به گزارش ایسنا،بنابراعلام داتین، محمد نژادصداقت، مدیرعامل شرکت داتین، سیدمهدی حسینی، عضو هیات مدیره بانک سپه، محمد صادقی، معاون فناوری بانک اقتصاد نوین و عضو هیات مدیره شرکت پرداخت نوین آرین و حسین اسلامی، مدیرعامل هلدینگ نگاه از حاضرین این نشست بودند. علی نعمتی شهاب، تحلیلگر کسب وکارهای دیجیتال نیز دبیر این نشست بود.
در ابتدای این نشست، محمدنژادصداقت درباره اینکه مفهوم تحول دیجیتال چیست و چه تاثیری بر حوزه بانکداری خواهد داشت، گفت: «آنچه ما با نگاه فناوری، از تحول دیجیتال میفهمیم وجود بسترهای فناور محور بر پایه داده های متمرکز، مشترک و تجمیع شده از مشتریان و محصولات بانکی است تا بتوانند یک خدمت منحصر را برای یک مشتری تولید و به او ارائه دهند.
دو مسیر را ما در این جایگاه میبینیم؛ نخست، مسیر تجمیع اطلاعات پالایششده از مشتری و شناخت او که در مرکز این ساختار قرار دارد و دیگری مسیری از محصولات متعدد که مشتری میتواند از بین آنها انتخاب کند.»
حسینی نیز گفت: «این سوال در شروع هر تحولی مطرح میشود و نیاز به تحلیل دارد. اگر ما درک دقیقی از تحول دیجیتال نداشته باشیم هر موضوع یا اقدامی را به جای تحول دیجیتال قلمداد میکنیم.
به اعتقاد من تحول دیجیتال در یک بانک یا سازمان، یک تغییر بنیادی در مدل ارزش آفرینی برای ذینفعان سازمان است. تحول دیجیتال، تحول در مدل کسب وکار بانکی و سازمانی است.»
محمد صادقی در پاسخ به این پرسش گفت: «کرونا نشان داد که مردم بهسرعت خود را با تحولات تطبیق میدهند و نیازهای جدیدی پیدا کرده و انتظار دارند به سرعت به آن پاسخ داده شود.
ما در بانک، باید محصولی بر اساس این نیازهای جدید، به مشتری ارائه دهیم که بیش از هرچیز منوط به شناخت دقیق و در عین حال سریع رفتار مشتری است. بانکها اگر صرفا بخواهند بهصورت سابق به دنبال جذب سپرده بوده و به پرداخت تسهیلات بپردازند، قطعا شکست خواهند خورد.»
اسلامی، به بررسی وضعیت بانکداری اختصاصی و شرکتی پرداخت و گفت: «در بانکداری اختصاصی و شرکتی، تحول دیجیتال میتواند متفاوت ظاهر شود. آنچه من میتوانم در این میان، به آن بپردازم، ذائقه مشتری است.
در حال حاضر مجموعه هایی که نیازمند بهرهمندی از منابع بانک هستند و کسانی که میخواهند منابع خود را با بانک ها تقسیم کنند، باید در نقاط دیجیتالی تماس قرار گیرند. احساس من این است که بانک هایی موفق هستند که به چابکی رسیده باشند.»
تحول دیجیتال و کربنکینگ
مدیرعامل داتین در پاسخ به این سوال که اگر بخواهیم تحول دیجیتال را از طریق کربنکینگ دنبال کنیم، باید چه کاری انجام دهیم، گفت: «در یک نگاه ساده و کلی، بانک وظیفه تجمیع منابع از مردم و تامین مالی دارد. به اعتقاد من بانک های ما سال های آتی باید با موجودات جدیدی مثل دیجی کالا و اسنپ رقابت کنند.
مشتری وقتی میخواهد از یک پلتفرم الکترونیکی خدمتی دریافت کند یا محصولی را بخرد، نیاز به تامین مالی بانک دارد و اگر آن پلتفرم، تامین مالی را انجام دهد، نیازی به بانک وجود ندارد.
ما در آینده از فضای خیلی قانونگذاری شده بانکی به فضای دیگری میرویم که در آن بانک ها باید با هم رقابت کنند. من فضای فناوری و تحول دیجیتال را به این موضوع ربط میدهم که سلیقه و رفتار مردم تغییر کرده است.»
دیگر سوال این نشست که از سوی علی نعمتی شهاب مطرح شد، همکاری داتین با سایر بانک ها بود و اینکه چهطور میتوان از طریق کربنک داتین، تحول دیجیتال را ایجاد کرد؟
محمد نژادصداقت در پاسخ به این سوال به بررسی تاریخچه فعالیتهای داتین در حوزه کربنکینگ پرداخت و گفت: «از ۱۵ سال پیش شروع به توسعه کربنکینگ داتین کردیم و از سه سال پیش استراتژی ها و محصولاتمان را تغییر دادیم.
مسیری که از آن زمان آغاز کردیم درحال حاضر بیشتر به عنوان مسیر بانکداری به عنوان سرویس شناخته میشود. ما "کر" را نرم افزار و زیرساخت هایی میدانیم که مرکز شناخت مشتری است.
با شناختی که از مشتری و رفتارهای آنها به دست می آوریم و با استفاده از هوش مصنوعی، مشتری را شناسایی میکنیم و این موضوع را در نرم افزارهای "کر" میبینیم. سامانه گذرگاه سرویس سازمانی (ESB) که در حال حاضر داریم برای تعامل با انتیتیهای بیرون و بحث بانکداری باز است.»
حسینی در ادامه به موضوع مهاجرت بانک سپه اشاره کرد و آن را بزرگترین مهاجرت سیستمی در نظام بانکی قلمداد کرد که کاملا منحصربه فرد است. او گفت: «برای این تجربه در نخستین گام به راهکار جامع بانکی فکر کردیم. در این مسیر سه گروه سامانه مد نظر بود.
سامانه های عملیاتی بانکی، سامانه های حوزه پرداخت و API که استقرار و مهاجرت آنها در سپه انجام شده است. بانک به دلایل مختلف ازجمله تحریم نتوانسته بود بخشی از پیشینه خود را با تکنولوژی های روز، تطبیق دهد.
به همین دلیل، در یک تصمیم درست هریک از این سامانه ها را در یک RFP تهیه و نیازمندی ها را مطرح کرد. رویکرد دوم بانک سپه این بود که آیا بعد از استقرار ما میتوانیم میزان وابستگی به تامین کننده را بسنجیم.
پیشنهاد مدل گارتنر این بود که در یک ضلع از اضلاع سهگانه، بانک به عنوان بهره بردار مطرح باشد و در ضلع دوم آن شرکت تامین کننده. با توجه به خروجی ارزیابیهای فنی، امنیتی و کسب وکاری، از مجموع ۲۱۰ سنجه که از موسسه گارتنر مورد ارزیابی قرار گرفت سامانه شرکت داتین برتر اعلام شد.
ضلع سوم مجری اختصاصی بود که از شرکت رایانه خدمات امید استفاده کردیم. ما در پروژه مهاجرت بانک سپه، داده های یک بانک ۹۰ ساله را از ۸۳ سامانه و درطول ۲۷ ساعت به سامانه متمرکز انتقال دادیم.»
انتهای رپرتاژ آگهی