محسن محمودی در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه بحث خودمراقبتی، آموزش مهارتهای دهگانه است، اظهار کرد: این مهارتها شامل مهارت نه گفتن، کنترل خشم، مهارت خودآگاهی، مدیریت استرس و ... است، سال گذشته این مهارتها بهصورت فعالیتهای عملکردی در اختیار تکتک دانشآموزان قرار داده شد و معلم در حدود 20 دقیقه این آموزشها را به دانشآموزان ارائه میداد.
وی افزود: معلمان و مربیانی که در رشتههایی مانند روانشناسی، علوم تربیتی و ... تدریس دارند، طی چندین روز آموزشهای لازم را کسب کرده و کتابچههای کاری را در کلاس معرفی میکردند.
وی با اشاره به اینکه طرح یاریگران زندگی یا خودمراقبتی در 50 درصد از مدارس استان در سال گذشته اجرا شده است، اظهار کرد: این طرح در سه دوره تحصیلی پیاده شده و برنامه سالجاری، اجرای آن در 60 درصد از مدارس استان است.
محمودی با بیان اینکه آموزش برنامههای خودمراقبتی در مدارس بهنوعی دانشآموز محور است، یادآور شد: این نوع یادگیری ماندگار است چرا که سخنرانی معلممحور دیگر جوابگو نبوده و فرزند باید آن مهارت زندگی را کسب کرده و بتواند در برابر درخواستهای نامتعارف پاسخ منفی بدهد.
کارشناس پیشگیری از آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه برنامه خودمراقبتی یک فعالیت آموزشی است، ادامه داد: قبل از کرونا کتابچه کار در اختیار دانشآموز قرار میگرفت اما در حال حاضر فایلهای پی دی اف در اختیار مربیان و معلمان قرار گرفته و موارد برای دانشآموزان ارسال میشود
محمودی با بیان اینکه تمامی معلمان مدارس برنامههای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی را در دورههای ضمن خدمت آموزش دیدهاند، خاطرنشان کرد: بهعلاوه معلمان واحدهای روانشناسی را در دانشگاه فرهنگیان طی کردهاند و آموزش مهارتهای فردی به دانشآموزان تنها مختص معلمان روانشناسی و حوزههای مربوطه نیست.
انتهای پیام
نظرات