حجتالاسلاموالمسلمین کاظم تقوی دلیل ضرورت بازخوانی اندیشههای امام خمینی (ره) را شکلگیری نظام جمهوری اسلامی براساس این اندیشهها دانست و بیان کرد: بدون انکار سهم دیگران در پیروزی انقلاب اسلامی ایران باید گفت با فکر، فقه، اقدام و رهبری امام در مبارزات، نظام کشور ما به جمهوری اسلامی تبدیل شد.
وی افزود: اصل مشکل جامعه ما عقب ماندگی از قافله پیشرفت جهان و مشکلات عدیدهای در فضای اندیشه و اجتماع و گرفتاری ملت ایران به استبداد داخلی و استعمار سلطه جویان خارجی بود. با توجه به اینکه طبق اندیشه امام، مبارزه با ظالمی که قصد زیر پا گذاشتن حق ملت را دارد وظیفه هر مسلمانی است نظام جمهوری اسلامی برای ادامه حیات همواره نیازمند بازخوانی اندیشه امام است.
امام خمینی معتقد بود مردم نیاز به قیم ندارند
حجتالاسلام تقوی با بیان اینکه امام خمینی (ره) به مردم ایران هویت بخشید ادامه داد: پیام اکرم (ص) با بعثت جهانی خود دنبال شناساندن حقیقت وجود انسانها به خودشان بودند زیرا معتقدند اگر انسان به آگاهی برسد خودش میتواند راه سعادتش را برگزیند؛ امام خمینی نیز که خود را شاگرد این مکتب میدانست همین راه را ادامه داد و در مقابل بیخود کردن ملتها از هویتشان توسط سلطهگران ایستاد و تلاش کرد مردم را به خوداتکایی برساند.
مدیر تحقیقات مؤسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی (ره) اضافه کرد: امام فقط در گفتار به حق تعیین سرنوشت مردم به دست خودشان اشاره نکرد بلکه با کنار زدن دشمنان و نهیب به بدخواهانی که دین و سیاست را جدای از هم میدانستند زمینه اعمال این حق را بر مبنای اسلام و قرآن ایجاد کرد و حتی پس از تشکیل جمهوری اسلامی نیز با کسانی که براساس فکر متحجرانه اسلامی قصد دخالت در سرنوشت مردم را داشتند مخالفت میکرد و میزان را رأی ملت میدانست.
اندیشه امام فقط مخصوص ملت ایران نیست
وی با اشاره به اینکه در وصیتنامه امام ذکرشده «این وصیتنامه فقط برای ملت ایران نیست بلکه برای همه ملتهاست» تصریح کرد: این جمله به این معناست که امام به عنوان یک عالم دینی خود را موظف به ادای خیرخواهی در حق همه انسان ها میدانست تا جایی که پیش از انقلاب و در حال مبارزه با استبداد داخلی ایران برای اشغال فلسطین و حق غصب شده ملت آن نیز فریاد اعتراض سر میداد به همین دلیل انقلاب اسلامی، فکر و اندیشه و عمل امام مورد استقبال مسلمانان جهان قرار گرفت.
حجتالاسلاموالمسلمین تقوی موانع ایجاد شده در راه اسلام در حال حاضر را حاصل از به وجود آوردن اسلام متحجر طالبان و وحشیانه داعشی توسط دشمن بیان کرد و گفت: این اعمال برای بد جلوه دادن اسلام به جهانیان است در حالی که بیان امام از اسلام برای تمام مسلمانان جهان مطلوب است زیرا امام تنها با مفاسد تمدن مخالف بود و با مظاهر آن مشکلی نداشت بنابراین باید در حفظ و عمل به اندیشههای ایشان بهتر و دقیقتر عمل کنیم.
امام خمینی (ره) عالم جامع و بینظیری بود
وی در ادامه سخنانش با اشاره به شخصیت علمی امام خمینی(ره) گفت: امام عالم جامعی بود؛ بدون مبالغه میتوان گفت ایشان یک فقیه عالی مقام، فیلسوف ممتاز و عارفی بینظیر در عصر خود بود که همه این ویژگیها را به گونهای دقیق باهم داشت.
حجتالاسلاموالمسلمین تقوی افزود: از لحاظ جامعیت علمی، امام به گونهای مورد قبول بود که سالهای سال در حوزه علمیه درس اخلاق معروفی داشت. نکته جالب توجه این است که ایشان در سالهایی که غرق تحصیل بود به تهران میرفت تا شاهد مذاکرات مجلس باشد و در کلاسهای درس شهید مدرس شرکت میکرد.
وی با تأکید بر اینکه امام تنها برای مدرس برجسته شدن درس نمیخواند اظهار کرد: این شخصیت علمی کامل و استاد و مربی ممتاز مشکلات انسانهای زمانش را میشناخت و خود را نسبت به آنها متعهد میدانست. ایشان به دلیل قابلیتهایی که از خود نشان و آزمونهایی که در آن دوران داد توسط ملت کهن سال و فهیم ایران به رهبری پذیرفته شد.
مدیر تحقیقات مؤسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) ادامه داد: علاوه بر موارد مذکور امام توانست با ایجاد تحول در جامعه در دل ملت جا باز کند و از قشرهای مختلف جامعه همراهانی داشته باشد؛ همچنین رابطه امام با ملت رابطه ارباب و رعیتی نبود و تمامی مردم خود را شریک در اهداف اسلامی و همراه امام میدیدند.
وی ضمن اشاره به ولادت حضرت زهرا (س) و بزرگداشت مقام زن در این روز ابراز کرد: ایشان در وصیتنامه خود حضور بانوان در مبارزات و مسئولیتهای اجتماعی را جزء افتخارات میدانند.
اگر امام خمینی(ره) را یکی از رهبران استثنایی در طول تاریخ بدانیم سخن گزافی نیست و امیدواریم با کمک پروردگار و مراجعه به آثار به جامانده از امام مردم و مسئولین در ادامه راه ایشان کوتاهی کنند.
انتهای پیام
نظرات