• سه‌شنبه / ۱۸ آذر ۱۳۹۹ / ۱۴:۵۹
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 99091814187
  • خبرنگار : 50233

رئیس علوم پزشکی سمنان در گفت وگو با خبرنگاران تشریح کرد:

مرگ ومیرهای کرونایی سمنان کمتر از میانگین کشوری/ یلدا و خطر طولانی‌تر شدن ماندگاری کووید19

 مرگ ومیرهای کرونایی سمنان کمتر از میانگین کشوری/ یلدا و خطر طولانی‌تر شدن ماندگاری کووید19

ایسنا/سمنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با اشاره به تغییر در رنگ‌بندی شهرها گفت: از نظر من تا یک مورد مبتلا به کرونا وجود دارد، شرایط قرمز است چرا که کووید19 ویروسی است که به سرعت منتقل و جابه‌جا می‌شود.

دکتر نوید دانایی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار کرد: تنها در صورت وقوع دو حالت است که می‌توانیم به پایان این ویروس عالمگیر امیدوار باشیم؛ نخست تولید و توزیع یک واکسن موثر و واکسیناسیون در سطح بالا و دوم اینکه ویروس کرونا همچون برخی از ویروس‌ها مثل سارس به تدریج دچار یک جهش شده و به مرور از بین برود.

وی بر ضرورت تداوم توجه به پروتکل‌ها تاکید و تصریح کرد: این ویروس در محیط‌های بسته به سرعت گردش می‌کند و از همین رو با برودت هوا و تشدید آن در زمستان ممکن است با یک موج دیگر از این همه گیری روبرو شویم.

یلدای پیش رو و خطر طولانی‌تر شدن ماندگاری کروناویروس

این پزشک فوق‌تخصص از طولانی‌تر شدن شب‌ها و متعاقب آن افزایش احتمالی شب‌نشینی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی به عنوان یک خطر بالقوه نام برد و اضافه کرد: نباید اجازه بدهیم نتیجه اقدامات خوب ستاد مقابله با کرونا و مدافعان سلامت که به کندتر شدن روند شیوع انجامیده با افزایش دورهمی‌ها از بین برود.

دانایی به در پیش بودن یلدا و افزایش دورهمی‌ها اشاره کرد و گفت: در شرایط عادی در این مقطع از سال شاهد افزایش اجتماعات و مهمانی‌های شبانه خانوادگی هستیم که با توجه به خطر کووید19 امسال باید این دورهمی‌ها را به حداقل ممکن برسانیم. ضمن اینکه به دلیل برودت هوا در این ایام پنجره منازل بسته می شود و همین زمینه را برای یک خیز دیگر ویروس و انتقال بیماری بیش از پیش فراهم می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان از افزایش فوتی‌های کرونا در 6 شهرستان تحت پوشش این دانشگاه به 585 نفر خبر داد و گفت: شمار مبتلایان قطعی در جمعیت تحت پوشش علوم پزشکی سمنان در حال حاضر به بیش از 14 هزار بیمار رسیده که 3981 نفر از آنها از طریق انجام تست و بستری در بیمارستان و 10 هزار و 240 نفر نیز به صورت سرپایی شناسایی شدند.

وی از انجام افزون بر 31 هزار آزمایش و تست کرونا در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان خبر داد و افزود: در مجموع جواب تست حدودا یک دوم این افراد مثبت شده است.

شدیدترین موج در پاییز سیاه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با اشاره به شمار ترخیصی ها در سمنان تصریح کرد: 3320 نفر از موارد قطعی بستری شده با حال عمومی خوب از بیمارستان های سه گانه تحت پوشش دانشگاه مرخص شدن که بر این اساس 83.4درصد بستری‌های استان با حال عمومی مناسب مرخص شدند.

دکتر دانایی با بیان اینکه تاکنون سه خیز بیماری در استان تجربه شده افزود: خیز اول بیماری در اسفندماه سال قبل اتفاق افتاد که با تلاش همکاران در اردیبهشت ماه شمار فوتی‌ها به صفر رسید و همزمان شمار موارد مثبت نیز کاهش چشمگیر داشت اما متاسفانه با کم توجهی به پروتکل ها دوباره در تیرماه با یک خیز دیگر بیماری روبرو شدیم اگرچه این موج ضعیف‌تر از موج اول بود.

26 آبان‌ماه قله خیز سوم کرونا با 302 بستری در سمنان

وی از موج اخیر کروناویروس به عنوان شدیدترین موج در پاییز سیاه نام برد و اظهار کرد: این خیز از مهرماه آغاز شد و حدودا دو هفته پیش به نقطه اوج این موج رسیدیم.

رئیس علوم پزشکی سمنان از 26 آبان‌ماه با 302 بستری به عنوان قله موج سوم کروناویروس در سمنان نام برد و اضافه کرد: خوشبختانه با اطلاع رسانی های گسترده و اجرای طرح محدودیت های هوشمند و همراهی های خوب مردمی این موج نیز دچار کاهش شده به طوری که امروز میزان بستری های ما در 6 شهرستان به 120 بیمار مشکوک به کرونا رسیده که موارد مثبت قطعی آنها حدودا 65 مورد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با اشاره به خطر سهل‌انگاری‌های احتمالی افزود: نباید اجازه دهیم که با ساده‌انگاری، وضعیت همه گیری مجددا به شرایط قبل برگردد و برای تحقق این مهم به همراهی مردم و همکاری رسانه‌ها نیاز داریم.

خطر رویارویی با موج‌های بلندتری از کووید19

دانایی با بیان اینکه پیک های احتمالی بعدی بدون شک بلندتر و خطرناک تر از پیک های قبلی خواهند بود بیان کرد: در جریان همه گیری آنفلوآنزا هم همین گونه بوده و تجربه نشان می دهد که در همه گیری‌ها همیشه موج‌های بعدی از خیزهای قبلی ویروس بلندتر هستند.

این عضو هیئت علمی علوم پزشکی سمنان یادآوری کرد: اگر همه مردم رعایت کنند احتمالا تا پایان سال با موج و پیک دیگری از کروناویروس روبرو نخواهیم شد اما اگر عادی‌انگاری شود و به توصیه ها و پروتکل ها کم توجهی شود احتمالا در بهمن‌ماه با پیک دیگری از این بیماری نوظهور مواجه خواهیم شد.

وی متوسط سن فوت شدگان کرونایی در جمعیت تحت پوشش را 72.1سال اعلام و اظهار کرد: 58 درصد قربانیان کرونا در استان مرد و 42 درصد نیز زنان بوده‌اند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با بیان اینکه میانگین سنی استان بالاتر از کشور است افزود: همین جمعیت بالای سالمندان در استان سبب شده که میزان ابتلا در استان نیز بالاتر باشد.

وی متوسط سن بستری شده‌های کرونایی در جمعیت تحت پوشش دانشگاه را 57 سال برشمرد و گفت: حدودا 65 درصد بستری‌های این دانشگاه حداقل از یک بیماری زمینه‌ای رنج می بردند.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص دلایل نوسان بالا در آمار مرگ و میرهای کرونایی اظهار کرد: میزان کشندگی کروناویروس در مجموعه تحت پوشش دانشگاه 4.1 درصد است که این شاخص در کشور حدودا 6 است که میزان مرگ و میر در استان سمنان کمتر از میانگین کشندگی ویروس در سطح کشور است.البته بدیهی است که هرگونه اظهارنظر قطعی در خصوص آمار مبتلایان و مرگ و میرها و برخی شاخص ها نظیر میزان کشندگی ویروس مستلزم عبور از همه گیری و پایان بیماری است.
این پزشک به جمعیت بالای سالمندان در این استان به عنوان عامل موثر در افزایش احتمالی مرگ های کرونایی نام برد و خاطرنشان کرد: بدیهی است که زمانی که میانگین سنی یک استان بالاتر است به همان نسبت ممکن است که بیماری های زمینه‌ای، سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی،دیابت، چاقی و ... نیز از فراوانی بیشتری برخوردار باشد. جدا از این همانطوری که می‌دانید ما با یک بیماری عالمگیری مواجه‌ایم که سرایت‌پذیری نسبتا قابل توجهی دارد و معمولا افرادی که بیشتر مبتلا می شوند، سالمندان و افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای هستند لذا میزان مرگ و میر نیز در چنین جمعیتی می تواند بیشتر باشد.

دکتر دانایی با اشاره به میزان بالای آزمایشات در این استان گفت: علوم پزشکی سمنان از نظر تعداد آزمایشات و تست های کروناویروس حائز رتبه دوم کشور شده و همکاران ما در بیماریابی‌ها عملکرد بسیار درخشانی داشتند. البته به نظر می رسد برای رسیدن به یک تحلیل درست باید نسبت مرگ و میرها به تست‌ها را سنجید نه اینکه این شاخص را با جمعیت شهرها مقایسه کنیم.

دبیر ستاد استانی مقابله با کروناویروس از تعدد و کیفیت بالای زیرساخت های درمانی و آزمایشگاهی به عنوان یک عامل موثر در توفیق این دانشگاه در بیمار یابی و حجم بالای تست‌ها نام برد و گفت: خوشبختانه استان سمنان از نظر زیرساخت ها و امکانات بیمارستانی از شرایط مطلوبی برخوردار است ضمن اینکه در طول این 10 ماهه با پیگیری هایی که صورت گرفت امکانات بسیار خوب دیگری نیز در استان ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه هیچگاه میزان بستری های کرونایی در استان به یک دوم ظرفیت تخت‌های استان هم نرسیده افزود: مجموعه 6 شهرستان تحت پوشش دانشگاه دارای بیش از 900 تخت بیمارستانی است که در نقطه اوج موج اخیر کرونا نیز حداکثر بستری‌های ما به 302 نفر رسید که کمتر از 50 درصد از ظرفیت بیمارستانی علوم پزشکی سمنان است.

نگرانی از بازگشت به شرایط قرمز کرونایی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان ضمن ابراز نگرانی از بازگشت به شرایط قرمز کرونایی در این استان گفت: بعد از اجرای طرح محدودیت های اخیر شرایط استان از قرمز به نارنجی تغییر وضعیت داد ما حقیقتا ما نگران بازگشت به شرایط بحرانی قبلی هستیم .

وی با اشاره به اجرای موفق طرح شهید سلیمانی در استان افزود: طرح شهسد سردار سلیمانی در سه بخش اقدامات نظارتی، حمایتی و  مراقبتی اجرایی شد و نتایج بسیار خوبی به همراه داشته است.

دکتر دانایی از نظارت بر اصناف و اجرای پروتکل‌ها به عنوان بخش نظارتی این طرح ملی نام برد و خاطرنشان کرد: این بخش از طرح با همکاری هلال احمر، سپاه و بسیج استان، علوم پزشکی و...اجرایی می‌شود. در بخش مراقبتی نیز فرآیند درمان و مراقبت از بیماران، مدیریت تماس‌ها شناسایی بیماران و قرنطینه آنها دنبال می‌شود.
دبیر ستاد استانی مقابله با کروناویروس از تاخیر در مراجعه به عنوان یکی از معضلات مبتلابه حوزه درمان کرونایی ها نام برد و گفت: یکی از دلایل افزایش مبتلایان و فوتی‌ها نیز به همین تاخیر در مراجعه برمی گردد.

معضل تاخیر در مراجعه کرونایی ها
وی ادامه داد: متاسفانه تعدادی از مبتلایان زمانی به مراکز بیمارستانی ما مراجعه می کنند که کار از کار گذشته و گاه درگیری ریه بیماران بسیار رشد کرده و لذا همکاران ما علی رغم تلاش زیاد، نمی توانند کار چندانی برای درمان مبتلایان انجام دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان سمنان با نکوهش ترس و هراس از مراجعه و یا ابتلا به کووید19 افزود: همه ما و از جمله رسانه‌ها باید در این بخش آگاهی بیشتری به مردم بدهند تا با مراجعه به موقع، فرآیند درمان مبتلایان مسیر بهتری را طی کند.
این پزشک فوق تخصص از مبتلایان خواست: به محض مشاهده علائم بیماری به مراکز منتخب و یا مراکز درمانی و بیمارستانی سه گانه این دانشگاه در بیمارستان های کوثر سمنان، ولایت دامغان و معتمدی گرمسار مراجعه کنند.
وی با اشاره به تعدد مراکز متخب در این استان گفت: بیماران به محض رویت علائم به نزدیک ترین مرکز منتخب خود مراجعه کنند تا همکاران ما آنها را به مراکز بیمارستانی هدایت کنند. علاوه بر این تیم های سیار علوم پزشکی سمنان آمادگی دارند که با مراجعه به درب منزل بیماران، اقدامات لازم را انجام و بیماران را راهنمایی کنند.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha