به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، دوچرخههای برقی ممکن است کمتر از دوچرخههای معمولی به رکاب زدن نیاز داشته باشند، اما هنوز هم دوچرخه سواران در این دوچرخههای برقی نیاز دارند دنده عوض کنند. اکنون شرکت "والئو"(Valeo) مستقر در پاریس قصد دارد با ترکیب یک موتور برقی با یک گیربکس اتوماتیک این وضعیت را تغییر دهد.
این دستگاه تعبیه شده در میان رکابهای دوچرخه که به طور رسمی "سیستم دوچرخه الکتریکی هوشمند والئو" نامیده میشود، دارای موتور الکتریکی ۴۸ ولت این شرکت به همراه یک گیربکس ۷ سرعته تطبیقی است و برق آن از طریق یک بسته باتری نصب شده در وسط دوچرخه تأمین میشود.
به گفته "والئو" این موتور تا ۱۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که میتواند قدرت پدال زدن راکب را هشت برابر کند، در حالی که سیستمهای دیگر به عددی بیشتر از پنج برابر دست نمییابند.
به علاوه، با وجود اینکه موتور ۴۸ ولتی از موتورهای ۲۴ و ۳۶ ولت رایج در دوچرخههای برقی سنگینتر است، اما شرکت سازنده ادعا میکند که کارایی بیشتری از آنها دارد.
از آنجا که به هیچ تعویض دندهای حین راندن این دوچرخه احتیاج نیست، به جای زنجیر گریس مالی شده از یک تسمه روان در این سیستم استفاده میشود.
همانطور که در سایر دوچرخههای برقی(ebike) نیز وجود دارد، حسگرهای یکپارچه به طور مداوم آهنگ و گشتاور رکاب زدن دوچرخه سوار را کنترل میکنند. سیستم "والئو" بر اساس همین اطلاعات، دوچرخه را میراند و در صورت لزوم به صورت خودکار دنده را عوض میکند.
همچنین یک عملکرد تقویت دستی روی فرمان دوچرخه به منطور تأمین نیروی اضافی از موتور در مواقع لزوم(مانند سبقت از وسایل نقلیه دیگر یا کمک به دوچرخه سوار در سربالاییها در نظر گرفته شده است تا موتور نیروی اضافی را در خدمت دوچرخه سوار بگذارد و به رکاب زدن بیش از حد نیاز نباشد.
در این سیستم حتی یک دنده برای به عقب بازگشتن نیز طراحی شده است. همچنین یک سیستم ضد سرقت در آن وجود دارد که وقتی موتور دوچرخه به حال خود رها میشود، پیشرانه به صورت خودکار قفل میشود.
شرکت "والئو" قصد دارد مجوز تعبیه این سیستم را به شرکتهای دوچرخه ساز بدهد. این شرکت در حال حاضر برای نشان دادن نحوه کارکرد این فناوری، آن را در سه نمونه اولیه دوچرخه شهری، دوچرخه کوهستان و دوچرخه حمل بار ادغام کرده است.
انتهای پیام
نظرات