• پنجشنبه / ۱۱ دی ۱۳۹۹ / ۲۳:۳۲
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 99101108505
  • خبرنگار : 71038

سفیر ایران در پرتغال :شهید سلیمانی قربانی یک تروریسم دولتی آشکار و ماجراجویانه شد

سفیر ایران در پرتغال :شهید سلیمانی قربانی یک تروریسم دولتی آشکار و ماجراجویانه شد

در سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و همراهانشان ،وبیناری با حضور جمعی از صاحب نظران، اساتید و فرهیختگان ایرانی،لبنانی،عراقی و انگلیسی از سوی موسسه اهل البیت پرتغال با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در لیسبون برگزار شد.

به گزارش ایسنا،سفرای جمهوری اسلامی ایران و عراق در پرتغال و شهریاری دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی از جمله سخنرانان این همایش مجازی بودند.

در آغاز این نشست، مرتضی دامن پاک جامی سفیر کشورمان در پرتغال اظهار کرد : تروری که در سوم ژانویه سال ۲۰۲۰ صورت گرفت عمل ددمنشانه‌ای بود که طی آن بزرگ مردی به شهادت رسید که خود به حفظ امنیت در منطقه کمک زیادی کرده و تروریست‌های زیادی را از بین برده بود.

سفیر جمهوری اسلامی  در پرتغال افزود: این ترور بزدلانه و ناجوانمردانه فرصتی است تا بار دیگر به ریشه‌های ظهور تروریسم در منطقه و حامیان آن و نقش این شهیدان در مبارزه واقعی با این پدیده زشت و غیرانسانی نگاهی بیافکنیم. پرسش اساسی این است که آیا با حذف این سرداران دلاور،منطقه ما آن طور که آمران و عاملان ترور ادعا کردند، امن‌تر شده است؟ یا اینکه ترور ایشان اهداف دیگری را دنبال می‌کرد؟ پرواضح است که شهادت این عزیزان نه تنها باعث خشکاندن ریشه‌های تروریسم در منطقه نشده بلکه ما همچنان شاهد رشد و افزایش تروریسم و افراط گرایی در منطقه و حتی خطر گسترش آن به دیگر مناطق مثل آفریقا هستیم.


این دیپلمات ارشد کشورمان تصریح کرد: فرماندهی نظامی تروریست آمریکا در منطقه ادعا کرد که ترور شهید سلیمانی و همراهان وی در عراق،منطقه را امن‌تر و تروریسم را ریشه کن خواهد کرد، اما آنها در اصل مبارزان واقعی علیه تروریسم را از میان برداشتند و به نوعی برای تروریست های تحت حمایت‌شان حاشیه امن تری ایجاد کردند.

وی افزود:شهید سلیمانی قربانی یک تروریسم دولتی آشکار و ماجراجویانه شد که تمامی مرزها و خطوط قرمز هنجارها و قواعد حقوق بین‌الملل و ارزش های انسانی را پشت سر گذاشت. متاسفانه سکوت و بی‌توجهی جامعه جهانی به این اقدام تروریستی باعث شد تا  این روند با ترور دانشمند هسته‌ای ایران شهید محسن فخری زاده تقویت شود و فرصت تداوم پیدا کند.

سفیر ایران در پرتغال ادامه داد:کسانی که در برابر این ترورها سکوت کردند، همان هایی هستند که در قبال تروریسم اقتصادی امریکا علیه مردم ایران در اوج بحران شیوع کرونا نیز سکوت کردند و با عدم انجام تعهدات خود در توافق هسته‌ای ایران نیز در این جنایات شریک شدند.


این دیپلمات ارشد ایرانی تاکید کرد:جامعه جهانی باید به این درک واقعی برسد که تروریسم رنگ، مذهب، نژاد، طبقه و جغرافیا نمی شناسد و همه اقشار و جوامع را هدف نیات شوم خود قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد:جهان باید بداند مبارزه ریشه‌ای با تروریسم مستلزم آن است که تروریسم به خوب و بد تقسیم نشود، در همه اشکال آن محکوم شود و با تروریست‌ها بدون اغماض برخورد شود. سکوت و بی‌تفاوتی در برابر هر شکلی از تروریسم،نمی‌تواند ما را به هدف مبارزه با تروریسم و ریشه کن کردن آن برساند.


سفیر ایران در پرتغال اظهار کرد: سردار سلیمانی زمانی هدف تروریسم دولتی قرار گرفت در حالی که عازم ماموریتی برای پیشبرد صلح در منطقه بود. او برای تهدید امنیت دیگران به عراق نرفته بود بلکه به دعوت مقامات عراقی به آن کشور رفته بود تا در مورد پیامی که از عربستان برای مذاکره رسیده بود با مقامات عراقی از جمله نخست وزیر وقت این کشور گفتگو کند.

وی در پایان سخنان خود تاکید کرد:جمهوری اسلامی ایران و مردم منطقه ترور سرداران بزرگ خود را هرگز فراموش نخواهد کرد. آمران و مجریان این جنایت همواره باید به خاطر داشته باشند که حتی اگر در قدرت هم نباشند باید پاسخگوی جنایات خود باشند و بدانند روزی عدالت در مورد ایشان اجرا خواهد شد .


 بنابر اعلام سفارت ایران در پرتغال، سخنران بعدی این وبینار «پدر فرانک ژلی» کشیش کلیسای انگلستان بود که در سخنان خود اظهار کرد: شهید سلیمانی فقط شهید اسلام نیست بلکه او شهید مسیحیت نیز است چرا که در عراق و سوریه نه تنها برای مسلمانان در برابر داعش ایستادگی کرد بلکه از مسیحیان ، ایزدی‌ها و دیگر اقوام نیز دفاع نمود و کلیساها را از خطر داعش خفظ کرد. وی در صحنه دفاع از فلسطین نیز بسیار درخشید و از آرمان قدس حمایت کرد .

وی همچنین گفت:جنبش حزب‌الله لبنان یک سازمان تروریستی نیست ، بلکه جریان مقاومت در برابر تجاوز صهیونیستها و دشمنان محسوب می‌شود .

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha