علی کلانترنیا در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی یکی از طرحهای وزارت کار بوده که جهاددانشگاهی مجری این طرح است، اظهار کرد: توجه به ظرفیتهای استان ها منجر به شکلگیری طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در کشور شده است.
وی با بیان اینکه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با توجه به تجربیات طرحهای گذشته انجام گرفته است، تصریح کرد: طرح پایلوت مشاغل خانگی که در سال ۹۶ تا ۹۸ در ۹ استان کشور انجام گرفت و منجر به اشتغالزایی ۲۰ هزار نفری شد که تجربه موفق وزارت کار و جهاددانشگاهی در اجرای طرح پایلوت، موجب شد تا در سال ۹۹ طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف اشتغالزایی ۵۴ هزار نفر در کشور در ۳۱ استان کلید بخورد.
رئیس جهاددانشگاهی استان همدان با اشاره به اینکه سهمیه استان همدان در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی اشتغالزایی ۲۱۰۰ نفر بوده است، یادآور شد: تاکنون ۱۷۰۰ نفر در این طرح ثبت نام کردهاند.
کلانترنیا با بیان اینکه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در سه فاز اجرایی خواهد شد، خاطرنشان کرد: فاز اول ظرفیت سنجی و ظرفیتشناسی است بهطوریکه بر این اساس طرح پژوهشی انجام گرفته و ظرفیتهای بالقوه استان همدان در حوزه مشاغل خانگی شناسایی شده و به عنوان ظرفیت معرفی میشود.
وی ادامه داد: در حال حاضر فاز اول این طرح در استان همدان به اتمام رسیده و وارد فاز دوم شده که از هفته آینده که بحث آموزش و توانمندسازی است، آغاز خواهد شد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه بیش از ۱۰ رشته در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان همدان معرفی شده است، تأکید کرد: با توجه به ظرفیتها و پتانسیلهای استان همدان بیش از ۱۰ رشته جمله چرم، قالیبافی، پوشاک و خیاطی، کیک وشیرینی، مبل منبت، میناکاری و سفال در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی درنظر گرفته شده است.
کلانترنیا با بیان اینکه مهارت کیک و شیرینی به تازگی به این طرح اضافه شده است، خاطرنشان کرد: مهارتهایی از قبیل ویراستاری، مترجمی، انیماتوری و برنامهنویسی و کامپیوتر نیز برای فارغالتحصیلان دانشگاهی درنظرگرفته شده است.
وی با تأکید براینکه توزیع سهمیه در شهرستان ها بهصورت متوازن بوده است، اظهارکرد: در تمامی شهرستان ها جلساتی بافرمانداران برگزار کرده و سعی کردیم توزیع سهمیه در تمام نقاط استان یکسان باشد.
رئیس جهاددانشگاهی استان همدان با اشاره به توانمندسازی متقاضیان مشاغل خانگی، افزود: متقاضیان مشاغل خانگی تحت آموزش های عمومی و تخصصی قرار میگیرند به طوریکه آموزشهای عمومی مفاهیم کلی درباره ایجادشغل، کارآفرینی و بازاریابی خواهد بود و آموزشهای تخصصی متناسب با رشته شغلی انجام میگیرد.
وی ادامه داد: آموزش های تخصصی توسط پیشرانان و افراد موفق در کارآفرینی انجام میشود به طوریکه در ابتدا پیشرانان تحت آموزش مفاهیمی مثل دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی قرار خواهند گرفت و بعد به متقاضیان متصل میشوند.
کلانترنیا با بیان اینکه فاز سوم طرح ملی توسعه مشاغل خانگی اتصال به بازار است، یادآور شد: کسانی که در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی آموزش میبینند، محصولات تولیدی خود را در اختیار پیشرانان قرار داده و به این طریق کالای خود را در بازار به فروش میرسانند که همین موضوع وجه تمایز این طرح با سایر طرح هاست.
وی با تأکید براینکه اتصال به بازار یکی از نقاط تمایز این طرح است، افزود: جهاددانشگاهی به صورت مستمر این اتصال به بازار را رصدمیکند تا منجر به شغل پایدار شود.
رئیس جهاددانشگاهی همدان با اشاره به شرایط ثبت نام در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، گفت: شرایط ثبت نام در این طرح بسیار آسان بوده بهطوریکه تمامی افراد بالای ۱۸ سال که بیمه کارفرمایی ندارند میتوانند در این طرح شرکت کنند و از آموزشهای رایگان بهرهمند شوند.
کلانترنیا با بیان اینکه تاکنون بیش از ۹۰ پیشران در استان همدان شناسایی شده است، اظهارکرد: پیشرانان با کمک سازمان صمت، اداره کل کار، پارک علم و فناوری و مراکز رشد شناسایی میشوند که تاکنون ۹۰ پیشران شناسایی شده و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.
انتهای پیام
نظرات