیشتری به دوچرخه سواری نشان می دهند بویژه حضور بانوان دوچرخه سوار نسبت به گذشته در سطح شهر با رضایت ضمنی مسوولین به مراتب بیشتر شده است و همچنان در حال افزایش است بگونه ای که با این روند حضور زنان دوچرخه سوار در چند سال آینده بیشتر از آقایان خواهد بود، که این خود باعث ترغیب سایر بانوان و همچنین آقایان به دوچرخه سواری می شود. همچنین محلها و مسیرهای عبور خاص دوچرخه در برخی معابر شهر ایجاد شده و ایستگاههای کرایه دوچرخه رو به افزایش است و در حال حاضر شهرداری در حال اختصاص دادن مکانهایی خاص جهت پارک کردن دوچرخه و قفل نمودن آن است. در بافت تاریخی نیز حضور دوچرخه سواران رو به رشد بوده و بعنوان بخشی از گردشگری شناخته می شود و لذن خاص خود را دارد وقتی در کوچه های سنگفرش شده دوچرخه سواری نموده و آثار تاریخی را بازدید می نمایید. حتی در برخی جاده های خارج شهر نیز جاده مجزا جهت دوچرخه سواری احداث شده که با دوچرخه می توان مسیر دو شهرستان را طی نمود و معروف به جاده سلامت شده است. درخصوص موتورسیکلت هم تمایل مردم به سمت استفاده از موتورسیکلت شارژی بیشتر شده که هم آلودگی هوا نداشته و آلودگی صوتی هم ندارد. روی هم رفته به نظر من شروع نسبتا خوبی درخصوص دوچرخه سواری و استفاده از موتورهای سبز در استان در حال مشاهده است که نیاز به تبلیغات ، فرهنگ سازی بیشتر و در اختیار قراردادن این وسایل به افراد و همچنین کاهش قیمت آنها در بازار با حمایت دولت از وسایل نقیه سبز بویژه دوچرخه و موتورسیکلت شارژی است.
نظرات