• پنجشنبه / ۲۹ آبان ۱۳۹۹ / ۱۱:۲۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99082920238

روستاهای حاشیه شهر مشهد چه مشکلاتی دارند؟

روستاهای حاشیه شهر مشهد چه مشکلاتی دارند؟

ایسنا/خراسان رضوی انبارهای ضایعات، ساخت‌وسازهای غیرمجاز و تراکم جمعیت از مهمترین مشکلات روستاهای حاشیه شهر مشهد است.

همت‌آباد، گرجی سفلی، دهرود، اسلام‌آباد و علی‌آباد روستاهایی هستند که از نظر سکونت‌گاهی به مشهد متصل‌اند اما از نظر تقسیمات کشوری هم‌چنان روستا محسوب می‌شوند. این روستاها هر کدام مشکلات خاص خود را دارند اما در سال‌های اخیر به دلیل گرانی زمین و مسکن در شهر و بالارفتن هزینه‌های زندگی پنج روستای بزرگ حاشیه مشهد با افزایش جمعیت مواجه شده‌اند و این موضوع مشکلاتی را به‌وجود آورده است. وجود انبارهای ضایعات، ساخت‌وسازهای غیرمجاز، فاضلاب‌های خانگی و صنعتی و ... از معضلات مهم و اساسی این روستاهاست. شهناز رمارم، رئیس شورای شهرستان مشهد و جمعی از مسئولین به منظور بررسی مشکلات روستاهای حاشیه شهر مشهد از این روستاها بازدید کردند.

جلال تقوی، دهیار روستای همت آباد در این بازدید بیان کرد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این روستا وجود انبارهای ضایعات، قالیشویی، ساخت‌وسازهای غیرمجاز و... است. فاضلاب‌های صنعتی و فاضلاب‌ قالیشویی‌های این منطقه به کشف‌رود ریخته می‌شود. تا چند وقت پیش، دودهای حاصل از سوختن ضایعات در این منطقه سبب شده بود که مردم ساکن در این منطقه نتوانند به خوبی نفس بکشند. اکثر انبارهای ضایعاتی این منطقه غیر مجاز هستند. بیشتر زمین‌های این منطقه قول‌نامه‌ای هستند. افراد ناشناس اقدام به خرید زمین در پشت این انبارهای ضایعات کردند. آن‌ها خاک این زمین‌ها را تا می‌توانند برداشته و زمین را گود می‌کنند. این خاک‌ها را به کارخانه‌های شن و ماسه می دهند. ما اجازه نداریم که به انبارهای این مناطق وارد شویم.

در بازدید از روستای گرجی سفلی، ایران دوست، دهیار این روستا عنوان کرد: یکی از معضلات این روستا علاوه بر نداشتن خدمات شهری، افزایش جمعیت است. روستای گرجی سفلی با ۲۵ هزار نفر جمعیت در حریم شهر مشهد است. در سال‌های اخیر که تورم در جامعه رخ داده است، قیمت زمین در محدوده شهر مشهد بالا رفته و به‌تبع آن افراد با ۷۰ میلیون تومان پول به دنبال زمین برای ساخت خانه و زندگی هستند. آن‌ها یک قطعه زمین هفتاد یا شصت متری در این منطقه خریده و ساخت‌ ساز غیر مجاز انجام می‌دهند. تراکم جمعیت در این منطقه بالاست. دهیار به تنهایی نمی‌تواند جلوی این همه ساخت و ساز را بگیرد. در این منطقه هرکس که توانسته است، یک اتاق از خانه خود را تبدیل به مغازه کرده تا چرخ زندگی‌اش بچرخد.

در بازدید از روستای ده‌رود و حاشیه کشف‌رود، امیر رضایی دهیار این روستا گفت: یکی از مشکلات روستای ده‌رود ساخت و سازهای غیرمجاز و افزایش تراکم جمعیت است. فاضلاب‌های خانگی، صنعتی و ضایعاتی هر روز به حاشیه کشف در روستای ده‌رود ریخته می‌شود.

شهناز رمارم رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد در خصوص مشکلات روستاهای حاشیه شهر مشهد، خاطرنشان کرد: از ابتدای شورای پنجم و در این مدت سه سال شورا با تمام فعالیت‌ها و اقداماتی که انجام داده است تنها توانسته پنج درصد مشکلات شهر را حل کند.  قطعا حل تمام مشکلات شهر، زمان‌بر است. با ساخت پارک، مدرسه، فضای ورزشی و... در این روستاها بخشی از معضلات حل خواهد شد. مسئله آب‌رسانی به این روستاها در حال انجام است. شهرداری همه روزه ضایعات حاشیه کشف‌رود منطقه دهرود را جمع‌آوری می‌کند اما دوباره ضایعات جدید در این منطقه ریخته می‌شود. شهرداری برای ساماندهی این منطقه اقدام به کاشتن درخت در اطراف حاشیه کشف‌رود کرده است.

حمید قاسمی هنری، کارشناس امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در بازدید از حاشیه کشف‌رود و روستای همت آباد، اظهار کرد: براساس قانون مشخص شده است که نظارت بر این محدوده بر عهده شهرداری است.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha