• پنجشنبه / ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۵:۱۵
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 99112317406
  • خبرنگار : 30054

۴ مرحله پلمب دفاتر قانونی اشخاص حقیقی

۴ مرحله پلمب دفاتر قانونی اشخاص حقیقی

اشخاص حقیقی دارنده کسب‌وکار در پایان هر سال مالی باید دفاتر قانونی پلمب شده خود را به اداره مالیات تحویل دهند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام آسان ثبت، فهرست این مشاغل در آیین‌نامه اجرایی ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم به طور کامل ذکر شده است. واردکنندگان و صادرکنندگان، کارخانه‌داران و کارگاه‌داران، صاحبان هتل‌ها، بیمارستان‌ها و کلینیک‌های تخصصی، صرافی‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای در این گروه قرار دارند.

دفاتر قانونی در اداره ثبت شرکت‌ها پلمب می‌شوند. کارشناسان این مرکز تمام صفحات را شماره‌گذاری می‌کنند و مهر می‌زنند تا امکان ایجاد تغییر در آنها وجود نداشته باشد.

اگر صاحبان مشاغل در مهلت مقرر برای پلمب دفاتر خود اقدام نکنند، مشمول جریمه می‌شوند و از کلیه معافیت‌های مالیاتی نیز محروم خواهند شد. در این مقاله، مراحل پلمب دفاتر قانونی اشخاص حقیقی را به طور کامل توضیح می‌دهیم.

راهنمای پلمب دفاتر قانونی اشخاص حقیقی

تمامی متقاضیان برای طی کردن مراحل پلمب دفاتر قانونی اشخاص حقیقی باید به سامانه ثبت شرکت‌ها مراجعه نمایند و وارد قسمت پذیرش اظهارنامه پلمب دفاتر قانونی شوند. راه ساده‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر این است که به سامانه آسان‌ثبت مراجعه کنید و تمام مراحل پلمب دفاتر قانونی را به سادگی آسانی انجام دهید.

مرحله اول: وارد کردن اطلاعات متقاضی

برای طی کردن روند قانونی پلمب دفاتر ابتدا باید اطلاعات متقاضی شخصیت حقیقی را وارد کرد. این اطلاعات شامل تقویم مالی، شروع سال و ماه و روز مالی، کد ملی و شماره تلفن همراه فرد است. باید توجه داشت که تمامی پیامک‌هایی که نشان‌دهنده پیشرفت کار هستند به این شماره ارسال می‌شوند.

همچنین اگر شماره همراه با کد ملی مطابقت نداشته باشد، با خطای سیستمی مواجه خواهید شد. پس از پر کردن تمام بخش‌های ستاره‌دار و وارد کردن تصویر امنیتی در هر مرحله از کار، روی گزینه گام بعدی کلیک کنید.

مرحله دوم: تکمیل اظهارنامه پلمب دفاتر قانونی

مشکل کد پستی پلمب دفاتر در این مرحله به وجود می‌آید. به این معنی که اگر آدرس جدید محل کار و کد پستی آن را ثبت نکرده باشید در این مرحله با پیام خطا مواجه می‌شوید. گفتنی است که تمام مراحل بعدی بر اساس مشخصاتی طی خواهد شد که در این بخش وارد می‌کنید.

در نتیجه، هنگام وارد کردن آدرس محل دریافت دفاتر پلمب شده باید با دقت بیشتری عمل کرد. شماره پیگیری درخواست پلمب دفاتر پس از تکمیل اطلاعات شخصیت حقیقی صادر می‌شود.

توصیه می‌شود این شماره را یادداشت نمایید تا در صورت لزوم بتوانید به آن مراجعه کنید. وضعیت درخواست شما در این مرحله به پذیرش موقت تغییر می‌کند.

مرحله سوم: ثبت دفتر قانونی مورد تقاضا

از میان چهار نوع دفاتر قانونی، دفتر روزنامه و دفتر کل را می‌توان برای پلمب در این سامانه ثبت کرد. متقاضیان علاوه بر نوع دفتر باید تعداد برگ‌ها و تعداد جلدهای آن را نیز معین کنند. به طور خلاصه، دفتر روزنامه دربردارنده تمام معاملات و سود و زیان‌های حاصل از آنها است و به صورت روزانه ثبت می‌شود.

دفتر کل نیز خلاصه‌ای تفکیک‌شده از دفتر روزنامه محسوب می‌شود که ارائه جداگانه آن توسط شخص حقیقی الزامی است. دفتر کپیه و دفتر دارایی نیازی به پلمب ندارند.

پس از تکمیل اطلاعات هر یک از دفاتر باید روی گزینه ذخیره دفتر مورد تقاضا کلیک کنید. فهرست آنها را می‌توانید در پایین صفحه مشاهده فرمایید. همچنین برای حذف و اصلاح آنها می‌توانید از طریق قسمت ویرایش در سمت چپ صفحه اقدام نمایید.

توجه داشته باشید که برای تحویل دفاتر خاص، پس از اتمام مراحل درخواست باید به ادارات پست مرکز استان یا شهرستان خود مراجعه نمایید. این نوع دفاتر با توجه به الزامات کسب‌وکارها توسط متقاضیان تهیه و چاپ می‌شوند.

مرحله چهارم: تایید صحت اطلاعات

گام آخر در مراحل پلمب دفاتر قانونی اشخاص حقیقی، بررسی نهایی و تایید صحت اطلاعات وارد شده است. از آنجایی که پذیرش نهایی درخواست شما بر اساس همین مندرجات است، توصیه می‌شود پیش از تایید اظهارنامه پلمب حتماً تمام مندرجات را مرور نمایید و آنها را با مدارکی که در اختیار دارید تطبیق دهید.

در پایان، تصویر مدارک لازم برای پلمب دفاتر قانونی اشخاص حقیقی باید به صورت آنلاین ضمیمه شود. این مدارک شامل کارت ملی متقاضی و مجوز فعالیت می‌شود که می‌تواند جواز تاسیس، پروانه بهره‌برداری، پروانه ساخت، جواز کسب، کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای قانونی باشد.

اصل این مدارک به همراه پرینت متن اظهارنامه با امضای شخص ظرف حداکثر سه روز باید از طریق پست به اداره ثبت فرستاده شوند. گفتنی است که وارد کردن بارکد پستی و تاریخ تحویل مدارک به اداره پست در سامانه الزامی است.

نوشته مرتبط: ۷ مرحله‌ی پلمب دفاتر اشخاص حقوقی

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha