سرهنگ سیدمصطفی مرتضوی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون افزایش محسوسی در کلاهبرداریهای اینترنتی نداشته ایم، اما تماسهای شهروندان نشان می دهد کمابیش کلاهبرداریهای پیامکی و تلفنی وجود دارد.
وام های کسبوکار و کمک معیشتی، مصادیق جدید کلاهبرداری
وی با بیان اینکه بیشتر کلاهبرداری ها مربوط به هزینه های ارتباطی یا برنده شدن جوایز نقدی از جانب اپراتورها و یا شبکه های رادیویی و تلویزیونی است، گفت: مصادیق جدید کلاهبرداری نیز با عنوان وام های دولت برای کسب و کارهای متضرر شده از کرونا و وام های کمک معیشتی است.
رئیس پلیس فتا اصفهان با اشاره به اینکه خوشبختانه شکایتی از شهروندان نداشته ایم که فریب این کلاهبرداران را خورده و متضرر شده باشند، افزود: باتوجه به اینکه این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا و گسترش کسبوکار مجازی، مردم برای تامین مایحتاج خود بیشتر از خریدهای آنلاین استفاده می کنند و خریدهای اینترنتی در حال افزایش است، ممکن است کلاهبرداران از این فرصت سوء استفاده کنند، به همین دلیل کاربران هنگام خرید از این سایتهای اینترنتی باید نکات ایمنی و امنیتی را رعایت کنند تا گرفتار مجرمان سایبری نشوند.
کاهش کلاهبرداری های اینترنتی نسبت به سال های قبل
وی بدون اشاره به آمار کلاهبرداری های اینترنتی، گفت: پرونده کلاهبرداری هایی که اخیرا اتفاق افتاده نسبت به ماه های گذشته تغییر محسوسی نداشته و افزایش نیافته است، اما در مجموع نسبت به سال های قبل به دلیل اعمال رمزهای پویا کاهش داشته است.
سرهنگ مرتضوی با اشاره به اینکه کلاهبرداران از طریق لینک های جعلی، مردم را به درگاه های پرداخت جعلی برای تخلیه حساب هدایت می کنند، گفت: کلاهبرداران با به دست آوردن اطلاعات بانکی، شماره کارت، رمز اینترنتی CVV۲ و تاریخ انقضای کارت اقدام به سرقت اطلاعات بانکی و کلاهبرداری و برداشت غیرمجاز از حساب مردم میکنند.
وی با تاکید براینکه کاربران قبل از خرید اینترنتی باید از معتبر بودن فروشگاه آنلاین مطمئن شوند تا در دام کلاهبرداران نیفتند، تصریح کرد: کاربران باید هویت صفحات را با دقت بررسی کنند، فروشگاههای اینترنتی مورد نظر باید دارای نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) و گواهی SSL باشد تا در صورت انصراف، بتواند کالا را بازگرداند، همچنین حتماً آدرس سایت مربوطه را تایپ کرده و از لینک های موجود در داخل ایمیل یا پیام ها استفاده نکنند.
رئیس پلیس فتا اصفهان به کابران توصیه کرد پیش از انجام خرید اینترنتی، آدرس، اطلاعات و شماره تلفن فروشگاه را بررسی کنند تا منطبق با آدرس و اطلاعات اینترنتی آن باشد و ادامه داد: برخی شهروندان به اولین صفحات اینترنتی مراجعه کرده و بدون بررسی های لازم، بلافاصله اقدام به خرید می کنند، در این شرایط ممکن است اطلاعات حساب آنها مورد سوء استفاده قرار گیرد، یا کالای مورد نظر به دستشان نرسد و یا جنس بدل و تقلبی به دست آنها برسد.
وی بار دیگر با تاکید بر اینکه شهروندان باید کاملا هوشیار بوده و از صحت اطلاعات فروشگاه های آنلاین مطمئن شوند، افزود: در صورت دقت عمل و بررسی اطلاعات و منطبق بودن آنها با واقعیت، مشکلی در خریدهای اینترنتی پیش نمی آید.
تخلفات در خرید اینترنتی را چگونه گزارش کنیم؟
شهروندان می توانند از طریق وبسایت پلیس فتا به نشانی www.CyberPolice.ir اقدام به ارائه گزارش تخلفات و جرائم احتمالی فروشگاه ها کرده و پلیس فتا اقدام لازم را در این زمینه انجام خواهد داد. البته در برخی موارد رسیدگی به تخلف نیازمند طرح شکایت در دادسرا است که تقاضای ما از هموطنان این است که حتماً برای پیشگیری از قربانی شدن دیگران و جهت پاکسازی فضای سایبر از جرائم و کلاهبرداری ها حتی در مواردی که مبلغ کلاهبرداری یا تخلف بسیار اندک است نیز نسبت به گزارش جرم و یا طرح شکایت خود اقدام کنند تا مسئولیت اجتماعی خود در این زمینه را انجام دهند.
انتهای پیام
نظرات