• چهارشنبه / ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۲:۲۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99111511333
  • خبرنگار : 71457

پیش‌شرط های مصر برای از سرگیری مذاکرات سد النهضة

 پیش‌شرط های مصر برای از سرگیری مذاکرات سد النهضة

منابع دیپلماتیک مصر اعلام کردند رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه این کشور به رئیس اتحادیه افریقا نامه‌ای نوشته و در آن چهار شرط برای از سرگیری مذاکرات سد النهضه تحت نظارت این اتحادیه تعیین کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، منابع دیپلماتیک مصر اعلام کردند عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور و سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر به موسی فکی، رئیس اتحادیه افریقا نامه‌ای نوشته‌اند و در آن چهار شرط برای از سرگیری مذاکرات سد النهضه تحت نظارت این اتحادیه تعیین کرده‌اند.

منابع مذکور در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کردند: شرط نخست مصر این است که اتیوپی تعهدی با ضمانت اتحادیه افریقا بدهد مبنی بر اینکه توافقات صورت گرفته را با تظاهر به موافقت سپس دور زدن آن از محتوا تهی نکند همانطور که در مذاکرات واشنگتن روی داد همچنین دست به آبگیری مرحله دوم سد النهضه بدون توافق نهایی در دو سطح فنی و حقوقی نزند.

شرط دوم مصر این است که اتحادیه افریقا به میزان تعهد سه طرف به توافق امضا شده در مارس ۲۰۱۵ میلادی در خارطوم نظارت داشته باشد؛ توافقی که بر اصل همکاری در آبگیری و مدیریت سد تصریح دارد گرچه در این توافق به اتیوپی این اجازه داده شده است که راه‌اندازی سد و برخی سیاست‌های دیگر را با اعلام قبلی پیاده کند.

شرط سوم به محدود کردن نقش اتحادیه افریقا و کارشناسان به پیشبرد مذاکرات و نزدیک‌سازی دیدگاه‌ها و مشارکت در تدوین پیش‌نویس توافقات مربوط می‌شود و اینکه این اتحادیه نقشی در تدوین پیشنهادهای جایگزین نداشته باشد، این شرط مصر به این دلیل است که مقامات مصری پیشتر به گرایش کارشناسان اتحادیه افریقا به سمت مواضع اتیوپی اعتراض داشتند.

شرط چهارم، مد نظر قرار دادن پیشنهادت و پیش‌نویس‌های توافقات گذشته سه طرف از جمله توافق واشنگتن است که خرطوم و آدیس آبابا از امضای آن سرباز زدند اما قاهره به دلیل موافقت پیشین اتیوپی و سودان با ۹۰ درصد بندها، بر آن اصرار دارد.

به گزارش میدل ایست، مصر در تامین ۹۰ درصد از آب شرب خود به رود نیل وابسته است و هرگونه کاهش حق آب این کشور از نیل، آثار اجتماعی و اقتصادی ویرانگری بر مصر خواهد داشت، این در حالی است که آدیس‌آبابا تصریح دارد که سد النهضه با سرمایه‌گذاری ۴.۶ میلیارد دلاری در تبدیل این کشور به قطب انرژی منطقه نقش‌آفرین نقش‌آفرین است و می‌تواند علاوه بر درآمدزایی منجر به فقرزدایی در این کشور شود.

در این میان، اختلافات سه کشور بر سر مقدار آب رهاسازی شده از سوی اتیوپی در صورت بروز کم‌آبی متمرکز است، با عملیاتی شدن این سد، اتیوپی می‌تواند به بزرگترین کشور صادر کننده برق در آفریقا با تولید ۶۰۰۰ مگاوات برق تبدیل شود.

اتیوپی و سودان در این میان منافع خود را دارند. سد النهضه در ۲۰ کیلومتری سودان واقع شده و این کشور زیان آبی قابل توجهی نمی‌بیند بلکه برای جبران کمبود برق خود به ساخت این سد نیز امید دارد. اما مصر نگران پایین آمدن سهم آب خود است؛ آبی که آن را برای شرب، زراعت و صنعت به کار می‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha