• دوشنبه / ۲۹ دی ۱۳۹۹ / ۰۱:۵۲
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 99102920798
  • خبرنگار : 71467

مکاتبه بانک با جنیدی

اعلام متناقض مناطق آزاد برای ترانزیت خودرو آمریکایی/ کار به ریاست جمهوری کشید

اعلام متناقض مناطق آزاد برای ترانزیت خودرو آمریکایی/ کار به ریاست جمهوری کشید

گرچه مسئولان در مناطق آزاد اعلام کردند که نه شورای عالی مناطق آزاد و نه مناطق هیچ درخواستی برای ترانزیت خودروی آمریکایی فی مابین مناطق نداشته اند، اما مستندات، نشان می دهد قبل از آن، شورای عالی مناطق آزاد طی مکاتبه ای با معاونت حقوقی ریاست جمهور برای ترانزیت خودروهای آمریکایی و رفع موانع ایجاد شده از سوی گمرک ایران رایزنی کرده است.

به گزارش ایسنا، مکاتبات صورت گرفته از شهریورماه امسال بین شورایعالی مناطق آزاد و گمرک ایران از این حکایت داشت که مناطق به استناد تفاهم نامه منعقده در آبان ماه سال گذشته با پلیس راهور ناجا خواستار ترانزیت خودرو بین خود هستند ولی ظاهرا با موانعی از سوی گمرک مواجه و درخواست حل و فصل موضوع را مطرح کردند.

این در حالی است که در تفاهم نامه مذکور اعلام شده که "در خصوص نقل و انتقال خودروهای بین مناطق آزاد در صورت موافقت سازمان‌های متبوعه با رعایت شرایط و ضوابط مرتبط با شماره‌گذاری اقدام لازم انجام شود."

اما ارونقی - معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران - در سال جاری بخشنامه ای صادر و ترانزیت خودرو را به رعایت پنج مورد مشروط می کند که در یکی از آنها نقل و انتقال خودروهای لوکس و آمریکایی را ممنوع کرد؛ به طوری که تاکید شد "انتقال خودرو با برندهای لامبورگینی، فراری، پورشه، هامر، مازراتی و بوگاتی همچنین سایر خودروهای دارای برند آمریکایی، ساخت یا با مبدا آمریکا امکان پذیر نیست."

در شرایطی که به نظر می رسید اختلاف نظری بین مناطق آزاد و گمرک ایران در مورد ترانزیت خودروهای آمریکایی یا لوکس وجود داشته و مناطق در جابجایی این خودروها به مشکل خورده باشند، پیگیری موضوع از شورای عالی مناطق آزاد در دی ماه  سال جاری با این اعلام  همراه بود که "نه دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و نه سازمان های مناطق درخواستی برای جابجایی خودرو آمریکایی بین مناطق آزاد ارائه نکرده اند،" حتی در مورد اینکه آیا اشخاص درخواستی برای جابجایی خودرو آمریکایی بین مناطق  داشته اند هم تصریح شد که "اصولا موضوع ترانزیت، ارتباطی با دبیرخانه شورای عالی  مناطق آزاد ندارد و توافق سازمان های دو منطقه مقصد و مبدا برای جابجایی شرط اصلی است؛با این حال تاکنون درخواستی برای جابجایی خودروهای آمریکایی از یک منطقه به منطقه دیگر به دبیرخانه  شورای عالی واصل نشده است."

مکاتبه بانک باجنیدی:گمرک مجری است نه سیاست گذار

اما بررسی های ایسنا نشان می دهد در آذرماه امسال، مرتضی بانک - رئیس شورای عالی مناطق ویژه و آزاد -  طی مکاتبه ای با جنیدی - معاون حقوقی رئیس جمهور - موضوع ترانزیت خودرو بین مناطق آزاد و عملکرد گمرک دراین رابطه را مطرح کرده و به طور خاص بر رفع مشکل نقل و انتقال خودروهای آمریکایی تاکید داشته است.

بانک در نامه خود به تفاهم نامه منعقده بین دبیرخانه و پلیس راهور ناجا و دستورالعمل نقل و انتقال خودرو بین مناطق آزاد اشاره کرده و گفته که "اما گمرک ایران به عنوان نهاد مجری و نه سیاستگذار، با صدور بخشنامه ای ترانزیت خودرو بین مناطق را با محدودیت هایی مواجه کرده است."

خودروهای آمریکایی قبلا وارد شده و الان فقط ترانزیت مطرح است

وی در این مکاتبه به بند (۳) بخشنامه معاون گمرک ایران یعنی بند مربوط به ممنوعیت ترانزیت خودروهای لوکس و آمریکایی اشاره داشته و گفته که " توجیه گمرک در ایجاد این محدودیت نامه آن معاونت (معاونت حقوقی رئیس جمهور) مبنی بر ممنوعیت واردات خودروهای برند آمریکایی، ساخت آمریکا یا با مبدا اولیه آمریکا به کشور است، در حالی که خودروهای مورد بحث در مناطق در سنوات قبل و در دوره قبل از اعمال ممنوعیت وارد شده و اکنون صرفا از یک منطقه به منطقه دیگر منتقل می شوند. "

درخواست جابجایی خودرو آمریکایی اشخاص

اعلام رئیس شورایعالی مناطق آزاد درباره ارسال تصویر نامه یکی از متقاضیان ترانزیت خودرو بین مناطق نیز نشان دهنده، درخواست جابجایی خودروی آمریکایی شخصی از منطقه آزاد اروند به منطقه آزاد انزلی است.

دستور رسیدگی و سکوت گمرک

بانک، از معاونت حقوقی رئیس جمهور خواسته نسبت به بررسی کارشناسی موضوع اقدام شود که به دنبال آن، این معاونت به سازمان های ذیربط دستور بررسی موضوع و اعلام نتیجه را داده است.

جریان ترانزیت خودرو بین مناطق آزاد در حالی با ابهاماتی دراین رابطه پیش می رود و حتی گلایه از عملکرد گمرک ایران در این رابطه به معاونت حقوقی رئیس جمهور کشیده شده که این سازمان  تاکنون، موضع خود درباره چرایی ممنوعیت نقل و انتقال این خودروها و البته سایر خودروهای لوکس را اعلام نکرده و دلیل صدور این بخشنامه مشخص نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۸:۴۴

آقا الان که دیگه مسئله خروج ارز و دولت آمریکا مطرح نیست. پس این محدودیت ها برای مردم خودمون چه معنی میده؟ الان شما گوشی ایفون آمریکایی دستتونه فردا مخابرات دیگه بهتون سرویس نده خوبه؟ مالکان بدبخت این خودروها رو زمانی خریداری کردن که به صورت مجاز از مبادی گمرک وارد کشور شده و مثل بقیه مالکان دارن عوارض تردد و مالیاتش رو پرداخت میکنن. چند ساله که مرخصی بهشون نمیدین. هزار جور محدودیت براشون گذاشتین. کارت سوخت بهشون نمیدین. امکان جا به جایی هم ازشون بگیرین که دیگه میشه تحریم مردم. خب یهو تیربارونشون کنین راحتشون کنین دیگه.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۸:۵۵

به نظر بنده نباید برای مردم محدودیت اعمال بشه. اصلا فکر کنین غنیمت جنگی گرفتین. باید به نحو مطلوب استفاده بشه نه اینکه از بین بره

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۰۹:۲۲

باید دستگاه قضایی به مسئله مسئولان گمرک رسیدگی بکنه. محدودیت های غیر قانونی و بی پایه و اساس گمرک مشکلات زیادی برای مردم کشور به وجود آورده. از مسئله ترخیص نکردن کالاهای اساسی مردم نباید به این سادگی میگذشتند

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۱:۵۹

جالبه كه از بين تمااااام خبرگذاريها فقط ايسنا موضوعات مرتبط با ترخيص كالاها از گمرك رو پوشش ميده، اونم ١٠٠٪؜ عليه گمرك! حالا يكى هم كه داره كار ميكنه ميخوان دستاشو ببندن

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۹ ۱۵:۳۷

پول خودروهای آمریکایی را شرکت های خودروساز آمریکایی گرفته اند، الان سرمایه مردم و تجار ایرانی در گمرک خاک میخورد. مبارزه با آمریکا این نیست که سرمایه تاجر ایرانی را هدر بدهیم.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۰۹:۱۴

طرح خوبی بود که آقای بانک (رئیس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد) ارائه داد و میتونست باعث کاهش و یکسان سازی قیمت خودرو در مناطق آزاد بشه ولی گمرک با مداخله و اعمال محدودیت غیر قانونی خرابش کرد. یکی از شرایطی که گمرک گذاشته بود این بود که خودرو ثبت سفارش بشه این در حالی بود که ایشون میدونستن به علت ممنوع بودن واردات خودرو سیستم ثبت سفارش بسته هستش. با سوء نیت این طرح رو خراب کرد

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۰۹:۲۶

این خودروها ۶ سال پیش به صورت قانونی وارد کشور شدن. و بعد از پرداخت عوارض گمرکی ترخیص و پلاک شدن. الان دیگه مسائلشون به گمرک مربوط نمیشه و زیر نظر سازمان مناطق آزاد و پلیس راهور هستن. به گمرک چه ربطی داره که میگه دوباره ثبت سفارش بشن یا فلان خودرو منتقل نشه؟

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۱۳:۴۶

عکسی که گذاشتین مدل روز هستش در صورتی که خودروهای آمریکایی موجود در مناطق همه زیر ۲۰۱۶ هستن و همچین ماشینهای مطرحی نیستن و حتی قیمتشون زیر یک میلیارد تومنه در صورتی که بنز و بی ام و تا ده میلیارد تومنی تو کل کشور موجوده. الکی حساس شدین

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۲۰:۴۳

آقای سعیدی از روستاهای گیلان اومدن رئیس قسمت واردات گمرک شدن و نظر غیر کارشناسی با استناد به بخشنامه ای که اصلا ربطی به موضوع نداره این محدودیت رو اعمال کردن. از آقای ارونقی بعید بود این بخشنامه رو امضا کنن

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۰۱ ۱۱:۱۰

این دقیقا حرف دل همه تاجرا و بازرگانان است. خوب گفتی 👍

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۰۳ ۱۴:۳۸

موافقت گمرک مبدا و مقصد و گمرک ایران و ثبت سفارش که چه شود ؟می خواهد خودرویی از یک نقطه کشور به نقطه ای هم ارز خود منتقل شود .تازه حقوق حقوق گمرک مقصد مجددا پرداخت شود و کار برای شرکت های حمل ونقل ایجاد شود و گره ای از کار هموطنی باز شود .این شرط وشروع که بعضی از انها از جمله ثبت سفارش عملا مقدور نیست .