• چهارشنبه / ۱۰ دی ۱۳۹۹ / ۱۴:۱۶
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 99101007682
  • خبرنگار : 50046

شیر فله؛ آبی خوش رنگ و خوش مزه

شیر فله؛ آبی خوش رنگ و خوش مزه

ایسنا/خراسان شمالی مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی با تاکید بر اینکه شیر فله هیچ گونه برتری نسبت شیر پاستوریزه ندارد، گفت: شیر فله فقط شبیه آبی خوش رنگ و خوش مزه است.

دکتر رضا رحیمی در نشست خبری که دهم دی ماه در محل این اداره کل برگزار شد، اظهارکرد: تنها برتری شیر فله نسبت به شیر پاستوریزه میزان بالای چربی آن است که آن نیز مزیت چندانی نیست.

وی با تصریح بر اینکه بدن انسان به مواد معدنی نیاز دارد، افزود: با جوشاندن شیر برای از بین بردن بار میکروبی آن مواد معدنی آن از دست می رود و ته دیگی که به هنگام جوشاندن شیر در ته قابلمه ها ایجاد می شود، همان کلسیم شیر است.

رحیمی ادامه داد: در واقع شیر پاستوریزه به صورت غیرمستقیم حرارت می بیند و مواد معدنی آن از بین نمی رود.

به گفته وی شیر پاستوریزه برای مصرف بهترین شیر و بعد از آن شیر استریل است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه نگران بار میکروبی شیر خام هستیم، اظهار کرد: بارمیکروبی در شیر خام مناسب نیست که دو امر در این مشکل تاثیرگذار است که یکی از آن ها چرخه شیر خام طولانی است که از دامدار، ماشین حمل شیر، مرکز جمع آوری و فروشگاه توزیع این محصول را طی می کند.

وی گفت: از سوی دیگر بیش از ۹۰ درصد دامداری های خراسان شمالی سنتی هستند و این امر نیز بر روی آلودگی شیر تاثیرگذار است.

مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی به تقلب در شیر نیز اشاره کرد و افزود: افزودنی هایی در شیر خام ریخته می شود که این افزودنی ها از آب گرفته تا افزودنی هایی برای نگهداری آن.

وی با اشاره به اینکه فروش شیر خام ممنوع و غیرقانونی است، ادامه داد: متاسفانه تداخل صنفی موجب شده تا شیر خام در مغازه ها توزیع شود و پیگیری ها با سازمان صمت به منظور جلوگیری از این امر در حال انجام است.

رحیمی در ارتباط با بیماری آنفلوآنزای فوئق حاد پرندگان نیز گفت: تاکنون اثری از این بیماری در این استان مشاهده نشده است اما پایش  و رصدها با اداره کل محیط زیست استان به منظور پیشگیری از بروز بیماری ها در حال انجام است.

وی به تولید گوشت مرغ در استان نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر گوشت مرغ یکی از بهترین منابع پروتئینی است و در تولید این گوشت در استان هیچ گونه هورمونی استفاده نمی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha