• چهارشنبه / ۱۲ آذر ۱۳۹۹ / ۱۲:۳۴
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 99091209521
  • خبرنگار : 50214

به همت خوشه توسعه زیلو میبد برگزار شد؛

مرور چشم انداز هنرصنعت جهانی زیلو در گفت ‌‎و گو با خبرگان

مرور چشم انداز هنرصنعت جهانی زیلو در گفت ‌‎و گو با خبرگان

ایسنا/یزد رویداد گفت‌وگو با موضوع «هنر زیلو: دیروز، امروز، فردا» از سری رویدادهای «دست‎های جهانی» به مناسبت دومین سالروز آغاز طرح توسعه خوشه زیلو در یزد برگزار شد.

«محمدرضا دهقانی» عامل توسعه خوشه زیلوی میبد در این نشست مجازی که در بستر آنلاین صفحه خوشه زیلو در اینستاگرام برگزار شد، اظهار کرد: پنجم آذرماه ۹۷ شهر میبد به عنوان شهرجهانی زیلو ثبت و چند روز پس از این رویداد، خوشه توسعه زیلو در این شهر به همت شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد با عاملیت جهاددانشگاهی استان یزد، فعالیت خود را آغاز کرد و خوشبختانه شاهد تحولات خوبی در این این هنرصنعت تاکنون بوده‌ایم.

وی افزود: این نشست به منظور بررسی وضعیت امروز و ترسیم آینده این هنرصنعت و مرور چشم‌انداز آن با حضور کارشناسان و خبرگان این حوزه برگزار شده است.

دهقانی با اشاره به برخی دستارودهای ایجاد شده از سوی خوشه طی این مدت، از جمله اتفاقات خوب در این حوزه، به شکل‌گیری نهادی در خوشه برای دفاع از مسائل زیلوبافان تحت عنوان انجمن صنفی زیلوبافان اشاره کرد.

وی افزود: امسال خوشبختانه موفق به برگزاری جشنواری زیلوی برتر شدیم که نقش خوبی در طرح‌های جدید و معرفی طراحان این بخش داشت.

عامل توسعه خوشه زیلو همچنین از راه اندازی قریب الوقوع دو دفتر طراحی زیلو در میبد خبر داد و ابراز ایمدواری کرد که این دفاتر بتوانند به تطبیق هنرصنعت زیلو با نیازهای روز بازار کمک‌های موثری داشته باشند.

دوره گذار خوشه توسعه زیلو

«محمد دهقان» معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد نیز در این نشست مجازی عنوان کرد: راه‌اندازی خوشه توسعه زیلو به مکاتبات و درخواست نماینده وقت مردم میبد در مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۵ و قبل از ثبت جهانی بازمی‌گردد ولی در نهایت به صورت غیررسمی در مهرماه ۹۶ و رسماً در ۱۱ آذرماه ۹۷ فعالیت آن آغاز شد.

وی ادامه داد: طرح خوشه توسعه زیلو هرچند تا یک سال آینده نیز به همین منوال دنبال خواهد شد ولی در حقیقت پایان یافتنی نیست و وارد مرحله دیگری می‌شود که می‌تواند باعث شکوفایی در این بخش شود به عبارتی با شکل گرفتن نهادهای توانمند و ایجاد قابلیت‌هایی که ذی نفعان در این مدت کسب کرده‌اند، به یک پایداری در توسعه دست خواهد یافت.

دهقان خاطرنشان کرد: باید در یک سال باقیمانده از این طرح، علاوه بر دنبال کردن برنامه‌های معمول خوشه، نقش‌ عوامل توسعه به نمایندگانی که از سوی خود ذی‌نفعان معرفی می‌شوند، انتقال داده شود و با تداوم این رویه، ارتباط بین نهاد فراگیر خوشه با شرکت شهرک‌های صنعتی و سایر بخش‌ها مانند میراث فرهنگی و فرمانداری، در آینده حفظ شود.

چالش توسعه بازار جهانی زیلو

«ناصر نیشابوری» متخصص و فعال بازار جهانی فرش هم در این نشست گفت: بیان علاقه و عشق بافندگان به بافت زیلو که تمام مردم میبد به نوعی در آن شریک هستند و از سوی دیگر تاریخ کهن این هنر صنعت و داستان‌های شنیدنی در خصوص آن، مهمترین عوامل مغفول مانده در توسعه بازار زیلو به ویژه در بخش بین المللی است و باید این رویدادها را بیشتر به جهانیان معرفی کنیم.

وی ضمن تاکید بر تولید محتوای مناسب در این رابطه، بیان کرد: امروز زیلو فقط یک دستبافته ساده نیست چرا که زیلو تاریخچه‌ای منحصرفرد و بی‌نظیر در قیاس با دیگر دست‌بافته‌ها دارد و باید از این نقطه قوت به بهترین نحو استفاده و به بازارهای جهانی معرفی کنیم.

وی حضور مناسب در نمایشگاه‌ها را نیز موثر خواند و خاطرنشان کرد: توجه به خواسته‌ها و نیازهای بازار جهانی ضمن حفظ هویت این دستبافته کهن و تاریخی یک ضرورت و مهم است و باید در تولید و کیفیت زیلو و جزئیاتی که شاید در کشور ما مهم نباشد و برای مصرف کننده خارجی بسیار حائز اهمیت است.

نیشابوری گفت: تولیدکنندگان زیلو باید به تمام جزئیات بافته ی خود توجه کنند و آن را با استانداردهای بالا و اعتماد به نفس بیشتر به بازار جهانی عرضه کنند.

احیای زیلوی میبد با یادآوری فرهنگ زیلو

«سید عبدالعظیم پویا» محقق و پژوهشگر نیز ابراز کرد: دهه ۳۰ و ۴۰ دوران اوج رونق زیلو در میبد بوده و هزاران بافنده در این حوزه فعالیت داشتند و روزانه تا شش هزار کیلو زیلو بافت می شده ولی بی توجهی به مواد اولیه آن و بافتهای نامرغوب و ظهور کارخانجات فرش بافی و موکت بافی، باعث شد تا زیلو به سمت یک افول دلسردکننده تا اوائل دهه ۷۰ سوق یابد.

وی ادامه داد: خوشبختانه با اقدامات فرهنگی مانند معرفی زیلو با ایجاد موزه زیلو و پیشینه آن و چاپ کتاب در این مورد زیلو، کم کم توجه ها به زیلو و ثبت آن در کشور و در نهایت منجر به ثبت جهانی این دست بافته شد.

پویا با تاکید بر حفظ این دستاوردها، تشکیل خوشه زیلو را اقدامی موثر و خارج از توانایی شهرستان میبد خواند و ضمن تشکر به خدمات شرکت شهرکها و جهاددانشگاهی یزد، گفت: فعالیت‌های خوبی تاکنون صورت گرفته ولی باید توجه داشت زیلو تنها یک فرش نیست و باید مردم را با کیفیتها و معیارهای اصیل به عنوان فرش سلامت آشنا کنیم.

وی افزود: یک زمانی زیلو تنها به عنوان فرش می شناختند ولی اکنون فواید استفاده از زیلو معرفی شود این که زیلو از مواد ارکانیک و سالم و کاملاً گیاهی تهیه می‎شود و باید هنرمندانه بافت شود تا نظر جهانیان را به خود جلب کند.

خوشه زیلو؛ برترین‌ در خوشه‌های فرش

«محمد امین» مسئول دبیرخانه خوشه‌های فرش کشور هم در این رویداد مجازی ضمن بیان خاطره‌ای که بیانگر تغییر و تحولات قابل توجه شکل گرفته در حوزه این هنرصنعت طی سالهای اخیر شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه زیلو به دلیل سادگی قابلیت تطابق با دکوراسیون سنتی و مدرن را دارد و این نکته‌ای است کمتر در خوشه‌های دیگر فرش کشور داریم.

وی افزود: در حال حاضر ۲۲ استان دارای خوشه فرش و دست بافته‌ها را داریم که استان یزد جزو پانزدهمین استان دارای خوشه است و پیش بینی می‎کنیم جزو خوشه های برتر کشور قرار کیرد که ناشی از تجربه جدید شکل گرفته از همکاری خوب شهرک‌ها با یک نهاد پژوهشی مانند جهاددانشگاهی است.

وی افزود: شاید تصور بسیاری از مردم از زیلو تنها به عنوان یک فرش برای مفروش کردن مساجد و حسینیه‌ها باشد ولی آنچه که دیده می‌شود این که در زندگی مدرن امروز نیز قابلیت استفاده دارد.

امین عنوان کرد: آنچه متاسفانه در مورد زیلو نیز همانند دیگر دست‌بافته‌های کشورمان شاهدیم به همان نسبت بی توجهی به بازار داخلی، غفلت از بازارهای بین‌المللی به ویژه بازارهای شرق آسیا است در حالی که با نوآوری می‌توانیم در این بخش بستر مناسبی ایجاد کنیم و لازمه آن تامین محتوا برای این بخش است.

وی ابراز امیدواری کرد که یزد به عنوان اولین استانی باشد که این محتوی را تهیه و در اختیار تجار که لژیونرهای فروش فرش کشورمان در این بازارها هستند، قرار دهیم تا بازار خوبی را برای این محصول بدست آوریم.

تلاش برای ارتقای طرح و بافت زیلو

«حسن امامی میبدی» عضو هیات مدیره و سخنگوی انجمن صنفی بافندگان زیلو هم در پایان این نشست از دغدغه‌های بافندگان میبدی در این بخش پس از ثبت جهانی زیلو را داشتن متولی خاصی در شهرستان برای هدف دار کردن این حوزه ذکر کرد و گفت: خوشبختانه با همکاری عوامل خوشه زیلو شاهد تشکل رسمی به عنوان انجمن صنفی زیلوبافان بودیم که البته تنها چهار ماه از عمر آن می‌گذرد.

وی افزود: با تشکیل این انجمن، زیلو مسیر خود را پیدا کرده و در اولین اقدام نیز تلاش شد تا از طریق یکسری اقدامات جایگاه اصلی زیلو را در شهر میبد، استان و کشور بشناسانیم که در همین رابطه خوشبختانه با کمک فرمانداری میبد و شرکت شهرک‌ها، ساختمانی به عنوان مجتمع فروشگاهی و نمایشگاهی برای زیلو در مسیر تردد گردشگران به عنوان ویترینی از توانایی‌های این بخش برای معرفی بهتر زیلو اختصاص یافت.

وی دومین اقدام این انجمن را کمک به توسعه فروش زیلو خواند و گفت: این اقدام با همکاری صندوق‌های بانکی، فرمانداری و خوشه برای تسهیل در تولید و خرید فروش زیلو در دست انجام است و نکته مهمتر تدوین و نشر آیین‌نامه‌های داخلی و نظم دادن در ارتقای بافت و طرح است که این موضوع را نیز با جدیت دنبال می کنیم.

امامی در پایان گفت: خوشبختانه طی دو  سال اخیر ارتقای خوبی را در رابطه با این هنرصنعت جهانی شاهد هستیم که امیدواریم استمرار آن موجب تغییر و تحول در ظاهر و کیفیت زیلوی میبد شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha