اکبر کاووسیامید در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه در بحث پروژه «اسکای مال» موضوعی که در حوزه اختیارات شورای شهر بوده، تخفیف ۵۰ درصدی عوارض پروانه ساخت بوده است، مطرح کرد: شورای شهر علاوه بر این تخفیف ۵۰ درصدی عوارض پروژه اسکای مال را به صورت تقسیطی درنظر گرفته که بنده با این تقسیط مخالفم.
عضو شورای شهر همدان اظهار کرد: وقتی براساس بسته تشویقی به سرمایهگذاری ۵۰ درصد تخفیف داده میشود، لزومی ندارد دوباره عوارض این پروژه را تقسیط کنیم چراکه به صرفه و صلاح شهر نیست.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات شورای شهر همدان درباره پروژه اسکای مال ارائه نظر مشورتی به شهردار بوده است، افزود: سرمایهگذار به ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری مراجعه کرده بود و با دلایلی که سرمایهگذار آورده بود مبنی بر اینکه به علت اینکه نتوانسته خاکبرداری کند نمیتواند نقشههای سازه را طراحی کند که در این ستاد مصوب شد سرمایهگذار با عامل چهارم نظام مهندسی یک میزان از خاکبرداری را انجام دهد.
عضو شورای شهر همدان ادامه داد: سوال ما این است که از نظر فنی و حقوقی آیا ستاد اقتصاد مقاومتی اهلیت این را داشته است که به مجوز گودبرداری ورود کند؟
وی با تأکید بر اینکه براساس قانون باید بعد از صدور پروانه، گودبرداری صورت بگیرد، تصریح کرد: ما در آن مرحله اعلام کردیم باید قانون اجرا شود که بعد سرمایهگذار در صحن فوق العاده شورای شهر حضور پیدا کرده و اعلام کرد ۱۰ درصد در سطح به حجم ۳۰ هزار مترمکعب خاکبرداری نیاز دارم تا نقشههای سازهای را تهیه کنیم.
کاووسیامید با بیان اینکه در این مرحله ورود شورا به جهت ورود نظارتی است چراکه کار اجرایی بر عهده شهردار است، گفت: براساس مجوزی که از ستاد اقتصاد مقاومتی گرفته بودند، پروژه شروع به گودبرداری کرد که در نهایت حدود ۲۶ هزار مترمکعب خاکبرداری انجام شد.
وی با تأکید بر اینکه با روش های علمی میتوان گمانه زنی و نقشههای سازهای را تهیه کرد، یادآور شد: خواسته بنده به عنوان عضو شورای شهر از شهردار این بوده که بعد از صدور پروانه باید اجازه گودبرداری داده شود اما شهردار براساس مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی مجوز گودبرداری را صادر کرده بود البته در ستاد اقتصاد مقاومتی بحث اینکه خطرات احتمالی ناشی از گودبرداری به چه کسی سپرده شود، مشخص نبود.
عضو شورای شهر همدان اظهار کرد: درباره مباحث مربوط به مصوبات کمیسیون ماده ۵ و بحث تغییر کاربری و تراکم در سطح و ارتفاع پروژه اسکای مال باید کمیسیون ماده ۵ و شخص استاندار به رسانه ها و افکارعمومی پاسخگو باشند.
وی با بیان اینکه از استاندار همدان میخواهیم صورتجلسه مربوط به کمیته فنی این پروژه منتشر شود، تصریح کرد: سوال اساسی ما این است که اعضای کمیته فنی به عنوان افراد متخصص این امر به چه میزان به این پروژه تراکم در سطح دادند؟ وظیفه بررسی پیوست های ترافیکی، اجتماعی، فرهنگی این پروژه برعهده چه کسی است؟ اینها سوالاتی است که جواب آن داده نشده است.
کاووسی امید خاطرنشان کرد: اگر شهرداری میخواهد در بحث پیوست ترافیکی پاسخگو باشد، بگوید آیا عرض خیابان های میرزاده عشقی و هنرستان پاسخگوی ۹۲ هزار مترمربع دور پروانه خواهد بود؟ و ورودی و خروجی ۱۱۵۲ پارکینگ پیشبینی شده به چه صورت خواهد بود؟
وی با اشاره به مجاورت اسکای مال با دو مرکز درمانی، تأکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی به صورت شفاف پاسخ دهد که آیا این پروژه چه در زمان اجرا و چه بعد از ساخت برای این دو مجموعه درمانی مشکلی خواهد داشت؟ استاندار باید از دانشگاه علوم پزشکی بهطور رسمی بخواهد که نظر تخصصی ارائه دهد.
وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه چرا قبل از اجرای پروژه اظهارنظرات تخصصی صورت نگرفته و بعد از اینکه کار شروع شده نظر علوم پزشکی را میخواهید؟ گفت: ما از ابتدای مطرح شدن اسکای مال تمام این مباحث را عنوان کردیم اما وقتی رسانهها منتشر نمیکنند، چکار باید بکنیم؟
کاووسی امید با اشاره به اینکه آیا در کلانشهرهای دیگر مالها در مرکز شهر ساخته شده یا در بزرگراهها ساخته شده است؟ خاطرنشان کرد: رئیس قوه قضائیه در بحث مشهد مال اعلام کرد که مالها در بحث اقتصاد مقاومتی نمیگنجند.
به گزارش ایسنا، اسکای مال نام پروژهای است که در ابتدای خیابان هنرستان(پیچ زندان) همدان در زمینی به مساحت تقریبی ۹۰۰۰ متر که سالهای قبل زندان همدان بود، قرار است ساخته شود که یک مرکز خرید همراه با رستوران، سینما، باشگاه ورزشی و هتل اقامتی خواهد بود.
انتهای پیام
نظرات