• سه‌شنبه / ۲۳ دی ۱۳۹۹ / ۲۰:۲۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99102317828
  • خبرنگار : 50355

سفیدسنگ بار دیگر روی خط زلزله

سفیدسنگ بار دیگر روی خط زلزله
عکس از آرشیو

ایسنا/خراسان رضوی بعد از گذشت حدود سه سال از زلزله ۶.۲ ریشتری که در سال ۱۳۹۶ در سفید سنگ رخ داد و خساراتی نیز بر جای گذاشت، اهالی منطقه سفید سنگ شب گذشته بار دیگر زمین لرزه نسبتا شدید ۴.۲ ریشتری را تجربه کردند.

زمین لرزه‌ای که به گفته فرماندار شهرستان فریمان تا کنون خساراتی نداشته، با توجه به سابقه زلزله‌خیزی این منطقه، احتمال وقوع پس‌لرزه‌ها دور از انتظار نیست و تاکنون نیز ۳ پس‌لرزه در منطقه رخ داده است.

شب گذشته، ۲۲ دی ‌ماه، زمین‌لرزه ۴.۲ ریشتری در مقیاس امواج درونی، سفید سنگ در شهرستان فریمان را لرزاند. این زمین لرزه که در ساعت ۲۲:۵۷ و در عمق ۹ کیلومتری حوالی سفید سنگ رخ داد، خسارات جدی نداشت، هر چند ساعاتی پس از وقوع زمین‌لرزه، خبری مبنی بر فوت دو نفر که در جاده و در اثر ریزش کوه دچار حادثه شدند، لغمنتشر شد که این خبر از جانب فرمانداری شهرستان فریمان تکذیب شد.

فوت ۲ نفر بر اثر ریزش کوه ناشی از زلزله تکذیب شد

فرماندار فریمان در همین زمینه و در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد:  زمین‌لرزه شب گذشته که در سفید سنگ فریمان رخ داد هیچ‌گونه خسات جانی نداشت و فوت ۲ نفر بر اثر ریزش کوه ناشی از زلزله صحت ندارد و طبق آخرین گزارشات، فقط ۴ نفر از اهالی منطقه به دلیل اضطراب و ترس ناشی از زلزله، هنگام خروج از منزل دچار آسیب‌های جزئی شدند.

عباسعلی صفایی اظهار کرد: در رابطه با خسارات مادی این زلزله نیز در حال بررسی هستیم. هر چند طبق گزارشاتی که تا کنون داشتیم به جز خسارات جزئی که به بعضی از روستاهای بخش قلندرآباد وارد شده، تا کنون خسارتی گزارش نشده است.

وی ادامه داد: کانون این زلزله در نقطه تلاقی بخش‌هایی از قلندرآباد و منطقه رضویه مشهد بوده و این زمین‌لرزه علاوه بر فریمان در مشهد نیز احساس شده است.

وی با اشاره به زلزله فروردین سال ۱۳۹۶ گقت: بعد از زلزله سال ۱۳۹۶ که در سفید سنگ اتفاق افتاد، منازل مسکونی روستاهای منطقه، استحکام‌بخشی شد و در این زمینه نگرانی خاصی نداریم اما با توجه به اینکه منطقه، منطقه زلزله‌ خیزی است، همواره باید برای مواجهه با اینگونه حوادث طبیعی آماده باشیم.

وی تأکید کرد: در حال حاضر مشکل خاصی در شهرستان فریمان و منطقه سفید سنگ نداریم و تمام دستگاه‌ها پای کار بوده و کلیه اکیپ‌های امدادرسان در آماده‌باش کامل هستند و از مردم هم تقاضا داریم که خونسردی خود را حفظ کنند.

زلزله اخیر یک فرصت و یک تلنگر برای همه ماست تا آمادگی‌ها و آگاهی‌هایمان را در این زمینه بیشتر کنیم

سخنگوی جمعیت هلال احمر خراسان رضوی نیز با اشاره به وقوع ۳ پس‌لرزه بعد از زمین‌لرزه دیشب به ایسنا گفت: تا کنون سه پس‌لرزه داشته‌ایم که از نظر بحث‌های زمین‌شناسی، وقوع این پس‌لرزه‌ها حاکی از این است که انرژی گسل زیرزمینی در حال تخلیه شدن است. اینکه این پس‌لرزه‌ها شدت کمی دارد، نشانه خوبی است که  نشان می‌دهد انرژی گسل کم‌کم و به مرور در حال تخلیه شدن است.

مجتبی محمودی اظهار کرد: از همان هنگام وقوع زلزله ۶۴ نفر از نیروهای هلال احمر شامل کارکنان و همکاران امدادی و نجات‌گران در قالب ۸ تیم ارزیاب در حال انجام وظیفه هستند و با توجه به ظرفیت امدادی هلال احمر شهرستان فریمان و تربت‌جام، ۵ تیم ارزیاب از این دو شهرستان به ۱۳ روستای منطقه که بیشتر روی گسل زلزله و بیشتر از بقیه نقاط متأثر از زلزله بود، اعزام شدند. همچنین امدادگران و تعدادی از تیم‌های واکنش سریع هلال احمر مشهد، تایباد و سرخس از شب گذشته در آماده‌باش هستند.

وی با بیان اینکه این زمین‌لرزه هیچ خسارت جانی نداشته، تصریح کرد: صبح امروز خبری به نقل از اورژانس کشور مبنی بر فوت ۲ تن بر اثر زلزله منتشر شد که این خبر توسط هلال احمر و استانداری خراسان رضوی و همچنین فرمانداری شهرستان فریمان رسما تکذیب شد و فقط هم‌زمانی این حادثه رانندگی با زمان وقوع زلزله منجر به ایجاد این تصور شده بود که این افراد بر اثر ریزش کوه ناشی از زلزله دچار حادثه شده‌اند که بنا بر گزارش اورژانس، سرعت بالا و انحراف خودرو علت اصلی فوت سرنشینان این خودروی پراید بوده‌ است.

وی ادامه داد: تصور بیشتر افراد این است که هنگام زلزله باید از محل فرار کرد، در صورتی‌ که این یک باور اشتباه است و قطعا بهترین راهکار هنگام زلزله این است که در امن‌ترین نقاط مکانی که هستیم، پناه‌گیری کرده و تا جایی که امکان دارد از سر و گردنمان محافظت کنیم.

محمودی کنار ستون‌ها و کنج دیوارها را از جمله مناطق امن ساختمان‌ها دانست و یادآور شد: هنگام زلزله از پناه گرفتن در مکان‌هایی مثل کنار بوفه، کنار قفسه کتاب‌ها، زیر لوستر، آینه و کنار پنجره‌ها که امکان ریزش دارند، باید خودداری کنیم.

وی تأکید کرد: زلزله یک حادثه طبیعی است اما آنچه غیرطبیعی است، آماده نبودن و نا آگاهی ماست. از این رو زلزله اخیر یک فرصت و یک تلنگر برای همه ماست که آمادگی‌ها و آگاهی‌هایمان را در این زمینه بیشتر کنیم.

سخنگوی جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت: در حال حاضر کلیه نیروهای واکنش سریع استان در حال آماده‌باش هستند و امیدواریم که اتفاق ناگواری رخ ندهد.

در سال ۱۳۹۶ نیز زلزله نسبتا شدیدی سفید سنگ فریمان را لرزاند؛ این زمین‌لرزه، ۱۶ فروردین‌ماه در ساعت ۱۰.۳۹ به وقوع پیوست. شدت این زلزله به حدی بود که در بسیاری از شهرهای استان خراسان رضوی احساس شد. اخبار منتشر شده حاکی از این است که در این زمین‌لرزه تعدادی از روستاهای منطقه صد در صد تخریب شد و چند نفر نیز بر اثر این زمین‌لرزه جان خود را از دست دادند.

شواهد و مستندات همه گویای این واقعیت است که منطقه سفید سنگ خراسان رضوی جزو مناطق زلزله‌خیز است؛ برگزاری جلسات ستاد بحران و... هنگام وقوع حوادثی از جمله زلزله کاملا منطقی و لازم است اما با توجه به سابقه زلزله‌خیزی منطقه در سایر روزهای سال که خبری از بحران نیست، چقدر این جلسات و کارگروه‌ها برای آمادگی بیشتر در روزهای حادثه برگزار می‌شود؟ 

بنا بر آخرین گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشور آخرین پس‌لرزه‌ در منطقه سفید سنگ و بعد از زلزله اصلی ۳.۶ ریشتر در مقیاس امواج درونی بوده که در ساعت ۲۰: ۱۴: ۱۱ و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داده است.

شهر سفیدسنگ در ۲۸ کیلومتری فریمان و شهرستان فریمان در ۷۵ کیلومتری جنوب شرق مشهد واقع شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha