• چهارشنبه / ۲۴ دی ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99102418062
  • خبرنگار : 71605

بی‌اعتنایی لوکزامبورگ و اتحادیه اروپا به پامپئو، سفرش را لغو کرد

بی‌اعتنایی لوکزامبورگ و اتحادیه اروپا به پامپئو، سفرش را لغو کرد

به گفته دیپلمات‌های اروپایی و آمریکایی آشنا با موضوع، وزیر امور خارجه آمریکا پس از آنکه وزیر امور خارجه لوکزامبورگ و مقامات ارشد اتحادیه اروپا از دیدار با وی امتناع کردند، روز سه‌شنبه در آخرین لحظات، سفر خود به اروپا را لغو کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، این بی‌اعتنایی خارق‌العاده به دیپلمات ارشد آمریکا که نخست توسط رویترز گزارش شد، چند روز پس از حمله حامیان دونالد ترامپ به کنگره آمریکا اتفاق می‌افتد؛ حمله بی‌سابقه‌ای به دموکراسی آمریکا که بسیاری از رهبران جهانی و متحدان آمریکا را شگفت‌زده کرد.

سه شخص آشنا با برنامه سفر وزیر امور خارجه آمریکا، به رویترز گفتند که مایک پامپئو، این متحد نزدیک ترامپ قبل از دیدار با رهبران و دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا در بروکسل، خواهان دیدار با "جین آسلبورن" در لوکزامبورگ، متحد کوچک اما ثروتمند ناتو بوده است.

یک منبع دیپلماتیک گفت، برنامه ابتدایی رفتن به لوکزامبورگ، که به طور رسمی اعلام نشده بود، پس از عدم تمایل مقامات آنجا به اعطای وقت ملاقات به پامپئو، لغو شد. برنامه بروکسل تا آخرین لحظات برجا بود.

اما برنامه سفر کوتاه پامپئو به بروکسل، سؤالاتی را درباره شایستگی این سفر به وجود آورد. در برنامه او ملاقاتی با مقامات اتحادیه اروپا یا هیچ رویداد علنی در ناتو گنجانده نشده بود. یک منبع دیپلماتیک ثالث گفت متحدان بعد از خشونت چهارشنبه گذشته در واشنگتن که ۵ کشته به جا گذاشت، از دیدار با پامپئو احساس خجالت می‌کردند.

پامپئو خشونت در حمله حامیان ترامپ به کنگره را محکوم کرد اما به نقشی که ادعاهای بی‌اساس ترامپ در تهییج حمله به کنگره بازی کرد، اشاره‌ای نکرد.

آسلبورن، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ که از خشونت‌ها مبهوت شده بود، روز بعد در RTL Radio  ترامپ را "مجرم" و "آتش‌افروز سیاسی" خواند.

وزارت خارجه لوکزامبورگ توقفی که از قبل در آنجا برنامه‌ریزی شده بود را تأیید، اما از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد. اتحادیه اروپا هم از اظهارنظر امتناع کرد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای لغو سفر پامپئو به اروپا را به کارهای انتقالی قبل از آغاز ریاست جمهوری بایدن در ۲۰ ژانویه نسبت داد، اگرچه پامپئو تا همین اواخر از به رسمیت شناختن قاطع برد بایدن امتناع می‌کرد. این وزارت‌خانه از اظهارنظر بیشتر در مورد امتناع مقامات اروپا از ملاقات با پامپئو خودداری کرد.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: ما به زودی منتظر طرحی از دولت آتی هستیم که مقامات شغلی را که در جایگاه مسئولیت باقی می‌مانند، مشخص کند تا روند تأیید سنا برای مقامات آینده تکمیل شود. در نتیجه، تمام سفرهای از پیش برنامه‌ریزی شده این هفته از جمله سفر وزیر به اروپا را لغو می‌کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha