• دوشنبه / ۱۵ دی ۱۳۹۹ / ۱۸:۲۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99101511498
  • خبرنگار : 50042

تصویب طرح تفصیلی پیشنهادی حوزه شمال غرب مشهد

تصویب طرح تفصیلی پیشنهادی حوزه شمال غرب مشهد

ایسنا/خراسان رضوی طرح تفصیلی پیشنهادی حوزه شمال غرب مشهد در شورای شهر مشهد به تصویب رسید.

یکی از دستورکارهای یکصدوشانزدهمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که امروز در تالار شهر برگزار شد، بررسی طرح تفصیلی پیشنهادی حوزه شمال غرب مشهد بود که به تصویب اعضای شورای رسید. مهمترین موارد طرح تفصیلی پیشنهادی حوزه شمال غرب مشهد به شرح زیر است:

اساسی‌ترین مساله در طرح تفصیلی حوزه شمال ‌غرب موضوعی است که در ساختاری فراتر از طرح تفصیلی در قالب طرح جامع و سیاست‌های کلان توسعه شهر مشهد، تصمیم‌گیری شود. بر اساس این مصوبه، عدم تعیین تکلیف مرز محدوده شهر و رفع اختلاف چندین ساله شهرستان مشهد موضوعی حیاتی است که علی‌رغم تاکید مصوبه طرح جامع در شورای عالی شهرسازی و معماری مبنی بر تعیین تکلیف مرز محدوده شهر، در بخش غربی شهر در چارچوب نظام تقسیمات کشوری تا کنون جمع‌بندی در این‌خصوص صورت نگرفته است.

عدم تعیین مرز محدوده و تصمیم‌گیری مشخص در خصوص نحوه توسعه این اراضی که از شرایط و موقعیت حائز اهمیتی در ارتباط با محدوده‌های در حال توسعه منطقه ۱۲ برخوردار است، باعث شده که یکی از مناسب‌ترین پتانسیل‌های توسعه هدفمند و قابل برنامه‌ریزی شهر مشهد در معرض ساخت و سازهای غیرمجاز و ریزدانگی ناشی از سوداگری‌های غیر قانونی زمین قرار گیرد و بخش قابل توجهی از این اراضی به علت تطویل در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در قالب خرید و فروش‌های قول‌نامه‌ای ریزدانه به‌عنوان فرصت‌های از دست رفته محسوب می‌گردند. به همین دلیل، در صورت عدم تعیین وضعیت مرز محدوده تا زمان تصویب طرح تفصیلی حوزه شمال‌غرب، صرف‌نظر از محدوده‌های جغرافیایی و اختلافات حاکم بر تقسیمات کشوری در مرز شهرستان‌ها، می‌بایست طرح این محدوده در چارچوب مباحث کارشناسی مورد بررسی قرار گرفته و برنامه‌ریزی یک‌پارچه و هدفمند در اراضی غرب بلوار مهدیه براساس سیاست‌های کلان مجموعه شهری مشهد صورت پذیرد.

با آنکه پیشنهاد مشاور طرح تفصیلی در چارچوب سیاست‌های کلان طرح‌های فرادست، سیاست‌های مواجهه با لبه شهر و یافته‌های مطالعاتی موجود حوزه در خصوص اراضی غرب بلوار مهدیه مبنی بر توسعه این اراضی در قالب سکونت آرام باغ مسکونی است، به ‌نظر می‌رسد این سیاست و پیشنهاد تناسبی با وضعیت مالکیتی این اراضی و نیاز مسکن گروه درآمدی متوسط شهر ندارد. با توجه به ضرورت تامین مسکن برای تمامی گروه‌های هدف، وضعیت اقتصادی کشور و عدم توان مالی شهروندان در دست‌یابی به مسکن مناسب به دلیل افزایش چشم‌گیر قیمت آن و همچنین رشد شتابان نرخ اجاره‌نشینی در شهر مشهد، اختصاص اراضی خالی غرب مشهد، محدوده سکونت آرام پیشنهادی مشاور، جهت توسعه الگوی سکونت آپارتمانی میان مرتبه به منظور تولید مسکن برای گروه‌های درآمدی متوسط پیشنهاد می‌گردد.

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های طرح تفصیلی حوزه شمال‌غرب که در مطالعات و اهداف کلان مشاور طرح به آن اشاره شده و در پیشنهادات اولیه الگوی توسعه این حوزه نیز به آن پرداخته شده است، نحوه مواجهه با حریم شهر است. با توجه به عدم رفع نواقص طرح جامع در خصوص پهنه‌بندی اراضی حریم شهر تاکنون و لزوم بررسی طرح به‌ صورت همزمان در ارتباط با نحوه مدیریت اراضی حریم شهر، می‌بایست پیشنهاداتی ساختاری مبتنی بر ارتباط حوزه شمال‌غرب و پیشنهادات طرح تفصیلی در این حوزه با اراضی حریم صورت پذیرد و هماهنگی با تمام مشاورین طرح‌های تفصیلی در حوزه‌های لبه‌ای در زمان تهیه پهنه‌بندی حریم در دستور کار قرار بگیرد. بدیهی است که توسعه کلان‌شهر مشهد به‌عنوان دومین شهر کشور منوط به نحوه رویارویی با اراضی پیراشهری و حوزه نفوذ آن است. عدم درک درست از جریانات توسعه پیراشهر و چشم پوشی بر واقعیت‌ها تاثیرات مخربی را بر محدوده شهر مشهد می‌گذارد و این شهر در آینده‌ای نزدیک با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌گردد.

تکمیل ساختار شبکه‌های ارتباطی حوزه شمال‌غرب با اراضی پیراشهری و محدوده منفصل توس از طریق امتداد محور امیریه و همچنین برقراری ارتباط امتداد محور شاهنامه با آزادراه مشهد چناران از جمله پیشنهادات توسعه اراضی حریم غربی مشهد است که در ارتباط با طرح تفصیلی حوزه شمال غرب مورد بررسی در کمیسیون ماده ۵ قرار گیرد.

با توجه به توان بسیار بالای ظرفیت جمعیت‌پذیری در حوزه شمال‌غرب و لزوم تامین خدمات اساسی برای این جمعیت، اختصاص تمامی اراضی دولتی به کاربری‌های خدماتی مورد تاکید بوده و هرگونه تغییر کاربری‌های خدماتی طرح‌های مصوب به‌ویژه در اراضی دولتی به کاربری‌های انتفاعی به هیچ وجه مجاز نیست. علاوه بر این با توجه به واگذاری کاربری‌های خدماتی به اشخاص حقوقی در طرح‌های آماده سازی در سالیان گذشته و عدم شکل گیری این خدمات به‌ویژه در منطقه ۱۲، بایستی سایر دستگاه‌های متولی با استفاده از بودجه‌های دولتی نسبت به تامین بخشی از خدمات این حوزه اقدام کنند.

با توجه به پیش‌بینی بزرگراه غربی در طرح تفصیلی حوزه شمال‌غرب و ارتباط محور مهدیه با بزرگراه ذکر شده و همچنین ضرورت بازگشایی محور مهدیه از بزرگراه آزادی به استناد پیشنهاد اولیه مشاور و طرح جامع مصوب، شهرداری مشهد مکلف است در قالب پوسته پیشنهادی مشاور در محل اتصال بزرگراه غربی و محور مهدیه در  اولویت اول قرار داده و هرچه سریع‌تر نسبت به تملک و بازگشایی محور مهدیه به بزرگراه آزادی به‌صورت مستقیم و با پوسته ۴۵ متر اقدام کند. با توجه به تصویب محدوده پایانه غرب به‌عنوان یک مجموعه حمل و نقلی چند منظوره و حائز اهمیت و ضرورت برقراری ارتباط این پایانه با بزرگراه مشهد چناران و بزرگراه پیامبر اعظم و همچنین ضرورت پیش‌بینی دسترسی مناسب از بزرگراه مشهد چناران به محور شاندیز در راستای رفع مشکلات ترافیکی محدوده پل پرتویی و ایجاد مسیر ویژه جهت دسترسی به محدوده ییلاقی شاندیز به‌ویژه در مواقع بحران، ضمن تایید بزرگراه غربی در محل مسیل صفی‌آباد حدفاصل بزرگراه پیامبر اعظم تا بزرگراه مشهد چناران و سپس تا جاده شاندیز، عرض محور یاد شده باید به‌صورت یک‌پارچه معادل ۷۵ متر پیش‌بینی شود.

باتوجه به نقش گردشگری محور توس در راستای سیاست‌های پیشنهادی مشاور در این محور مبتنی بر استقرار کاربری‌های مختلط در حاشیه آن و همچنین پیش‌بینی پارک خطی به عرض ۲۰ متر در پوسته این محور، انجام مطالعات لازم در خصوص پیش‌بینی سیستم حمل‌ونقل همگانی مناسب در راستای این محور حدفاصل میدان فردوسی تا آرامگاه فردوسی ضروری است.

در خصوص طرح تفصیلی پیشنهادی در محدوده باقی‌مانده پلاک ۱۷۶، با توجه به اقدامات انجام شده در این محدوده در تعامل با مالکین مشاعی و با هدف حل معضل چندین ساله این اراضی، طرح پیشنهادی این محدوده در بخش اراضی متعلق به شهرداری در شمال بزرگراه مشهد چناران در راستای پاسخ‌گویی و تهاتر با مالکین اراضی پلاک ۱۷۶ باید در قالب کاربری‌های مسکونی و الگوی قطعات تفکیکی و تراکم ساختمانی مشابه تراکم پیش‌بینی شده در منطقه ۱۲ لحاظ شود.

در خصوص ایستگاه پمپاژ میدان نمایشگاه، مقرر شد تا زمان انتقال و جابه‌جایی ایستگاه پمپاژ و استقرار در مکان جدید، ایستگاه فعلی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

پیشنهاد می‌شود با استناد به بنده ماده ۹۲ قانون برنامه ششم توسعه، فعالیت کتاب‌فروشی‌ها، مراکز و موسسات فرهنگی، آموزشگاه‌های هنرهای تجسمی، موسیقی، اماکن ورزشی و نظایر آن با استفاده از کاربری فرهنگی در فضاهای مسکونی مجاز شناخته شده و تا زمانی که از فضاهای مسکونی در فعالیت‌های مذبور بهره‌برداری کنند و مشمول حکم براساس این مصوبه خواهند بود.

در موضوع محاسبات ریالی مرتبط با تراز مالی فیزیکی، جمع درآمدهای طرح درآمد (ناشی از تراکم‌ها، کاربری‌ها و سهم سرانه، با فرض تحقق ۱۰۰ درصدی) ظرفیت‌های درآمدی مبلغ ۲۹۲۰۶۰ میلیارد ریال و جمع هزینه‌ها (هزینه‌های مرتبط با تجهیزات شهری، ۳۰ درصد فضاهای فرهنگی و ورزشی، فضای سبز و حرام، حمل‌ونقل، تحصیل حریم، احداث معابر و ...) بر مبنای محاسبات ابتدای سال ۱۳۹۶، مبلغ ۲۷۹۰۳۰ میلیارد ریال و بر مبنای محاسبات مهر ماه سال ۱۳۹۶، مبلغ ۳۸۷۸۳۰ میلیارد ریال تعیین شد. بر این اساس، مبلغ نهایی تفاضل درآمدها و هزینه‌های طرح، مبلغ ۱۳۰۳۰ میلیارد ریال (۵٪ مثبت بر مبنای محاسبات ابتدای سال ۱۳۹۹) و مبلغ ۹۵۷۷۰ میلیارد ریال ( ۳۳ ٪ منفی بر مبنای محاسبات مهر ماه سال ۱۳۹۶) خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha