• شنبه / ۲۰ دی ۱۳۹۹ / ۱۲:۳۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99102014758
  • خبرنگار : 71605

همزمان با خشم چین؛

تایوان از سفر "سفیر آمریکا در سازمان ملل" به تایپه خبر داد

تایوان از سفر "سفیر آمریکا در سازمان ملل" به تایپه خبر داد
کلی کرافت

تایوان روز جمعه اعلام کرد در اقدامی که موجب محکومیت مجدد واشنگتن از سوی چین شده، از سفر سفیر آمریکا در سازمان ملل در روزهای انتهایی دولت ترامپ به این جزیره استقبال می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، "کلی کرافت" یک هفته قبل از تحلیف جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا، در روزهای ۱۳ تا ۱۵ ژانویه (۲۴ تا ۲۶ دی) به تایپه، پایتخت تایوان سفر می‌کند. مأموریت آمریکا در سازمان ملل روز پنجشنبه اعلام کرد این سفر، حمایت قوی و مداوم دولت آمریکا از فضای بین‌المللی تایوان را تقویت می‌کند.

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری تایوان روز جمعه اظهار کرد آن‌ها صمیمانه از سفر کرافت استقبال می‌کنند و صحبت‌های نهایی در مورد این سفر هنوز ادامه دارد.

این سخنگو اظهار کرد: سفر کرافت، نماد دوستی محکم بین تایوان و آمریکا است و به نحو مثبتی به شراکت آمریکا- تایوان کمک می‌کند و عمق می‌بخشد.

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه ضمن اعلام این سفر، اظهار کرد کرافت را می‌فرستد تا آنچه را "یک چین آزاد" می‌تواند به دست بیاورد، نشان دهد. نام رسمی تایوان، "جمهوری چین" است.

چین همچنان تایوان را به عنوان بخشی از قلمروی خود تلقی می‌کند که می‌تواند در صورت لزوم، با زور بازیابی شود.

این سفر، اقدام دیگری از سمت دولت ترامپ برای افزایش تعامل با تایوان، با وجود فقدان روابط دیپلماتیک رسمی با این دولت‌شهر از زمانی است که واشنگتن در سال ۱۹۷۹ به جای تایپه، پکن را به رسمیت شناخت. ارتباط آمریکا با تایوان تنش‌های بین واشنگتن و پکن را که همین حالا هم به خاطر همه‌گیری کووید ۱۹، تجارت، هنگ‌کنگ و دریای چین جنوبی بالا گرفته، تشدید کرده است.

کرافت در سال ۲۰۱۹ به سمت سفیر آمریکا در سازمان ملل منصوب شد و قرار است پس از روی کار آمدن بایدن، "لیندا توماس-گرینفیلد" جایگزین او شود.

در حالی که پکن خواستار بهبود روابط شده است، از عقب‌نشینی در مورد مسائلی نظیر تایوان که جزو منافع اصلی خود در نظر می‌گیرد، امتناع می‌کند.

"هوآ چونیینگ"، سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه گفت "تعدادی از سیاست‌مداران ضدچین در دولت ترامپ، از جمله پامپئو، در حالی که روزهای در مسند بودنشان به شماره افتاده، نمایشی از دیوانگی را برپا کرده‌اند و هیچ‌چیز آن‌ها را در خراب کردن روابط چین و آمریکا به خاطر منافع خودخواهانه سیاسی، متوقف نمی‌کند."

هوآ در یک جلسه توجیهی روزانه به خبرنگاران گفت: چین تمام اقدامات ضروری را برای حفاظت از حاکمیت و منافع امنیتی خود انجام می‌دهد. اگر آمریکا به ادامه مسیر خود اصرار دارد، قطعاً بابت اقدامات غلط خود هزینه سنگینی پرداخت خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha