• سه‌شنبه / ۲۵ آذر ۱۳۹۹ / ۱۶:۰۲
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 99092519719

پژوهش به کمک توسعه کشت سیاه‌دانه در گلستان آمد

پژوهش به کمک توسعه کشت سیاه‌دانه در گلستان آمد

ایسنا/گلستان مدیر مرکز خدمات تخصصی تولید و فراوری گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی گلستان گفت: با کارهای تحقیقاتی صورت گرفته بر روی سیاه‌دانه و اقتصادی شدن کشت این محصول، سطح زیر کشت سیاه‌دانه در این استان از ۱۰۰ هکتار به بیش از ۱۰۰۰ هکتار افزایش یافت.

مصطفی حمیدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: جهاد دانشگاهی با ورود در استان گلستان از سال ۸۹، فعالیت در زمینه کشت و توسعه گیاهان دارویی را آغاز کرد. در این راستا گیاهان دارویی که در استان پتانسیل کشت دارند، شناسایی و بر روی آنها کارهای تحقیقاتی انجام شد.

وی با اشاره به گیاه دارویی سیاه‌دانه، گفت: سالانه ۵ هزار تن سیاه‌دانه در کشور مصرف می‌شود که بخش زیادی از آن وارداتی است. در سال‌های اخیر سطح زیر کشت سیاه‌دانه رو به افزایش است.

حمیدی افزود: مجموعه جهاد دانشگاهی بر روی سیاه‌دانه، ۴ طرح پژوهشی انجام داده که مشخص شد، این محصول پتانسیل بالایی در استان دارد. ارقام مختلف، زمان کشت مختلف، کشت در مناطق مختلف و بررسی عملکرد کودهای مختلف بر رشد گیاه از جمله مواردی بود که مورد بررسی قرار گرفت.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی گلستان بیان کرد: در سال زراعی ۹۷-۹۸ سطح زیر کشت سیاه‌دانه در استان حدود ۱۰۰ هکتار بود که این میزان در سال زراعی جاری به بیش از ۱۰۰۰ هکتار رسیده است. امیدواریم با افزایش سطح زیر کشت این محصول، از واردات آن به کشور بی‌نیاز شویم.

وی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی استان گلستان کار تأمین بذر سیاه‌دانه و مشاوره کاشت، داشت و برداشت این محصول را انجام می‌دهد، گفت: بذر توزیع‌شده در استان رقم پاکوتاه هندی بوده که زودرس و دارای عملکرد مطلوب‌تری است.

حمیدی با بیان اینکه سیاه‌دانه در صنایع غذایی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار کرد: سیاه‌دانه اثر ضد سرطان، ضد میکروب، ضد حساسیت و ضد دیابت دارد.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی گلستان در ادامه بیان کرد: نعناع فلفلی نیز یکی دیگر از گیاهان دارویی است که پتانسیل کشت در استان را دارد و محصول تولید شده آن در گلستان، دارای کیفیت بسیار بالایی است.

وی با اشاره به اینکه اسانس این گیاه مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: با تلاش این مجموعه، فناوری ساخت دستگاه‌های اسانس گیر وارد استان شده است. علاوه بر اسانس، به دنبال استخراج ماده مؤثر این گیاه (منتول) نیز هستیم که در حال حاضر سالانه دست‌کم ۵۰ تن از این ماده را از خارج وارد کشور می‌کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha