• دوشنبه / ۱۵ دی ۱۳۹۹ / ۱۱:۲۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 99101511017
  • خبرنگار : 71579

سفیر ایران در کویت:

ماجراجویی‌های ترامپ در روزهای آخر تنها نگرانی ما و کشورهای منطقه است

ماجراجویی‌های ترامپ در روزهای آخر تنها نگرانی ما و کشورهای منطقه است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت گفت: بهترین راه برای مقامات جدید کاخ سفید بازگشت به این توافق است در این صورت ایران سریعا به تمام التزامات خود عمل خواهد کرد

به گزارش ایسنا، محمد ایرانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت در گفت‌وگو با روزنامه الرای در پاسخ به سوالی در رابطه با روابط دوجانبه ایران و کویت گفت: روند روابط دوجانبه میان ایران و کویت در مسیر عادی طبیعی خود درحال حرکت است، بی شک وضعیت موجود در جهان بعد از ظهور و انتشار ویروس کرونا بر تمام معادلات و سطوح ارتباطی میان کشورها تاثیر گذاشت اما خوشبختانه با توجه به موقعیت جغرافیایی و ویژگی های تاریخی و مردمی و همچنین با توجه به اهمیت تقویت همکاری های منطقه ای روابط دوجانبه ما در وضعیت خوب و مناسبی است و به سوی وضعیت بهتر نیز در حال حرکت است زیرا می بینیم که به مناسبت های مختلف پیام هایی میان مسئولان و مقامات دو کشور رد و بدل می شود و همانند گذشته گاهی اوقات دیدارهایی انجام می شود و تماس ها مستمر است.

وی در پاسخ به این سوال که بعد از پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا میزان خوشبینی ایران به احیای برجام چقدر شد؟ گفت: ما همیشه خوشبین هستیم، برجام یک توافق مشترک بود که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نیز شامل می شود، این توافق ثمره ۱۳ سال مذاکرات پیچیده است و بعد از آن نیز ۱۳ ماه نشست های پایانی فشرده برگزار شد بنابراین جمهوری اسلامی ایران خواهان حفظ این توافق است و طبیعی است که خواهان بازگشت به وضع قبلی باشد. به اعتقاد ما بهترین راه برای مقامات جدید کاخ سفید بازگشت به این توافق است در این صورت ایران سریعا به تمام التزامات خود عمل خواهد کرد. تنها نگرانی ما که نگرانی تمام کشورهای منطقه نیز هست ماجراجویی هایی است که ترامپ در روزهای آخر خود در کاخ سفید درحال انجام دادن است.

محمد ایرانی در پاسخ به این سوال که آیا ایران با مذاکرات جدید برای پر کردن نواقص توافق قبلی موافقت خواهد کرد گفت: بازگشت به برجام نیازمند مذاکرات و شروط نیست، آقای بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا در تیم باراک اوباما بود و از تمام جزئیات مذاکرات و برجام مطلع است و این تیم تنها با ایران توافق نکرد بلکه با چند کشور که عضو دائم شورای امنیت هستند به علاوه آلمان توافق امضا کرد و بسیار بیعی است که این کشورها به تعهدات خود پایبند باشند. متاسفانه برخی کشورهای منطقه نسبت به بازگشت بایدن به برجام احساس نگرانی می کنند و امیدوار بودند که سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه ملت ایران نتیجه بدهد که این امر محقق نشد و شکست دونالد ترامپ در انتخابات نشان دهنده شکست سیاست های او به ویژه سیاست فشار حداکثری است. توافق هسته ای که تمام ابرقدرت ها در آن مشارکت کردند می تواند نمونه مناسبی برای حل بسیاری از بحران های جهان باشد؛ جهانی که امروزبه جای تنش و ماجراجویی نیازمند آرامش و امنیت برای مردم خود است.

سفیر کشورمان در پاسخ به سوالی در رابطه با سلامتی مقام معظم رهبری گفت: سلامت عمومی مقام معظم رهبری خوب و طبیعی است و هر از چندگاهی شایعات مغرضانه و با اهداف شخصی از رسانه های خارج از ایران در رابطه با سلامتی ایشان می شنویم بنابراین ما این اخبار را تکذیب می کنیم و دیدارهای متعدد ایشان و همچنین سخرانی های ایشان که از رسانه های ایرانی منتشر می شود نشان دهنده عدم صحیح بودن این اخبار است. به هرحال روش انتخاب رهبر جدید به وضوح در ماده ۱۰۷ تا ۱۱۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است و هیچ گونه ابهامی در این زمینه وجود ندارد و یکی از وظایف شورای نگهبان که متشکل از ۸۸ عضو است و مستقیما توسط مردم انتخاب می شوند، انتخابات رهبر برای جمهوری اسلامی به هنگام ضرورت است.

محمد ایرانی در پاسخ به این سوال که آیا ایران به واکسن کرونا دست یافته است و وضعیت ایران در حال حاضر چگونه است، گفت: وضعیت عمومی شیوع ویروس کرونا در ایران همانند دیگر کشورهای منطقه است، جهان در حال گذراندن مراحل افزایش و کاهش انتشار ویروس کرونا است؛ در اوایل بحران کرونا در اوایل سال گذشته موج اول کرونا به شکل گسترده ای فراگیر شد سپس در موج دوم تعداد مبتلایان و فوتی ها کاهش یافت اما پس از پایان فصل تابستان و آغاز پاییز بار دیگر شاهد وضعیت سخت و نامناسب بودیم که به موج سوم معروف است و ملت ایران شرایط بسیار سختی را گذراندند. متاسفانه به دلیل تحریم های غیرعادلانه و غیر انسانی آمریکا علیه ملت ایران برای رساندن اموال و حتی دارو به منظور مقابله با این بحران با مشکلات زیادی رو به رو شدیم. بحمدالله با تلاش مسئولین و ایجاد محدودیت های جزئی و همکاری مردم در ماه گذشته از این مرحله عبور کردیم و خوشبختانه تعداد مبتلایان و فوتی ها به طور گسترده ای طی ماه گذشته کاهش یافت و این روند کاهشی ادامه دارد.

وی در رابطه با تبادلات تجاری میان ایران و کویت گفت: علیرغم شرایط پیش آمده در دو کشور پس از شیوع ویروس کرونا، تبادلات تجاری در وضعیت نسبتا خوبی قرار دارد و به طور کلی تعامل تجاری میان دو کشور از طریق دریا و برخی پروازها مستمر است. طبیعی است که حجم تبادلات تجاری نسبت به سال گذشته کاهش یافته است زیرا امور به شکل عادی در حرکت بود. همچنین میزان سفرها میان دو کشور کاهش یافت اما به دلیل برخی مزایا از جمله نزدیک بودن مسافت و کیفیت کالاها و قیمت‌های رقابتی فعالیت تجاری میان دو کشور در وضعیت نسبتا خوبی مستقر شد. جمهوری اسلامی ایران همواره در هر شرایطی برای برآورده کردن نیاز مردم کویت اعلام آمادگی کرده است و بر انجام همکاری تاکید دارد.

سفیر کشورمان در رابطه با نشست سران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که قرار است فردا در عربستان برگزار شود گفت: جمهوری اسلامی ایران از هر اقدامی که منجر به حل اختلافات و وحدت و یکپارچگی کشورهای منطقه می شود، استقبال می کند. بی شک تلاش های کویت به ویژه امیر فقید آن در ایجاد فضا برای دورهم جمع شدن رهبران شورای همکاری سهیم بود و پس از آن نیز اقدامات شیخ نواف الاحمد امیر کنونی کویت و تلاش های شیخ احمد الناصر وزیر خارجه این کشور قابل تقدیر است و نشان دهنده خط مشی معتدل کویت در حل مشکلات و مسائل داخل و خارج منطقه است.

وی خاطرنشان کرد: ما در ایران بر این باوریم که هر تلاشی برای حل اختلافات میان کشورهای منطقه در ایجاد ثبات و امنیت تاثیر گذار خواهد بود و این مساله به سود همه است.

محمد ایرانی در رابطه با اوضاع یمن گفت: ایران همواره طرف های درگیر در یمن را به گفت وگو و مذاکره مستقیم دعوت کرده و از هیچ تلاش در این راه دریغ نکرده است. ایران از هرگونه ابتکار عمل که منجر به آشتی برادران می شود استقبال می کند. ملت یمن در شرایط بسیار سختی به سر می برند و همه می دانیم که یک فاجعه انسانی بزرگ در یمن رخ داد و همچنان ادامه دارد.

سفیر کشورمان در کویت در رابطه با آینده روابط ایران با کشورهای منطقه گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگ ترین همسایه کشورهای حاشیه خلیج فارس تلاش می کند که بهترین روابط با همسایگان خود را داشته باشد. ایران بر این باور است که منافع خود و کشورهای منطقه در حسن همجواری و همزیستی مسالمت آمیز محقق می شودو بر تقویت امنیت و ثبات در منطقه تاکید دارد و شاهد بر این مساله ابتکار صلح هرمز است که حسن روحانی رئیس جمهور ایران در سال ۲۰۱۸ مطرح کرد و با استقبال بیشتر کشورهای منطقه و خارج از منطقه رو به رو شد.

وی تاکید کرد: در رابطه با روابط میان ایران و عربستان نیز ما از همان ابتدا به قطع روابط با آن ها اعتقاد نداشتیم زیرا آن را یک کشور بزرگ و مهم در منطقه می دانیم . ما بر این باوریم که در چارچوب همکاری های مشترک می توان بسیاری از مشکلات را حل کرد و بسیاری از بحران های منطقه ای را پشت سر گذاشت. ما بارها برای آغاز گفت وگو با عربستان در هر زمان و مکانی و در هر عنوانی په به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم اعلام آمادگی کردیم و به برادرانمان گفتیم که آماده ایم تمام اتهامات و تمام موضوعات مورد اختلاف را مورد بررسی و گفت وگو قرار دهیم.

محمد ایرانی در ادامه گفت: در رابطه با عراق باید گفت که آینده روابط با توجه به شرایط کنونی کاملا طبیعی خواهد بود و مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به ایران سفری داشته است و میان مقامات دو کشور تماس های مداومی وجود دارد. همچنین باید گفت که روابط ایران و عراق به افراد و اشخاص مربوط نمی شود بلکه روابط زیادی میان دو کشور وجود دارد.

.وی در رابطه با واکسن کرونا گفت: شرکت های داروسازی مهم و متعددی وجود دارد که با جدیت به تلاش های خود ادامه می دهند تا جایی که مرحله سوم آزمایشات خود را پشت سر گذاشته اند و از نیمه ماه دسامبر گذشته آزمایشات محدود بالینی خود را آغاز کرده است. مسئولین مربوطه بر این باورند که این واکسن قبل از پایان سال جاری شمسی آماده شود . این واکسن تولید داخلی ایران است و مورد حمایت سازمان جهانی بهداشت نیز هست.

وی در رابطه با شهید سلیمانی نیز گفت: شهید قاسم سلیمانی یکی از بزرگترین و محبوب ترین فرماندهان میدانی در جنگ با داعش بود و برای جلوگیری از سقوط شهرهای بزرگ عربی نقش مهمی ایفا کرد. او در میدان های مختلفی در شمال و مرکز عراق و در غرب و شرق سوریه با گروهک داعش مقابله کردو نقش اساسی در بازپس گیری این مناطق داشت. ترور این فرمانده شجاع به دست نیروهای آمریکایی بزرگ ترین خدمت به گروهک تروریستی داعش به شمار می ورد به همین دلیل می بینیم که امروز این جریای ترورریستی در حال احیای مجدد خود است.

محمد ایرانی در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت که انتظار می رود این دوره از انتخابات نیز با مشارکت گسترده مردم برگزار شود. نامردهای انتخابات ریاست جمهوری تاکنون مشخص نشدند اما به نظر می رسد که تمام جریان های سیاسی فعال در این انتخابات نامزد خواهند داشت.

سفیر ایران در ادامه گفت: آمریکایی ها دیر یا زود باید منطقه را ترک کنند ، این خواسته ملت های منطقه و مردم عراق است. از نظر ما حضور نیروهای آمریکایی  تنها سبب تنش و بی ثباتی در منطقه است و ما همه شاهد جنایت و تعرض وحشیانه آمریکا در ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس بودیم.

محمد ایرانی همچنین تاکید کرد که به گفته بسیاری از مقامات کویتی شهروندان ایرانی مقیم کویت از جمله بهترین شهروندان مقیمان هستند و نسبت به شهروندان دیگر کشورها که در کویت اقامت دارند قانونی تر و آرام تر هستند و کویت را همانند کشور خود دوست دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha