• شنبه / ۶ دی ۱۳۹۹ / ۱۳:۵۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 99100604132
  • خبرنگار : 30057

رییس دانشگاه در جشنواره زن و علم مطرح کرد

"میرزاخانی"؛ الگو و نمونه‌ای از زنان موثر در توسعه علم/فعالیت علمی بانوان در دانشگاه شهید بهشتی

"میرزاخانی"؛ الگو و نمونه‌ای از زنان موثر در توسعه علم/فعالیت علمی بانوان در دانشگاه شهید بهشتی

رییس دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه در جمهوری اسلامی ایران دلیلی وجود ندارد که زنان در عرصه‌ای عقب بمانند، گفت: در این دانشگاه برای جذب اعضای هیات علمی زن و مرد فرصت‌های مساوی برقرار است.

به گزارش ایسنا سعدالله نصیری قیداری در آیین پایانی سومین جشنواره ملی زن و علم (جایزه مریم میرزاخانی)، با تاکید بر اینکه هیچ فردی منکر نقش محوری علم در توسعه کشورها نیست، افزود: هیچ توسعه‌ای بدون دانش و دانایی معنایی ندارد و در این راه کشورهایی پیشرو هستند که دانش را محور فعالیت‌های خود قرار داده‌اند.

وی با اشاره به ضرورت توجه به برنامه ریزی و اختصاص اعتبارات برای توسعه، اظهار کرد: زنان نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و از ۸۰ میلیون جمعیت جامعه ایرانی، ۴۰ میلیون نفر آنها بانوان هستند و بدیهی است که این قشر نقش زیادی در توسعه کشور دارند، ضمن آنکه زنان رکن رکین خانواده هستند.

نصیری، اضافه کرد: اگر صحبت از نسل سوم دانشگاه‌ها می‌کنیم و امیدوارم که سیاستگذاران برنامه علمی و عملی برای این امر تهیه کنند، باید بتوانیم دانشگاه کارآفرین داشته باشیم تا بتوانیم فرزندان کارآفرین تحویل جامعه دهیم.

رییس دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به جایگاه علم در دین اسلام، یادآور شد: در حالی که یونسکو تنها زنان را به حضور در عرصه‌های علمی تشویق می‌کند ولی دین ما این عمل را یک فریضه می‌داند، ضمن آنکه این امر در بندهایی از قانون اساسی کشور آمده است.

نصیری، "مریم میرزاخانی" را الگو و نمونه‎ای از زنان موثر در توسعه علم دانست و خاطر نشان کرد: وی اولین زنی بود که در تاریخ علم موفق به کسب جایزه فیلدز به عنوان بالاترین جایگاه علم ریاضی شد.

رییس دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به توجه این دانشگاه به فعالیت علمی بانوان، اظهار کرد: در حال حاضر ۶۶ درصد از ۸۹۰ کارمند این دانشگاه از میان بانوان هستند، ضمن آنکه از ۸۵۱ عضو هیات علمی ۱۷۰ نفر که شامل ۲۰ درصد اعضای هیات علمی است، از میان زنان هستند.

وی با تاکید بر اینکه در ۵ تا ۶ سال اخیر جذب هیات علمی زنان و مردان به طور مساوی بوده است، گفت: علاوه بر آن تعداد دختران و پسران دانشجو در این دانشگاه برابر است، از این رو شاهدیم که دلیلی ندارد که در جمهوری اسلامی ایران زنان در زمینه‌ای عقب بمانند و آنها باید در همه امور به ویژه فعالیت در سه قوه فعال باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha