• یکشنبه / ۱۴ دی ۱۳۹۹ / ۰۹:۳۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99101409983
  • خبرنگار : 71129

پس از عفو از سوی ترامپ

عضو بلک‌واتر از جنایت‌شان در عراق دفاع کرد

عضو بلک‌واتر از جنایت‌شان در عراق دفاع کرد

یکی از چهار مقاطعه‌کار سابق شرکت امنیتی خصوصی بلک‌واتر که ماه گذشته میلادی از سوی ترامپ بابت دست داشتن در کشتار ۲۰۰۷ ده‌ها غیرنظامی بی‌دفاع عراقی عفو شدند، در نخستین مصاحبه‌اش از زمان آزادی از زندان گفت بر این باور است که به صورت درستی عمل کرده است.

به گزارش ایسنا، ایوان لیبرتی، مقاطعه کار سابق بلک‌واتر در گفتگویی با  خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که عملکرش قانونی بوده و افزود: من و سایر مقاطعه‌کارهای بلک‌واتر بر اساس تهدیدی که وجود داشت، عمل کردیم.

وی درباره رویدادی که در ۲۰۰۷ رخ داد، گفت: احساس می‌کنم که درست عمل کردم. از اینکه جان انسان‌ها را گرفتم، احساس پشیمانی می‌کنم اما درباره آنچه انجام دادم مطمئنم و می‌توانم بگویم احساس آرامش می‌کنم.

محافظان بلک‌واتر مکررا گفته‌اند که آنها هدف آتش شبه نظامیان بودند، اگرچه بازرسان به این نتیجه رسیدند که هیچ شواهدی مبنی بر این مساله وجود ندارد و قربانیان حین آنکه در رفت و آمد و ترافیک بودند یا حین فرار از تیراندازی، در خودروهایشان هدف گلوله این محافظان قرار گرفتند.

هیات ژوری در ۲۰۱۴ لیبرتی را به همراه داستین هرد، نیکولاس اسلاتن و پل اسلو به اتهام کشتن ۱۴ غیرنظامی بی دفاع عراقی محکوم کرد و قاضی در آن زمان گفت که این پرونده تیراندازی یک مساله وحشیانه است که قابل قبول نیست.

کمپانی بلک‌واتر از سوی اریک پرینس، تفنگدار ویژه سابق نیروی دریایی آمریکا تاسیس شده است.

گروه‌های مختلفی اقدام دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را در عفو این افراد مورد انتقاد قرار داده و گفتند، ترامپ از اختیاراتش به عنوان رئیس جمهوری آمریکا سوءاستفاده کرده است.

روز چهارشنبه، کارگروه سازمان ملل درباره استفاده از مزدوران گفت که عفو صورت گرفته از سوی ترامپ نقض قانون بین‌الملل است.

رئیس این کارگروه گفت: عفو مقاطعه‌کارهای بلک‌واتر نقض دادرسی و حقوق قربانیان کشته شده در عراق و خانواده‌های آنهاست.

ژنرال دیوید پترائوس و رایان کروکر، از مقام‌های ارشد آمریکایی مسئول سیاست گذاری این کشور در عراق در زمان کشتار صورت گرفته در سال ۲۰۰۷، این عفو را مورد انتقاد قرار داده و گفتند که این اقدام به شدت تخریب کننده است و به جهان می‌گوید که آمریکایی‌های خارج از کشور می‌توانند به جرایم جدی‌تری دست بزنند اما مجازات نشوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha