• یکشنبه / ۳۰ آذر ۱۳۹۹ / ۱۳:۴۹
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 99093023266
  • خبرنگار : 30054

۱۰ توصیه برای داشتن یک سخنرانی حرفه ای

۱۰ توصیه برای داشتن یک سخنرانی حرفه ای

یکی از اصلی ترین جنبه های ارتباط عمومی که بسیاری از افراد از آن واهمه داشته و سعی می کنند تا جایی که امکان دارد از آن دوری کنند، سخنرانی عمومی است.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام موفق شو، نکته ای که وجود دارد این است که شما برای داشتن یک سخنرانی عمومی موفق به ویژگی ها و مهارت های مختلفی نیاز دارید. شناخت ویژگی های مورد نیاز و کسب مهارت لازم موضوع بسیار مهمی است. در این متن قصد داریم با ارائه ۱۰ توصیه کلیدی در این زمینه شما را همراهی کنیم.

شگردهای سخنرانی در جمع

۱. عصبی بودن امری طبیعی است

در هنگام تلاش برای سخنرانی عمومی همه افراد یکسری واکنش های فیزیولوژیکی طبیعی مثل افزایش ضربان قلب یا لرزش دست خود را احساس می کنند و این امری کاملاً طبیعی است.

داشتن استرس تا حدی نرمال و طبیعی است و حتی می توان گفت داشتن استراس نرمال می تواند بسیار سازنده نیز باشد.

بهترین راه برای اینکه بتوانید بر استرس و اضطرابی که دارید غلبه کنید، تمرین کردن و آماده شدن برای سخنرانی است.

۲. مخاطبین خود را بشناسید

قبل از اینکه تصمیم بگیرید می خواهید چه چیزهایی را در سخنرانی مطرح کنید لازم است که در ابتدا بدانید قرار است دقیقاً برای چه کسانی صحبت کنید.

دانستن این موضوع که چه افرادی قرار است پیام های شما را دریافت کنند و می تواند در انتخاب کلمات مناسب، سطح تخصصی بودن اطلاعاتی که قرار است ارائه دهید، الگوهای سازمانی، فن بیان و جملات انگیزشی و نحوه انتقال آن نقش بسیار مهمی را ایفا کند.

۳. برای داشتن سخنرانی سازنده تر مطالب خود را به موثرترین روش ممکن سازماندهی کنید

موضوعی که در بحث سخنرانی بسیار مهم به نظر می رسد این است که هر چقدر که شما بهتر بتوانید عملکرد بهتری را داشته باشید می توانید به شکل بهتری به هدف خود از سخنرانی دست پیدا کنید.

شما باید برای سخنرانی خود یک چهارچوب مشخص تهیه نمایید. این چهارچوب شامل موضوع سخنرانی، هدف های کلی و همچنین هدف های اصلی و ایده های شما برای جلب نظر مخاطبین هدف است.

۴. به واکنش های مخاطبین خود نگاه کرده و خودتان را با آنها سازگار کنید

تمرکز خود را روی مخاطبین قرار دهید. در حین سخنرانی به واکنش های آنها نگاه کرده و به طور مرتب آنها را بسنجید. لازم است که کاملاً انعطاف پذیر رفتار کرده و پیام خود را با توجه به واکنش های آنها ارائه دهید.

اگر بخواهید یک سخنرانی از پیش تعیین شده و کاملاً ثابت را داشته باشید، به طور قطع توجه بخشی از مخاطبین را از دست داده و حتی ممکن است باعث گیج شدن آنها شوید.

۵. در طول سخنرانی شخصیت واقعی خود را حفظ کنید

خودتان باشید و در هیچ یک از تعاملات خود سعی نکنید تنها به عنوان یک سخنران دیده شوید. اگر بتوانید شخصیت درخشان خود را به مخاطبین سخنرانی نشان دهید، شانس بیشتری را برای دریافت اعتبار از سمت آنها خواهید داشت.

در واقع مخاطبین شما اگر بتوانند این احساس را داشته باشند که شما یک فرد واقعی و نه یک سخنران صرف هستید، به شکل بهتری به شما و گفته هایتان اعتماد می کنند.

۶. شوخ طبع باشید

سعی کنید در سخنرانی خود شوخ طبع باشید و با تعریف کردن داستان های شخصی یا خنده دار توجه مخاطبین خود را جلب نمایید. به طور کلی مخاطبین دوست دارند که در یک سخنرانی بتوانند با سخنران احساس همزاد پنداری بیشتری را داشته باشند و تعریف کردن یک داستان یا داشتن کمی شوخ طبعی می تواند این احساس را در آنها به وجود آورد.

۷. تا زمانی که مجبور نشدید در حین سخنرانی از روی مطالب نخوانید

خواندن از روی کاغذ یا اسلاید باعث می شود تا شما نتوانید با مخاطبین خود ارتباط مستقیم برقرار کنید. داشتن ارتباط چشمی با مخاطب یکی از اصلی ترین مواردی است که باید در هنگام سخنرانی به آن توجه داشته باشید. در نتیجه سعی کنید که یک طرح کلی از نکات اصلی سخنرانی خود تهیه نموده و تا زمانی که مجبور نشدید روی کاغذ یا اسلایدها نگاه نکنید.

۸. از صدا و دستان خود به شکلی موثر استفاده کنید

شاید برایتان جالب باشد که بدانید زبان بدن و داشتن ارتباط غیرکلامی می تواند بخش زیادی از پیام شما را انتقال دهد. به همین دلیل نیاز است که از صدا و حرکات دستان خود برای انتقال بهتر پیامتان در سخنران استفاده کنید. در نظر داشته باشید که باید از داشتن حرکات عصبی که نشان دهنده استرس شما است، اجتناب کنید.

۹. در ابتدای سخنرانی توجه مخاطبین را جلب کرده و به شکلی پویا آن را به اتمام برسانید

«امروز من می خواهم با شما درباره این موضوع صحبت کنم.» آیا شما از شنیدن سخنرانی که با این جمله آغاز می شود لذت می برید؟ اکثر افراد به این سوال جواب منفی می دهند.

به جای داشتن یک شروع این چنینی بهتر است سخنرانی خود را با یک آمار جالب، یک حکایت یا یک نقل و قول مختصر آغاز نمایید. در انتها نیز یک جمع بندی مناسب داشته و با یک جمله محکم که قرار است در ذهن مخاطبین باقی بماند، سخنرانی را تمام کنید.

۱۰. از کمک های دیداری و شنیداری به شکلی هوشمندانه استفاده کنید

اگر بخواهید از ابزارهای دیداری و شنیداری کمکی به طور افراطی استفاده کنید، به طور قطع ارتباط مستقیمی که با مخاطبین خود دارید از بین می رود. به همین دلیل باید در سخنرانی خود به شکلی هوشمندانه از آنها استفاده کنید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha