• دوشنبه / ۳ آذر ۱۳۹۹ / ۱۰:۱۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99090301970
  • خبرنگار : 50378

یک هنرمند تئاتر:

کرونا بهانه‌ای برای نبود برنامه‌ریزی صحیح متولیان امور فرهنگی استان شده است

کرونا بهانه‌ای برای نبود برنامه‌ریزی صحیح متولیان امور فرهنگی استان شده است

ایسنا/خراسان رضوی یک هنرمند تئاتر گفت: کرونا مسبب بخشی از مشکلات حوزه تئاتر استان است اما بخش دیگری از این اتفاقات مربوط به مدیران متولی این حوزه است که کرونا را بهانه‌ای برای عدم برنامه‌ریزی صحیح و درست کرده‌اند.

جواد اشکذری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در جلساتی که در اردیبهشت ماه هم با مسئولان حوزه فرهنگ استان داشتیم، گفته شد که یک روز تعطیلی هم برای اقتصاد تئاتر سم است اما در حال حاضر نزدیک به ۹ ماه است که تئاتر کشور و استان تعطیل شده و فشار زیادی بر تمام جنبه‌های این هنر وارد شده است. در تاریخ ۱۱۰ ساله تئاتر، تنها در یک دهه اخیر اقتصاد تئاتر در مشهد رونق داشته و به عبارتی می‌توانستیم ببینیم که پشت در سالن‌های اجرا صف بسته می‌شد.

وی افزود: برای رونق اقتصادی تئاتر در دهه ۹۰ زحمات بسیاری کشیده شد که یکی از پایه‌های این رونق رسانه‌ها بود. البته سایت‌های فروش که راه‌اندازی شد، به همراه رسانه‌ها دست به دست هم داد تا دهه ۹۰ دهه پررونقی شود که شیوع کرونا آخرین سال این دهه پر رونق را از ما گرفت.

این هنرمند تئاتر ادامه داد: من به عنوان عضوی از تئاتر مشهد کرونا را مسبب بخشی از این ماجراها می‌دانم اما بخش دیگر این اتفاقات مربوط به مدیران متولی این حوزه است که کرونا را بهانه کرده‌اند و به شکلی نهایت استفاد از وجود کرونا را برده‌اند. من به شخصه نمی‌توانم این بخش را قبول کرده و با آن کنار بیایم. به عقیده من می‌توان به وسیله برگزاری جلسات آنلاین فعالان این حوزه را دور هم جمع کرد و در مورد راهکارها سخن گفت.

هنر تئاتر نیاز به برنامه‌ریزی دارد

اشکذری خاطرنشان کرد: باید گفت که بهار سال ۱۴۰۰ پردیس تئاتر مشهد افتتاح خواهد شد اما متاسفانه به واسطه اتفاقات اخیر تئاتر مشهد بهاری به خود نخواهد دید؛ اگر حتی پردیس تئاتر در مجلل‌ترین حالت نیز افتتاح شود، گروه‌های تئاتری انگیزه‌ای برای کار ندارند چرا که تئاتر هنری نیست که بتوان آن را به سرعت تولید کرد و نیازمند برنامه‌ریزی جدی است.

وی تشریح کرد: اولین راهکار برای این مورد این است که مسئولین و مدیران باید برای فعالیت در مرکزی که قرار است به زودی افتتاح شود، برنامه‌ریزی کنند و اگر این برنامه‌ریزی از همین حالا انجام شود. شاید در بهار بتوان نتیجه آن را دید. حال سوال من این است که چرا مسئولین با هنرمندان در گروه‌های آنلاین شروع به مشکل‌یابی و برنامه‌ریزی نمی‌کنند؟

این هنرمند تئاتر در خصوص حل مشکلات هنر تئاتر ابراز کرد: به عقیده من باید یک شورای سیاست‌گذاری با عده‌ای از صاحب‌نظران تئاتر در شاخه‌های مختلف این رشته مانند تئاتر خیابانی و... تشکیل شود تا به صورت جمعی در مورد اینکه پس از کرونا چه اتفاقاتی باید در این حوزه رخ دهد، تصمیم‌گیری کنند.

اشکذری اضافه کرد: در حال حاضر انجمن و اداره تئاتر هر دو تعطیل است. خانه هنرمندان نیز فعالیت نمی‌کند و تنها معاونت فرهنگی اداره ارشاد است که به امور رسیدگی می‌کند که ادامه روند مشکل‌یابی و تصمیم‌گیری به این شیوه امکان‌پذیر نخواهد بود. باید مجامع عمومی مختلف مربوط به این حوزه دوباره برگزار شود.

وی ادامه داد: در همین راستا باید هر چه زودتر انتخابات انجمن‌ها حتی به صورت آنلاین برگزار شود. البته امروز بدون وجود کرونا نیز باید تمام انتخابات‌ها به صورت آنلاین برگزار می‌شد چرا که گرد هم آمدن فعالان این حوزه از دیگر شهرستان‌های استان در مشهد بسیار سخت و دشوار بود؛ کرونا به ما ثابت کرد برگزاری بسیاری از جلسات به صورت حضوری هیچ لزومی نداشته و ندارد.

نمایش آنلاین نیاز به فرهنگ‌سازی و حمایت مالی از سوی ارشاد دارد

این هنرمند تئاتر عنوان کرد: در این حوزه می‌توانستیم برخی از نمایش‌ها و کارگاه‌ها را به صورت آنلاین در این دوران برگزار کنیم که نیاز به حمایت مالی از سوی ارشاد دارد. البته نمایش به صورت آنلاین نیاز به فرهنگ‌سازی داشته و باید مدیران طی جلساتی در این شرایط کرونایی تصمیمات درستی در این زمینه اخذ کنند تا تئاتر مشهد بیشتر از این دچار آسیب نشود.

اشکذری تصریح کرد: مورد بعدی که صحبت در مورد آن خالی از لطف نیست، این است که حتی پس از رفع شدن مشکل اجرای تئاتر در این شرایط و یا حتی پس از آن، افرادی که در حال حاضر با مشکلات اقتصادی بسیاری درگیر هستند، برای تماشای تئاتر هزینه نخواهند کرد.

وی اضافه کرد: نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم، این است که در چند ماه گذشته که کشور و مشهد با بیماری کرونا درگیر بود، با برنامه‌ریزی درست می‌توانستیم در چند نوبت به اجرای تئاتر بپردازیم اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد.

این هنرمند تئاتر خاطرنشان کرد: برای این اتفاق می‌توان چندین دلیل مطرح کرد. اولین دلیل این است که برنامه‌ریزی برای تولید انجام نشده و اگر این اتفاق رخ می‌داد، در همین زمان نیز با وجود محدودیت‌ها بسیاری از سالن‌ها می‌توانست اجرا داشته باشد و حتی متولیان امر با همکاری و حمایت می‌توانستند  کارگردانان را برای کار با فراهم آوردن جمعیت حداقلی تشویق کنند.

تسهیلاتی که در اختیار هنرمندان تئاتری قرار گرفته مشکلی را از ریشه حل نخواهد کرد

اشکذری گفت: در حال حاضر اما شرایط تولید وجود ندارد و تولید باید توسط بدنه مدیریت ایجاد شود. همانطور که گفته شد متولیان امور فرهنگی باید به صورت حداقلی از تئاتر حمایت می‌کردند که متاسفانه این اتفاق رخ نداد و تسهیلاتی که در اختیار هنرمندان تئاتری قرار گرفته، مشکلی را از ریشه حل نخواهد کرد.

وی ادامه داد: با توجه به نبود برنامه‌یزی درست در حوزه فرهنگی و به خصوص تئاتر، به عقیده من در سال ۱۴۰۰ ورود خوبی به عرصه تئاتر حداقل در مشهد نخواهیم داشت که مسئولین باید برای جلوگیری از بروز چنین وضعیتی با تشکیل انجمن‌ها مشکلات هنرمندان را بررسی کنند.

این هنرمند تئاتر تشریح کرد: لازم به ذکر است که خراسان رضوی هر سال در جشنواره تئاتر فجر پیشرو بوده اما به گمانم با شرایط موجود امسال برای شرکت در جشنواره فجر نماینده‌ای نخواهیم داشت. در حال حاضر که تکلیف جشنواره استانی تئاتر نیز مشخص نیست. به عقیده من باید اعتبارات این جشنواره اگر برای برگزاری آن خرج نمی‌شود، برای هنرمندان هزینه گردد؛ البته در خصوص برگزاری یا عدم برگزاری این جشنواره گفته‌ها ضد و نقیض است و شفاف‌سازی وجود ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha