روزی روزگاری آبادان
فیلم روزی روزگاری آبادان بهعنوان نخستین تجربه کارگردانی حمیدرضا آذرنگ با تهیهکنندگی عبدالله اسکندری و علی اوجی به اثری رنجکشیده و صادق تبدیل میشود که درد و رنج انسانی ناشی از جنگطلبی را به بهترین شکل ممکن به تصویر میکشد.
موضوع فیلم
داستان فیلم روزی روزگاری آبادان درباره خانواده آقای مصیب چرخیده است که در روزهای پایانی سال برای عید نوروز آماده میشوند. از آنجایی که مصیب به تریاک اعتیاد دارد، عدم دسترسی به این ماده مخدر اعصاب و روانش را تحت تاثیر قرار میدهد و گاهی اوقات رفتارهای جنجالبرانگیزی را از سوی او به همراه دارد که خانوادهاش را هم تحت تاثیر قرار میدهد. این درگیریهای خانوادگی که شامل مجموعه قابلقبولی از رازهای مخفیشده، دروغهای لورفته و حرفهای تکراری میشود...
نقد کارشناسی
یک منتقد سینما در خصوص این فیلم به ایسنا، گفت: فیلم روزی روزگاری در آبادان یک فضای واقعی و جدی همراه با تنش داشت و یک فضا غیرواقعی پس از اصابت موشک به خانه بود.
رضا هاشمی زاده با بیان اینکه بازی بازیگران بسیار مناسب بود و به دل می نشست، تصریح کرد: بخش دوم مربوط به زمانی بود که خبر اصابت موشک را در تلویزیون مشاهده کردند و فضا را به سمت غیرواقعی کشاند.
وی با اشاره به اینکه در این فضا مصائب و مشکلات مردم درگیر مناطق جنگ زده را مانند آشفتگی، اعتیاد پدر خانواده، ویرانگی بعد جنگ، درماندگی جوانان و مشکلات دیگر را شاهد بودیم، خاطرنشان کرد: حرف زدن موشک ایده خوبی بود و خانه در آبادان استعاره از مناطق درگیر جنگ و خودکامگی استعمارگران است که سبب از بین رفتن بی گناهان می شود و این خانواده نمادی برای همه جای دنیا می تواند باشد.
این منتقد سینما در پایان گفت: به خوبی فیلم به دل می نشست و خوب از آب درآمده و تمامی بازیگران به خوبی از ایفای نقششان درآمده بودند و در لایه های پنهان می شد تصویری از یک خانواده ایرانی دید که هم به سنت ها پایبند هستند و در کنار هم از خودگذشتگی نشان می دهند و رنگ فیلم گرم و اصلا خسته کننده نبود.
روشن
فیلم روشن با بازی رضا عطاران و سارا بهرامی و به کارگردانی روحالله حجازی که ششمین اثر این کارگردان است. فیلم ایرانی روشن جزو آثاری است که میتوان گفت به دلیل تجربه و کارنامه هنری مطرح کارگردان، این فیلم فروش بینظیری در سینمای ایران خواهد داشت.
موضوع
روشن، مرد میانسالِ عشق بازیگری نمیتواند خانه ثبت نامیاش را بگیرد و در آستانه فروپاشی همه چیز، تصمیم میگیرد نقشش را بازی کند.
نقد کارشناسی
یک منتقد سینما در خصوص این فیلم به ایسنا، گفت: حجازی فیلمسازی است که کارکرده و باتجربه است و فیلم های مختلفی از وی به نمایش درآمده و این فیلم برخلاف اسمش بسیار تاریک و قصه انسان های مستاصل را بیان می کند.
رضا هاشمی زاده با بیان اینکه در این فیلم شاهد افرادی هستیم که به دلیل فسادهای صورت گرفته گریبانگیر مشکلات زیادی شده اند، تصریح کرد: با توجه به سوابق طنزی که از عطاران در ذهن است، این نقش چندان با کاراکتر عطاران تطابق نداشت.
وی با اشاره به اینکه فیلم اشاره زیادی به جامعه امروزی، وعده های اشتغال و مسکن و فساد اداری شده است، خاطرنشان کرد: گاهی این شخصیت مرزهای واقعیت و فرا واقعیت برایش بهم می خورد و به دلیل علاقه به سینما دیالوگ های ماندگار سینما را در موارد مختلف بیان می کرد.
این منتقد سینما با بیان اینکه یک درام اجتماعی تلخ را شاهد بودیم و با یک تلخی و خودسوزی فیلم به پایان رسید، اظهار کرد: فیلم جای کاهش زمان داشت و این فیلم مخاطب خاص خود را دارد و روح فیلم کلی فیلم بازنمایی جامعه امروز بود که برخی اتفاقات و رویدادهایی رخ می دهد که طبقه فرودست زیر مناسبات فسادگونه در حال متلاشی شدن هستند.
هاشمی زاده اضافه کرد: در کل فیلم روشن فیلمی خوب اما تلخ بود و به خوبی این تلخی را به بیننده می توانست انتقال دهد.
برنامه امروز ۱۸ بهمن
"شیشلیک" و "زالاوا" شنبه ۱۸ بهمن به ترتیب در ساعت های ۱۵ و ۱۸ در سینما ستاره جنوب بندرعباس و "زالاوا" و "شیشلیک" در ساعت های ۱۵ و ۱۸ در سینما ستاره شهر بندرعباس به اکران درخواهد آمد.
انتهای پیام
نظرات