• سه‌شنبه / ۲۷ آبان ۱۳۹۹ / ۱۵:۲۸
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 99082718936
  • خبرنگار : 50042

شکل‌گیری قدرت‌های سیاسی و اقتصادی جدید در قاره آسیا

شکل‌گیری قدرت‌های سیاسی و اقتصادی جدید در قاره آسیا

ایسنا/گیلان دبیر همایش بین‌المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا با بیان اینکه آمریکا دیگر تنها ابر قدرت جهان نیست بلکه یک قدرت در کنار سایر قدرت‌هاهای نوظهور جهانی است، گفت: قدرت‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی جدید در مقایس منطقه‌ای و قاره‌ای در قاره آسیا و اقیانوسیه در حال شکل گیری است.

یحیی رحیم صفوی امروز در همایش بین‌المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا در منطقه آزاد انزلی، اظهار کرد: برای برگزاری این همایش بیش از ۱۰ ماه با همکاری هفت دانشگاه، ساختار علمی و محتوایی را با مشارکت ۳۱ استاد در کمیته‌های مختلف برنامه‌ریزی کردیم.

دبیر همایش بین‌المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا با اشاره به دریافت بیش از ۱۰۰ مقاله از دانشجویان ایرانی و خارجی در این همایش، افزود: حدود ۴۴ مقاله برگزیده شد که هشت پنل تخصصی برای ارائه تعدادی از این مقالات برنامه ریزی شده است.

صفوی ضمن قدردانی از حضور وزیر راه و شهرسازی و مسئولان ملی و استانی، گفت: ساختار قدرت در نظام بین‌المللی در دوره گذار و انتقال قرار گرفته است، اکنون در نیمه دوم قرن ۲۱ ساختار قدرت آرام آرام به سمت نظم جدیدی در حرکت است.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا ادامه داد: افول قدرت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آمریکا از درون تا بیرون آن قطعی است، آمریکا دیگر تنها ابر قدرت جهان نیست؛ بلکه یک قدرت در کنار سایر قدرت‌های نوظهور جهانی است.

وی اضافه کرد: شکست آمریکا و کاهش اثرگذاری تحریم‌ها و سایر ابزارهای اقتصادی، سیاسی و رسانه‌ای برای اعمال حداکثری فشار علیه دولت‌های مستقل و غیر همسو ظاهر شده است، پیدایش قدرت‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی جدید در مقیاس منطقه‌ای و قاره‌ای در قاره آسیا و اقیانوسیه در حال شکل گیری است.

صفوی گفت: توافقاتی مثل تشکیل گروه همکاری اقتصادی جامع منطقه‌ای که این هفته به صورت ویدئو کنفرانس با میزبانی ویتنام و با امضای سران ۱۰ کشور حاصل شد، مبین این موضوع است که مهمترین بحث این تشکل، اقتصاد ترکیبی و متنوع از اقتصاد کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه است.

وی در خصوص جایگاه اقتصادی اتحادیه اوراسیا در توسعه روابط منطقه‌ای، تصریح کرد: سران دولت‌ها، خبرگان تجارت جهانی در بخش حمل و نقل، اساتید علوم اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه با تفاهم با یکدیگر نسبت به راهبردهای دولت‌های دشمن و رقیب، همچنین ضرورت اتخاذ راهبرد اقتصادی و سیاسی مشترک می‌توانند این اتحادیه را با داشتن ظرفیت‌های عظیم با شبکه ریلی، دریایی و زمینی در کشورهای عضو این اتحادیه را تبدیل به اتحادیه همه جانبه درون قاره‌ای و خارج قاره‌ای کنند و دو موقعیت جغرافیایی و ژئوپلوتیکی غیرقابل جایگزین جمهوری اسلامی که در دنیا کم نظیر است، به عنوان یک چهار راه ترانزیتی محور می‌تواند محورهای چین - قزاقستان - آسیای مرکزی و خاورمیانه را به مدیترانه و اروپا وصل کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha