• چهارشنبه / ۸ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۰:۱۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99110805488
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

عضو هیات موسس خانه ریاضیات اصفهان:

پیشنهاد نامگذاری خیابانی به نام میرزاخانی با هدف ایجاد انگیزه برای زنان بود

پیشنهاد نامگذاری خیابانی به نام میرزاخانی با هدف ایجاد انگیزه برای زنان بود

ایسنا/اصفهان عضو هیات موسس خانه ریاضیات اصفهان با بیان اینکه اصفهان زادگاه مسابقات ریاضی است، گفت: مریم میرزاخانی ثمره درختی است که توسط اصفهانی‌ها کاشته شد و ما می‌خواستیم با نامگذاری خیابانی به نام میرزاخانی، امید و انگیزه‌ای برای جوانان شهر باشیم تا خود را بیشتر بپذیرند.

علی رجالی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به برگزاری نخستین مسابقات دانش آموزی ریاضی در اصفهان، اظهار کرد: این مسابقات در سال ۱۳۶۲ و با وجود تمام مشکلات آن زمان و سختی های فراوان دوران جنگ برگزار شد. در شرایط آن زمان، به دلیل افت شدید ریاضی در جامعه و اینکه دانش آموزان به ریاضی جذب نمی شدند و علاقه ای به حل مسئله نداشتند، برگزاری این مسابقات اهمیت بالایی داشت.

وی با بیان اینکه این دوره از مسابقات با حمایت سازمان پژوهش آموزش و پرورش در اصفهان برگزار شد، یکی از میوه های شیرین این مسابقات را مریم میرزاخانی دانست و گفت: از سال بعد از این دوره که برای نخستین بار در اصفهان برگزار شده بود، المپیادهای ریاضی و سپس المپیادهای فیزیک، شیمی و ... در کشور برگزار شد.

این استاد ریاضی به نوشته دکتر کرم زاده -سرپرست تیم المپیاد ریاضی که در آن از قول مریم میرزاخانی گفته شده بود «اگر المپیاد ریاضی نبود، رمان نویس می‌شدم» اشاره کرد و افزود: مریم میرزاخانی دلیل علاقه‌اش به رشته ریاضی را شرکت در المپیاد اعلام کرده است.

وی اضافه کرد: پس از شرکت در این دوره از مسابقات بود که میرزاخانی در المپیادهای جهانی نیز شرکت کرد و حتی در یکی از المپیادهای جهانی با کسب نمره کامل، افتخاری برای کشور کسب کرد و ایران توانست به توان علمی که در گذشته ها از آن برخوردار بوده بازگردد، میرزاخوانی ادامه دهنده راه دانشمندان قدیمی ایران است.

اصفهان پایگاه المپیادهای علمی کشور است 

عضو هیات موسس خانه ریاضیات اصفهان اظهار کرد: برگزاری این دوره مسابقات علمی فرصت خوبی برای بروز استعداد علمی مریم میرزاخانی بود و وی که ابتدا به عنوان استادیار در دانشگاه پرینستون آمریکا تدریس می کرد، به دلیل نبوغش بدون گذراندن مرحله دانشیاری به عنوان استاد به دانشگاه استنفورد جذب شد که این مسئله در ایران امکانپذیر نیست. میرزاخانی همچنین موفق به دریافت بزرگترین جایزه ریاضی که معادل جایزه نوبل است، شد.

وی، میرزاخانی را افتخاری برای کشور دانست و گفت: وی همواره خود را ایرانی می دانست و با اینکه در دانشگاه هاروارد تحصیل کرده بود، خود را به عنوان یک ریاضی دان ایرانی معرفی می کرد. 

عضو هیات علمی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: پس از دریافت جایزه بزرگ ریاضی جهان توسط میرزاخانی، تالار خانه ریاضیات به نام مریم میرزاخانی نامگذاری شد تا انگیزه و الگویی برای زنان و جوانان ایرانی باشد و جمله «ما می توانیم» امام خمینی (ره) محقق شود.

رجالی به نامگذاری یکی از خیابان های فرانسه به نام مریم میرزاخانی- ریاضی دان ایرانی اشاره کرد و گفت: بر روی تابلو این خیابان نوشته شده «مریم میرزاخانی، ریاضی دان ایرانی» و این موضوع افتخاری برای کشور است. بعد از اینکه این تابلو به دست ما رسید پیشنهادی به شورای شهر اصفهان دادیم که یکی از خیابان های مهم شهر را به اسم این ریاضی دان فقید نامگذاری کنند.

ایجاد انگیزه در زنان و جوانان راهی برای شکوفاشدن استعدادها

این استاد ریاضی دلیل این پیشنهاد را پیشرو بودن اصفهان در برگزاری مسابقات ریاضی و ایجاد انگیزه برای جوانان و زنان اصفهانی در شکوفایی استعدادهای ریاضی اعلام کرد و افزود: معتقدیم اصفهان زادگاه مسابقات ریاضی است و مریم میرزاخانی ثمره درختی است که توسط اصفهانی ها کاشته شد، می خواستیم با نامگذاری خیابانی به نام میرزاخانی، امید و انگیزه ای برای جوانان شهر باشیم تا خود را بیشتر بپذیرند.

عضو هیات علمی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه صنعتی اصفهان همچنین افزود: خانه ریاضیات نیز یکی از مراکزی است که از اصفهان آغاز شد و اکنون نمونه های آن در دنیا هم وجود دارد؛ از این رو نیز در دنیا پیشرو بودیم و حالا که موفق شدیم شبکه های خانه های ریاضیات را در دنیا ایجاد کنیم، بزرگداشت نام یک ریاضی دان ایرانی در این شهر که معتقدیم مهد ریاضی است، درخور توجه است و اگر آدرس خانه ریاضیات اصفهان به نام یک ریاضی دان بزرگ جهان نامگذاری می شد، نشان دهنده توجه کشور ایران به علم و دانش است.

عضو هیات موسس خانه ریاضیات اصفهان، گفت: در نهایت این پیشنهاد اجرا نشد و با توجه به کاهش علاقه دانش آموزان به ریاضی، معتقدیم راهکارهای این چنینی باعث فرهنگ سازی و افزایش علاقه جوانان شهر به ریاضی و شکوفایی استعدادهای آنها می شود.

توجه خانواده ها به رشته ریاضی کمتر شده است

رجالی با اشاره به افت ریاضی در جوامع، گفت: توجه خانواده ها به رشته ریاضی کمتر شده است. در شرایط کنونی آموزش مورد توجه نیست و راه برون رفت از این مشکل را توجه به معلمان و آموزش می دانیم.

این استاد ریاضی با بیان اینکه آموزش منبع تولید نیروی انسانی و مهمترین نیاز کنونی کشور نیز تولید نیروی انسانی قوی است، اظهار کرد: متاسفانه آموزش خیلی مورد توجه نیست و این موضوع در تمام ارکان مدیریتی باید مدنظر قرار گیرد. خانه ریاضیات در این زمینه در حد خود فعالیت کرده و بیشتر از این نمی تواند تاثیرگذار باشد.

رجالی توجه به معلمان و توجه علمی و جایگاهی به ریاضیات را راهکاری برای برون رفت از مشکلات کاهش علاقه به ریاضی در کشور اعلام کرد و گفت: اخیرا از نظر آماری و با استفاده از اطلاعات بانک جهانی، ما ثابت کرده ایم که رابطه مستقیمی بین حقوق آموزگاران و توسعه پایدار کشورها وجود دارد. ما اگر به آموزگارهایمان توجه داشته باشیم و آنها را به خوبی تامین کنیم، از نظر علمی و جایگاه شخصیتی، وضعیت علمی کشور ما که پایه آن ریاضی است، خوب خواهد شد.

رابطه مستقیمی بین حقوق آموزگاران و توسعه پایدار کشورها وجود دارد

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان تاکید کرد: برای این منظور بزرگداشت نام افرادی که در این حوزه ها توانسته اند، موفقیت های جهانی کسب کنند، در ایجاد انگیزه تاثیرگذار است. زمانی که نام مدارس نه به نام شهدا و یا دانشمندان و بزرگان علمی، بلکه به نام های دیگر باشد، از نظر فرهنگ سازی تبعات خوبی برای جوانان ندارد.

این استاد ریاضی با طرح این پرسش ها که آیا یک دانش آموز زمانی که از ارزش علم و ثروت برایش صحبت می کنیم، با دیدن نام مدرسه که شخصی غیرعلمی است، به این نکته نمی رسد که ثروت بیشتر از علم ارزش دارد؟ اضافه کرد: از مسئولان شهر می خواهم به این نکات توجه کنند.

وی در خصوص دلایل افت ریاضیات در ایران گفت: دلایل این موضوع بسیار گسترده شده است. بخشی از آن به آموزش و آموزگار باز می‌گردد که یک مسئله اجتماعی است و صرفا یک عامل در آن دخیل نیست.  اما همانطور که در دهه ۶۰ نیز با این مشکل روبرو بودیم و با وجود مشکلات، مسابقات ریاضی را در اصفهان برگزار کردیم، اکنون نیز نیازمند تلاشی جمعی برای رفع این مشکل هستیم.

رجالی تاکید کرد: درحال حاضر اقدام جدیدی باید انجام شود و انجمن های علمی نیز آمادگی چنین کاری را دارند. مسئولان و وزارت خانه های متبوع باید پیشنهادها را مورد توجه قرار دهند و مطمئن باشید با تلاش جمعی این افت از بین خواهد رفت.

ریاضی در کشور به آموزش صحیح نیاز دارد

وی در خصوص وضعیت جذب و فارغ التحصیلان رشته ریاضی در کشور گفت: در حال حاضر دانشگاه ها بدون نیاز جامعه دانشجو می‌گیرند و این وضعیت و نبود ارتباط دانشگاه ها و صنعت نیز یکی دیگر از عوامل ایجاد این افت علمی در کشور است.

رجالی با بیان اینکه در کشور تنها با افت ریاضی مواجه نیستیم و افت علمی مطرح است، اظهار کرد: به طور کلی با یک افت علمی مواجه هستیم. توجه به مدرک گرایی و موارد ظاهری که به صورت مقاله نویسی نه تحقیق صحیح در کشور در حال افزایش است، آفتی برای علم محسوب می شود.

عضو هیات خانه ریاضیات اصفهان افزود: چالش ها و مشکلات افت علمی بررسی شده است و نتایج آن به مسئولان کشور نیز گزارش شده است.

این استاد ریاضی در پاسخ به این پرسش که علم ریاضی در کشور به چه چیزی نیاز دارد، خاطرنشان کرد: ریاضی پایه و اساس رشته های مختلف است و ریاضی در کشور به آموزش صحیح نیاز دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha