کوروش محمدی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به قانون هوای پاک مصوب سال ۹۶، اظهار کرد: درحال حاضر یک قانون محکم و صریح داریم که چند سالی است ابلاغ شده و مصوبات آن باید در کلانشهرهایی که با معضل آلودگی هوا روبرو هستند، اجرا شود.
وی با بیان اینکه بر اساس این قانون، بسیاری از دستگاه های اجرایی مکلف به انجام اقداماتی هستند که متاسفانه به آن بی توجهی شده است، گفت: در زمان هایی که کلانشهرها با حجم زیادی از آلودگی هوا مواجه می شوند، جلسات کارشناسی و گروه های اضطرار تشکیل می شود، درحالی که اگر ما نسبت به اجرای قوانین توجه و اهتمام لازم را داشته باشیم با چنین شرایطی مواجه نمی شویم.
رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: طی یک ماه گذشته شاخص آلودگی هوا (AQI) در اصفهان بارها به وضعیت قرمز و شرایط ناسالم رسیده است و حتی گاهی شاخص کیفیت هوا به بالای ۲۰۰ و بسیار ناسالم رسیده که تهدید جدی برای سلامت شهروندان است.
محمدی با اشاره به اینکه بررسی های اخیر نشان می دهد در سال های گذشته از موضوع آلودگی هوا غافل بوده ایم و مسیری که در این زمینه طی کرده ایم اشتباه بوده است، افزود: در سال های گذشته هرگاه با افزایش آلایندگی هوا مواجه می شدیم بلافاصله تردد خودروها در سطح شهر را هدف قرار داده و مدارس را تعطیل می کردیم و این همان اشتباه استراتژیکی است که در کلان شهر اصفهان و بعضی کلان شهرها اجرایی شده است.
وی با اشاره به انجام دو مطالعه دانشگاهی با عنوان پروژه «تعیین سهم منابع آلاینده در آلودگی گازی جو پایین و سیاهه آلایندههای گازی کلان شهر اصفهان» و «پروژه منشأیابی و سهم بندی ذرات معلق هوای شهر اصفهان» از سوی دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه اصفهان، گفت: براساس نتایج این مطالعات، منابع آلاینده هوای شهر اصفهان فقط خودروها نیستند.
این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: البته در مطالعات اخیر به سهم صنایع در آلایندگی هوای اصفهان نیز اشاره شده است، ولی نباید این تصور را داشته باشیم که صنایع تنها منبع آلودگی هوای شهر هستند و باید در طبقه بندی به همه موارد از قبیل صنایع، خودروها، منابع ثابت و متحرک توجه کنیم.
مسیر اشتباهی که طی کرده ایم
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه طی سال های گذشته در کلانشهرها به ویژه در کلانشهر اصفهان شاهد روند خوبی نبوده ایم و مسیر کاملا اشتباهی طی کرده ایم.
محمدی با اشاره به اینکه به دستور دادستان و اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان مصرف مازوت در صنایع بزرگ اصفهان به صفر رسیده، تصریح کرد: اگرچه در صنایع بزرگ مخازن مصرف مازوت پلمب شده و از گاز استفاده می شود، اما گاهی گزارش هایی مبنی بر استفاده برخی از صنایع از نوعی سوخت غیرمجاز منتشر شده که البته باید به تاییدیه کارشناسان مربوطه برسد.
وی با اشاره به پیگیری وضعیت تعداد قابل توجهی از صنایع آلاینده در محدوده شهر اصفهان، گفت: مدیریت شهری برخورد با این صنایع را در دستور کار خود قرار داده و آغاز کرده است، اما نیاز به برخورد و مواجهه قضایی و انتظامی داریم و مدیریت شهری به تنهایی نمی تواند این معضل را برطرف کند.
رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه صنایع داخل شهر مثل پیشه وری ها و بسیاری از صنایع کوچک هم جزو صنایع آلاینده ها محسوب می شوند، اظهار کرد: این صنایع باید در شرایطی که اصفهان درگیر اینورژن و پایداری هوا است فعالیت شان را متوقف یا محدود کنند.
بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر
محمدی با اشاره به تصویب اعتباری برای نوسازی و بازسازی ۷۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده شهری، گفت: اگر این اتوبوس ها با شاخص های یورو۴ منطبق شوند تا حدودی از آلایندگی ناشی از اتوبوس های سطح شهری کاسته می شود. در کنار آن اقداماتی در سازمان تاکسیرانی شهرداری نیز برای نوسازی تاکسی های شهری اتفاق افتاده که می تواند در بهبود وضعیت هوای شهر موثر باشد.
وی همچنین به تردد ۶۰۰ هزار موتورسیکلت در سطح شهر اصفهان اشاره و تصریح کرد: در قالب برنامه ای با همکاری شهرداری اصفهان و دولت قرار است ۱۰ هزار موتور سیکلت برقی وارد چرخه حمل و نقل در اصفهان شوند، این درحالی است که اسقاط موتورسیکلت های فرسوده و تبدیل به موتورسیکلت برقی که آلایندگی کمتری دارد کار بزرگی است.
ورود جدی دادستان به آلودگی هوای اصفهان
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ورود جدی دادستان اصفهان به موضوع آلودگی هوا و دستور اکید برای برخورد جدی و قضایی با آلاینده های محدوده شهر، گفت: این اتفاق خوبی است و می تواند در قالب تفاهم نامه هایی که مدیریت شهری با سازمان حفاظت از محیط زیست دارد منجر به کنترل صنایع آلاینده داخل شهر شود.
محمدی به اشاره به تعارض دوگانه ای که پیش آمده و از یک طرف مردم تشویق به استفاده از حمل و نقل عمومی برای کاهش آلودگی هوا می شوند و از طرف دیگر استفاده از وسیله شخصی برای پیشگیری از تجمع و ابتلا به کرونا، گفت: به خاطر شرایط فعلی چاره ای نداریم و باید رفتار بینابین داشته باشیم.
رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به دو پژوهش و مطالعه دانشگاه اصفهان و صنعتی اصفهان با عنوان منشأیابی ذرات معلق و سیاهه انتشار آلاینده ها، گفت: باید بپذیریم یک کار علمی شکل گرفته اما داده های این دو مطالعه علمی یک شبه تبدیل به عملیات نمی شود.
تبدیل مطالعات به برنامه ها و سناریوهای اجرایی
وی افزود: طبیعتا این مطالعات باید به برنامه ها و سناریوهای اجرایی تبدیل شود و برای بهره مندی از نتایج این مطالعات در سال های آتی باید از هم اکنون برنامه ریزی دقیق داشته باشیم.
محمدی با اشاره به اینکه بسیاری از داده ها و اطلاعات و نتایج به دست آمده ناظر بر ساختارهای معیوب جامعه است، گفت: ساختارهای معیوب نیاز به تغییرات اساسی، تامین اعتبارات مورد نیاز و پیوست های فرهنگی و اجتماعی دارد. اتفاقاتی که برای وضعیت هوای افتاده حصول چندین دهه سوء مدیریت، غفلت، مسامحه و سهل انگاری است و قطعا یک شبه نمی شود برای حل این معضل برنامه ریزی کرد و انتظار اجرایی شدن آن را داشت.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در خاتمه خاطرنشان کرد: دستور برنامه ریزی و عملیاتی شدن مطالعات انجام شده از مراکز علمی استان از سوی استاندار اصفهان صادر شده و کارگروهی تشکیل شده که امیدواریم بتواند مسیر بهتری برای حل معضل آلودگی هوا پیش روی همه بخش های استان قرار دهد.
انتهای پیام
نظرات