• یکشنبه / ۱۶ آذر ۱۳۹۹ / ۱۴:۳۸
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 99091612343
  • خبرنگار : 50167

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان تاکید کرد

نقش پررنگ آلودگی خاک توسط واحدهای صنعتی زنجان

نقش پررنگ آلودگی خاک توسط واحدهای صنعتی زنجان

ایسنا/زنجان رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: برخی از واحدهای صنعتی استان در آلودگی خاک نقش به‌سزایی داشته و تهدیدی را برای آینده استان ایجاد کرده، زیرا علاوه بر اشغال فضا سبب آلودگی نیز شده است.

جواد تاراسی ظهر امروز (۱۶ آذرماه) در وبینار استانی و ملی گرامی‌داشت روز جهانی خاک که در سالن جهادکشاورزی استان زنجان برگزار شد، با بیان اینکه دو منابع آب و خاک جزو منابع پایه تولید هستند که به دو بخش عوامل تجدیدپذیر و عوامل تجدیدناپذیر تقسیم می‌شوند، اظهار کرد: عوامل تجدیدپذیر مستلزم دو بحث هزینه و زمان است که این دو مورد، عوامل تجدیدپذیر را به عوامل تجدیدناپذیر تبدیل می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه انرژی خورشیدی را می‌شود تجدیدپذیر قلمداد کرد، منتهی هزینه‌های زیادی دارد، افزود: تاکنون در بحث آب کارهای خوبی انجام شده است که تقریباً نتایج آن نیز قابل مشاهده بوده ولی در بحث خاک کارسازی نشده؛ به طوری ‌که همچنان مسئله خاک مغفول مانده است.

این مسئول با بیان اینکه خاک بیش‌تر از آب مورد هجوم و آماج حملات واقع شده است، تصریح کرد: در استان زنجان تنها یک درصد خاک درجه یک مرغوب وجود دارد، گفتنی است برخی از استان‌ها دیگر توان استقرار واحدهای صنعتی را ندارند که در آینده و در زمینه امنیت غذایی و غیره مشکل‌ساز خواهد بود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه ضوابط و مقررات استقرار واحدهای صنعتی در استان زنجان چندان رعایت نمی‌شود، ادامه داد: واحدهای سرب و روی، واحدهای روغن‌کشی و غیره از جمله واحدهای صنعتی استان زنجان هستند که در آلودگی خاک نقش به‌سزایی دارند و تهدیدی برای آینده استان هستند، زیرا علاوه بر اشغال فضا، آلودگی نیز ایجاد کرده‌اند.

وی‌ با اشاره به بحث توسعه شهرنشینی و آسیب‌های ناشی از آن در استان، خاطرنشان کرد: توسعه شهرنشینی بدون مدیریت سبب آسیب به خاک زراعی می‌شود که همه افراد و مسئولان در این زمینه مقصر هستند، گفتنی است اکنون روستاییان به دنبال توسعه افقی هستند و به دلیل ناآگاهی اقدام به شخم زدن افقی نمی‌کنند.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان نیز در ادامه این جلسه با اشاره به نقش طلایی خاک در معیشت مردم و اهمیت حفظ و پایداری خاک، اظهار کرد: فرسایش خاک به نوع فرسایش خاک آبی و فرسایش خاک بادی تقسیم می‌شود که در استان زنجان، بیش‌ترین فرسایش خاک از نوع فرسایش آبی است اما ممکن است این استان چالش‌هایی در حوزه فرسایش بادی نیز داشته باشد که می‌تواند به آینده استان تاثیر بگذارد.

خلیل آقاجانلو با بیان اینکه هر سال حدود ۲۵۰ میلیون مترمکعب رسوب خاک وارد سدهای کشور می‌شود، افزود: نمی‌توان برای خاک ارزش‌گذاری کرد، زیرا هیچ جایگزینی ندارد و موضوع خاک بسیار مهم‌تر از موضوع آب بوده و معیشت مردم به ویژه روستاییان به آب و خاک وابسته است و باید تلاش بیشتری برای حل مشکلات خاک در کشور داشته باشیم.

وی با اشاره اینکه طی سال‌های اخیر از صندوق توسعه ملی نیز اعتبارات خوبی برای حفاظت خاک، آبخیزداری و آبخوانداری تخصیص داده شده است، خاطرنشان کرد: گفتنی است همه افراد جامعه باید در خصوص خاک و اهمیت آن آگاه شده و در رابطه با حفظ آن همکاری کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha