• سه‌شنبه / ۲۰ آبان ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99082013173
  • خبرنگار : 71605

کنگره پرو رئیس جمهوری را استیضاح و برکنار کرد

کنگره پرو رئیس جمهوری را استیضاح و برکنار کرد

کنگره پرو روز دوشنبه "مارتین ویزکارا"، رئیس جمهور این کشور را طی یک طرح استیضاح در مورد ادعاهای فساد برکنار کرد که این موضوع فوراً موجب ایجاد تنش شد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، ویزکارا گفت که رأی کنگره را می‌پذیرد و هیچ‌گونه اقدام حقوقی به منظور مقابله با آن، انجام نخواهد داد.

وی اواخر روز دوشنبه، در حالی که در حیاط محل سکونت رئیس جمهور در مرکزشهر لیما با افراد کابینه‌اش احاطه شده بود، طی یک سخنرانی اظهار کرد: امروز کاخ ریاست جمهوری را ترک می‌کنم. امروز به خانه می‌روم.

"مانوئل مرینو"، رئیس کنگره، کشاور و تاجر از حزب اقلیت "اقدام محبوب" قرار است روز سه‌شنبه ریاست جمهوری پرو را بر عهده بگیرد و تا پایان ژوئیه ۲۰۲۱، زمانی که دوره ویزکارا به پایان می‌رسد، بر سر کار خواهد ماند.

مرینو بعد از رأی کنگره که به برکناری ویزکارا انجامید، خواستار آرامش شد و به پرویی‌ها اطمینان داد که انتخابات ریاست جمهوری ۱۱ آوریل (۲۲ فروردین) همان‌طور که برنامه‌ریزی شده، برگزار خواهد شد.

ویزکارا اتهامات فساد را با عناوین "بی‌پایه" و "اشتباه"، رد کرده است. وی اوایل روز دوشنبه هشدار داد در صوتی که قانون‌گذاران او را پیش از انتخابات ۱۱ آوریل استیضاح کنند و او صلاحیت شرکت در انتخابات را نداشته نباشد، عواقب غیرقابل پیش‌بینی در انتظار خواهند بود.

برکناری ویزکارا، کشور شماره ۲ تولیدکننده مس جهان را که در حال حاضر به دنبال بهبود از رکود اقتصادی ناشی از همه‌گیری کووید ۱۹ است، دچار آشفتگی سیاسی می‌کند.

ده‌ها تن از مردم بعد از خبر برکناری ویزکارا، برای حمایت از او در "پلازا سن مارتین" واقع در مرکز شهر لیما جمع شدند در حالی که پلیس به دقت نظاره‌گر جمعیت بود.

ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی پخش شده نشان می‌دهد هنگام صحبت یکی از نمایندگان کنگره به نام "ریکاردو بورگا"- که در حمایت از اقدام استیضاح رأی داده بود- با خبرنگاران تلویزیون، یکی از تماشاچیان به صورتش مشت می‌زند.

ویزکارا، ۵۷ ساله، فاقد یک حزب در کنگره چندپاره بود و رابطه پرتنشی با قانون‌گذاران داشت. وی سال گذشته بعد از یک درگیری طولانی‌مدت کنگره را منحل کرد، اقدامی که انتقاد قانون‌گذاران جناح راست را برانگیخت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha