• پنجشنبه / ۴ دی ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99100402867
  • منبع : نمایندگی همدان

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان:

منافذ خانه را کامل نبندید، مرگ در کمین است

منافذ خانه را کامل نبندید، مرگ در کمین است

ایسنا/همدان مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان با تأکید بر ضرورت رعایت نکات ایمنی در شروع فصل سرما گفت: گاز مونوکسیدکربن مرگ آور است و شهروندان باید در هنگام استفاده از تجهیزات گرمایشی گازسوز مراقب باشند.

دکتر ارتین کمالی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه پنج شهروند در هشت ماهه سال جاری بر اثر گازگرفتگی جان خود را از دست دادند، افزود: سال گذشته ۱۶ نفر بر اثر مسمومیت ناشی از گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست دادند.

وی تصریح کرد: شهروندان هنگام استفاده از وسایل گرمایشی برای گرم نگهداشتن فضای درون خانه و محل فعالیت باید نکات ایمنی را در نصب و به کارگیری وسایل گرمایشی رعایت کنند.

وی با اعلام اینکه دیروز در شهرستان اسدآباد مردی میانسال در اثر مسمومیت با این گاز جان خود را از دست داد، اظهار کرد: شهروندان هنگام استفاده از وسایل گرمازا باید به سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و باز بودن مسیر خروجی گاز مونوکسیدکربن توجه داشته باشند.

کمالی بیان کرد: استفاده از آبگرمکن یا بخاری های دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می دهند.

وی سردرد و سرگیجه، تهوع و استفراغ و درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما، سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشارخون و گاه تنگی مردمک ها را از علائم مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن برشمرد و شدت این علائم در بیماران قلبی بیشتر است.

مدیرکل پزشکی قانونی همدان گفت: برای پیشگیری از مسمومیت با این گاز باید از بخاری های مستعمل و فرسوده بدون دودکش یا دارای دودکش نامناسب و غیراستاندارد استفاده نکنید و آگاه باشید که استفاده از بخاری های بدون دودکش به هیچ وجه از تولید گاز مونوکسیدکربن جلوگیری نمی کند.

وی توجه به توصیه های همچون روشن نکردن آتش در فضای بسته و محدود که تهویه کافی و مناسب ندارد، روشن نگه نداشتن اتومبیل در فضای بسته گاراژ، استفاده از کلاهک مناسب برای دودکش ها، نصب صحیح لوله بخاری و آبگرمگن در کاسته شدن تلفات ناشی از گازگرفتگی مؤثر دانست.

کمالی تأکید کرد: شهروندان علاوه بر نصب تهویه مناسب برای آشپزخانه و حمام منزل، از نصب آبگرمکن در حمام و نیز روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه به منظور گرم نگه داشتن محیط داخل خانه خودداری کنید.

وی اضافه کرد: چنانچه از بخاری های گازسوز برای گرمایش محیط استفاده می کنید باید مختصری تهویه از طریق در یا پنجره در فضا ایجاد کرده و از درز بندی و بستن کامل منافذ خودداری کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha