به گزارش ایسنا، بنابر اعلام دژبان، حراست در معنای لغوی به معنای پاسداری است و از لحاظ عرفی نیز حراست به بخشی و نهادی گفته می شود که در مرکز یک سازمان و تشکیلات قرار گرفته و سنگین ترین و خطرناک ترین وظایف آن سازمان یعنی حفظ و مراقبت از سلامت اجزای ریز و درشت آن سازمان را به بر عهده دارد.
این مساله سبب شد که امروزه حراست به عنوان محکم ترین پشتوانه سلامت جامعه اداری شناخته شود چرا که وظیفه ای اصلی او حفاظت از سلامت سازمان است.
از آنجایی که هر اداره و سازمانی برای رسیدن به اهداف خود نیاز به سلامت درونی و بیرونی دارند و لذا هر سازمان و اداره ای برای حفظ سلامت و جلوگیری از آلودگی ها و تهدیدها نیاز به سیستمی دارد که هم از نفوذ تهدیدها و آفت ها به تشکیلات جلوگیری کند و هم با شناخت آلودگی ها و آفت ها درونی بتواند سلامت به موقع سازمان را تضمین کند. این مساله سبب نیاز سازمان ها و ادارات به سیستم حراست شد.
حراست سازمان ها چه وظیفه ای دارند؟
همان طور که اشاره نمودیم خطرناک ترین و مهم ترین وظیفه هر تشکیلات و سازمانی بر عهده حراست است. از نفوذ تهدیدها و آلودگی های بیرونی پیشگیری کند. همچنین به دلیل اینکه حراست به تمام اطلاعات یک سازمان اشراف دارد لذا می تواند مشاور خوبی نیز برای مدیریت باشد.
بدانید زمانی این مساله امکان پذیر است که مسئولین و مدیران حراست با روشن بینی و علم و تخصص مرتبط بدانند چه برخوردی درست است. سیستم حراست بر اساس قانون و مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۱۳۶۸ که دارای اهداف و تشکیلاتی خاص است به عنوان یک مجموعه نظارتی و اجرایی در نظر گرفته شده است.
از نظر جایگاه و وظایف حراست هم می توان اینگونه گفت که جایگاه این سیستم جزء زیر مجموعه های تشکیلات ها است و وظایف حراست هم سالم سازی محیط کار چه به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم، کنترل کیفی و کمی کارکنان، احراز تخلفات اداری مالی و همچنین حفاظت از تاسیسات و اماکن و اسناد و مدارک تشکیلات می باشد.
حراست برای بهبود عملکرد خود به ابزاری مانند اتوماسیون حراست ، گیت کنترل تردد و… نیاز دارد.
وظایف حراست چیست؟
به طور کلی وظایف حراست سازمان و تشکیلات شامل موارد زیر می باشد:
. اولین و مهم ترین وظیفه هر سیستم حراستی حفظ سلامت جامعه اداری است لذا این دستگاه پشتوانه محکمی برای سلامت جامعه اداری محسوب می شود.
. از دیگر وظایف مهم این دستگاه کمک و همیاری به مدیر برای رسیدن به اهداف است.
. حراست باید از وقوع انواع تخلف ها و بروز انواع فساد در سیستم اداری جلوگیری کند.
. تخلفات صنفی، عمومی، فنی ، اداری و مالی و .. را کشف و پیگیری کند و گزارش آن ها را به مدیران تشکیلات ارائه دهد.
. ارائه مشاوره امنیتی و اطلاعاتی لازم به سطوح مدیریتی
. تاسیسات و اماکن دستگاه را کنترل و طبقه بندی کند.
. نظارت و بازرسی بر نحوه اجرای مناقصه ها و مزایده ها
. کنترل و نظارت بر حضور و اشتغال اتباع خارجی در سازمان و تشکیلات اداری
. برای کارکنان و مدیران پرونده حفاظتی تشکیل دهد.
. برای پرسنل و کارکنان کارت شناسایی و برای مراجعه کنندگان به سازمان مجوز صادر کند.
. به استعلامات سایر ارگان های ذیصلاح بر اساس دستورالعمل های ابلاغ شده پاسخ دهد.
. بر نحوه اجرای قوانین و مقررات نظارت دارد.
. و …
جمع بندی
به طور کلی می توان وظایف حراست را به چند دسته تقسیم بندی کرد که عبارتند از:
حفظ سلامت جامعه ادارای: که مهم ترین وظیفه حراست می باشد. در واقع این دستگاه با شناخت تهدیدهای درونی و جلوگیری از نفوذ آفت های بیرونی سبب حفظ سلامت سازمان و ادارات می شود. لذا می توان گفت که حضور حراست در سازمان ها برای رسیدن به دو هدف کلی است که شامل هدف کلان و راهبردی و اهداف عملیاتی می باشد.
منظور از هدف کلان و راهبردی این است که با استفاده از حراست می توان توان حفاظتی و امنیتی سازمان را حفظ و ارتقا داد. و منظور از اهداف عملیاتی هم این است که حراست بتواند با کمک مدیران و نظارت هوشمندانه همه جانبه ایمنی و سلامت منابع سازمان ها و ادارت را حفظ کند.
مدیریت حراست برای رسیدن به اهداف: دیگر طبقه بندی وظایف حراست است. در واقع دستگاه حراست با اطلاع رسانی به موقع از وضعیت تشکیلات به مراجع مربوطه و همچنین حفاظت از اماکن و تجهیزات، اسناد، کارکنان و انجام ماموریت های محوله می تواند به پیشبرد اهداف سازمان ها کمک کند. حفاظت از پرسنل، احقاق حقوق کارکنان و ارباب رجوع از دیگر وظایف این دستگاه می باشد.
انتهای رپرتاژ آگهی
نظرات