به گزارش ایسنا، ماههاست که مسئله افزایش غیر منطقی قیمت بلیت هواپیما مطرح شد و بالاخره پرونده آن با مصوبه اخیر شواری عالی هواپیمایی بسته شد که بر اساس آن قرار بود به حداکثر نرخ اعلام شده در خرداد ماه سال جاری نهایتا ۱۰ درصد اضافه شود.
اما مشکل دیگری که در پروازهای داخلی وجود داشت و همواره به عنوان یکی از دلایل افزایش قیمت بلیت هواپیما مطرح میشد، پروازهای چارتری است چرا که این پروازها در اکثر مواقع گرانتر از بلیتهای عرضه شده در همان روز، همان مسیر، همان ایرلاین و با همان کلاس نرخی است.
کار پروازهای چارتری به جایی رسید که تورج دهقان زنگنه -رییس سازمان هواپیمایی کشوری – در روزهای ابتدایی آبان ماه امسال یکی دلایل نابسمانی بازار بلیت هواپیما را همین پروازهای چارتری عنوان کرد و اظهار کرد: سازمان هواپیمایی کشوری طبق ماده" ۵" بند "ب" قانون این سازمان مسول جلوگیری از رقابت مضره و مصالح عمومی است و از آنجا که تاکنون مشکلاتی از سوی چارتر کننده وجود داشت با لغو پروازهای چارتری از ۲۵ مهر به جز مسیرهای کیش و قشم و مناطق نفت خیز هیچ مسیر دیگری مجاز به چارتر نیست.
زنگنه همچنین دو هفته بعد در این باره به ایسنا گفت: سایت های فروش رسمی و معتبر که به ایرلاین ها دسترسی دارند، قوانین را رعایت می کنند و چارترکننده هایی هم که در چارچوب قوانین عمل میکنند جزئی از این زنجیره بازار هستند و مشکلی با آنها نداریم اما برخی چارترکنندهها، سلف خری میکنند و به عنوان مثال پروازی را یک سال خریداری می کنند و برای مسیر رفت قیمت بالایی تعیین میکنند و در مسیر برگشت قیمتشان را پایینتر میآورند. این رفتار و سوءاستفاده آنها به این صنعت لطمه می زند. سازمان هواپیمایی کشوری بر بازار بلیت هواپیما و چارتر کننده نظارت میکند و به موقع با آن ها برخورد جدی خواهیم کرد.
اما با وجود گذشت بیش از ۴۰ روز از ابلاغ این دستورالعمل به ایرلاینها همچنان شاهد پروازهای چارتری در فهرست بلیتهای عرضه شده در سایتهای مختلف هستیم که اتفاقا مانند گذشته قیمتی بالاتر از نرخهای دیگر در همان روز و با همان شرایط دارند.
به عنوان مثال پرواز شنبه هفته آینده یکی از این ایرلاینها به مقصد مشهد در ساعت ۱۲:۵۵ دقیقه قیمتی معادل ۴۸۰ هزار و ۶۰۰ تومان دارد در حالی که پرواز همین ایرلاین برای همین مسیر در پنج دقیقه بعد یعنی ساعت ۱۳ چارتر شده است و قیمت آن ۵۳۹ هزار و ۵۸۰ تومان است.
البته ایرلاینهای دیگر هم پرواز تهران – مشهد خود را چارتر کردهاند و آنها هم از این مسئله مستثنی نیستند و قیمتهای بالاتری نسبت به پرواز سیستمی در همان ایرلاین و با همان کلاس نرخی دارند.
در پی پیگیری خبرنگار ایسنا، زنگنه اینگونه درباره این موضوع توضیح داد که بارها به ایرلاینها هشدار دادهایم که هیچ پروازی را به غیر از مناطق ذکر شده مذکور در مقاصد نفتی و کیش و قشم حق ندارند، چارتر کنند و این کار خلاف قوانین و مقرارات اعلام شده است.
حالا باید به این نکته توجه کرد که چرا برخی ایرلاینها همچنان پروازهای خود را خلاف قوانین و مقرارت چارتر میکنند و سود این کار چقدر است و به جیب چه کسانی میرود؟
انتهای پیام
نظرات