• سه‌شنبه / ۲۷ آبان ۱۳۹۹ / ۰۹:۵۱
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 99082718398
  • خبرنگار : 50165

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان عنوان کرد

پیش‌بینی پر و مسلوب‌المنفعه شدن ۳۵۰ حلقه چاه غیرمجاز در زنجان

پیش‌بینی پر و مسلوب‌المنفعه شدن ۳۵۰ حلقه چاه غیرمجاز در زنجان

ایسنا/زنجان مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان گفت: تا پایان امسال ۳۵۰ حلقه چاه غیرمجاز، پر و مسلوب‌المنفعه خواهد شد.

اسماعیل افشاری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ممنوعیت ۵ دشت از ۷ دشت استان زنجان به دلیل افت سطح آب زیرزمینی در این دشت‌ها، اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۶۶ حلقه چاه غیرمجاز، پر و مسلوب‌المنفعه شده و تعهد این شرکت تا پایان سال ۳۵۰ حلقه است که در صورت همکاری سایر دستگاه‌های ذی‌ربط و با توجه به برداشت محصولات زراعی، مابقی این چاه‌ها نیز قابل انسداد است.

وی به جمع‌آوری روان‌آب‌ها و مهار سیلاب‌های فصلی از طریق احداث سد و تغذیه مصنوعی دشت‌ها در استان اشاره کرد و افزود: سدهای تهم، گلابر، کینه‌ورس و تالوار، روان‌آب‌های محدوده جغرافیایی خود را جمع‌آوری می‌کنند و در صورت تکمیل سدهای مشمپا، مراش و بلوبین می‌توان گفت حداکثر استفاده و بهره‌برداری را می‌توان از روان‌آب‌های حاصله از بارش‌های فصلی در استان به ثمر رساند.

این مسئول ادامه داد: از کشاورزان و بهره‌برداران و آحاد مختلف مردم استان انتظار می‌رود با توجه به شروع سال آبی کم بارش و تغییر نوع بارش‌ها از برف به باران، حداکثر صرفه‌جویی را در مصرف آب در بخش‌های مختلف انجام دهند.

افشاری با بیان اینکه در دشت ابهر حدود ۳۰ متر و در دشت سجاس حدود ۱۰ متر افت سطح سفره‌های آب زیرزمینی افت سطح آب اتفاق افتاده است، یادآور شد: در حال حاضر ۸۰ درصد آب شرب و ۹۵ درصد نیاز آب صنعت از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود که از هر منظر به این موضوع توجه شود برای آینده استان خطرناک است.

مدیرعامل شرکت آب ‌منطقه‌ای زنجان یادآور شد: هم‌اکنون هفت دشت آبی در استان زنجان وجود دارد که وضعیت ۵ دشت منفی است.

این مسئول تصریح کرد: ۸۵ درصد آب استان زنجان، از حوضه آبریز رودخانه قزل‌اوزن و ۱۵ درصد آن از حوضه آبریز مرکزی و قم است که از رودخانه قزل‌اوزن در شهرستان‌های ماه‌نشان و طارم تخصیص جدیدی انجام نمی‌شود و تخصیص‌های فعلی نیز در حوزه کشاورزی و صنعت است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha