• سه‌شنبه / ۹ دی ۱۳۹۹ / ۰۹:۴۵
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 99100906348
  • خبرنگار : 50163

جدال کرونا و نان در صف‌های نانوایی چورزق

جدال کرونا و نان در صف‌های نانوایی چورزق
عکس تزئینی است

ایسنا/زنجان این روزها شاهد گلایه شهروندان چورزقی از شلوغی صف‌های نان در این شهر هستیم.

این روزها قصه صف در چورزق طارم حکایت دنباله‌داری است که از کپسول گاز حالا به نان رسیده، ماده غذایی که یکی از نیازهای اصلی مردم به شمار رفته و قوت غالب‌شان است.

از قدیم‌الایام که واحدهای نانوایی جایگزین تنورها شد، یکی از صف‌های روزمره و همیشگی مردم که ساعت‌ها عضوی از اعضای خانواده در آن قرار می‌گرفتند، صف نان بود که با افزایش قیمت و تقریباً نزدیک کردن آرد یارانه‌ای با آزاد، این صف از اواخر دهه هشتاد از بین رفت، از آن موقع به بعد در جلوی نانوایی‌ها نه تنها صفی وجود نداشت، بلکه بخشی از پخت خود را به سوپرمارکت‌ها می‌دادند تا آن‌ها هم در توزیع کمک کنند اما این روزها گویا شاهد برگشت مجدد صف‌های نان به چرخه زندگی هستیم.

ازدحام در نانوایی‌ها و تشکیل صف‌های نان در حالی است که در حال حاضر جامعه به علت شیوع کرونا در حالت عادی قرار نداشته و تشکیل صف‌های طولانی به خودی خود بسترساز تداوم همه‌گیری کرونا بوده و به شیوع آن دامن می‌زند، آن هم در زمانی که همه تلاش مسئولان بهداشتی کشور بر این است که زنجیره انتقال کرونا را قطع کنند که از نمونه بارز آن می‌توان به وضع محدودیت‌ها در همه نقاط کشور از محدودیت در تردد تا محدودیت در فعالیت برخی اصناف اشاره کرد اما تشکیل چنین صف‌هایی، همه رشته‌های مبارزه با کرونا را پنبه می‌کند.

شهر چورزق مرکز بخش چورزق شهرستان طارم است که جمعیت این شهر طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، برابر با ۱۸۵۰ نفر بوده است، این بخش دارای دو دهستان به نام‌های چورزق و دستجرده، ۳۶ روستای دارای سکنه و ۶ روستای خالی از سکنه است.

یکی از گلایه چورزقی‌ها طی روزهای اخیر کمبود واحدهای نانوایی در این شهر است؛ به طوری که علی‌رغم برخورداری بخش چورزق از جمعیتی بیش از ۱۸ هزار نفر ۱۸ واحد نانوایی در این بخش فعال است که با یک حساب سرانگشتی می‌توان نتیجه گرفت به ازای هر ۱۰۰۰ نفر یک واحد نانوایی مشغول پخت نان در این بخش از طارم است.

در کنار مشکل کمبود واحدهای نانوایی، برخی از نانوایان این بخش از طارم نیز از کمبود سهمیه آرد گلایه دارند و علاوه بر آن واحدهای پخت سنگک و بربری نیز در این شهر فعال نیستند که راه‌اندازی این واحدها تا حدودی می‌تواند از فشار بر نانوایی‌ها کم کند.

در همین رابطه شهردار چورزق با اشاره به اینکه شهر چورزق مرکز بخش است و حدود ۲۰۰۰ نفر جمعیت دارد، می‌گوید: مردم روستاهای هم‌جوار که برای انجام کارهای روزمره و اداری به این شهر مراجعه می‌کنند، نسبت به تهیه نان نیز اقدام می‌کنند که این امر نیز بر شلوغی صف‌ها افزوده است.

رضا محمدی با اشاره به فعالیت دو واحد نانوایی در شهر چورزق، ادامه می‌دهد: با توجه به جمعیت این شهر، این تعداد واحد پاسخ‌گوی مایحتاج مردم در تهیه نان نیست.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی زنجان نیزT در خصوص موضوع آرد شهرستان طارم، می‌گوید: سرانه آرد شهرستان ماهانه ۱۰.۸ کیلوگرم برای هر نفر است که نسبت به نرم استان و کشور بالاتر است.

محمد ایزدی با بیان اینکه شهر چورزق ۱۷۵۰ نفر جمعیت دارد، اظهار می‌کند: این شهر دو نانوایی دارد و سهمیه تخصیصیافته برای این دو واحد، بیش از ۱۷ هزار و ۶۴۰ کیلوگرم در ماه است؛ علاوه بر این در دی‌ماه نیز بیش از ۸۰ کیسه به این دو واحد داده شده و در حال حاضر مشکلی در خصوص تامین آرد نانوایی وجود ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha