یدالله صادقی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: صنایع تهران از مازوت استفاده نمیکنند و به طور کلی در سال جاری از این سوخت در صنایع استفاده نشده است.
وی در پاسخ به سوالی درباره تایید شدن استفاده از مازوت در صنایع و نیروگاهها تصریح کرد: تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر استفاده از مازوت در صنایع دریافت نکردیم.
ساعاتی پیش هم مدیر عامل شرکت برق حرارتی گفت که هیچ کدام از نیروگاه های تهران از مازوت استفاده نمی کنند و نمی توان آلودگی تهران را به این مساله مربوط دانست.
این در حالی است که اخیرا مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از ارسال نامه به دادستانی برای جلوگیری از استفاده از مازوت در نیروگاهها و صنایع خبر داده و گفته که با سرد شدن هوا و فشار روی منابع گاز کشور و افزایش مصرف خانگی، منابع ثابت آلاینده هوا بهصورت پراکنده از سوخت مازوت استفاده کردهاند. برای مثال واحدهای ریختهگری در تهران طی روزهای اخیر سوخت مازوت مصرف کردهاند و از روزهای ابتدایی هفته گذشته تعدادی از نیروگاهها در تهران نیز به سمت مازوتسوزی رفتهاند.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز چند روز پیش گفته با توجه به اینکه با وجود منع تردد خودروهای دیزلی در تهران از روز شنبه (۶ دی ماه) غلظت آلاینده دیاکسید گوگرد افزایش یافته، میتوان نتیجه گرفت که منابع ثابت آلاینده ازجمله نیروگاهها، صنایع و... از سوخت غیراستانداردی استفاده میکنند که گوگرد زیادی دارد، مانند گازوییل پرگوگرد و یا سوخت مازوت.
آخرین سیاهه انتشار شهر تهران نشان میدهد که کامیونها حدود ۱۶ درصد و موتورسیکلتها حدود ۱۰ درصد در تولید ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون نقش دارند. هرچند که هرساله گفته میشود که سهم منابع متحرک مانند خودروها در آلودگی هوا بسیار بیشتر از سهم منابع ثابت مانند نیروگاهها و صنایع است اما برخی آمار نشان میدهد که امسال صنایع و نیروگاهها بهدلیل سوزاندن مازوت سهم پررنگی در آلودگی هوا دارند. معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این رابطه گفته که نسبت آلایندگی منابع متحرک مانند خودروهای دیزلی، موتورسیکلتها و خودروهای شخصی به منابع ثابت مانند صنایع و نیروگاهها حدود ۶۰ به ۴۰ است اما اگر نیروگاهها و صنایع از سوخت مازوت استفاده کنند این نسبت بههم خواهد خورد و سهم زیادی در آلودگی هوا خواهند داشت.
انتهای پیام
نظرات