علی حقیقی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: قطعا کرونا همانطور که بر سایر حوزهها تاثیرگذار بود، بر پژوهش نیز تاثیر منفی دارد؛ به این دلیل که دانشجویان تحصیلات تکمیلی نمیتوانند در مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهها حضور پیدا کنند. از طرفی با توجه به مجازی شدن آموزش، اساتید دانشگاه و دانشجویان، عمده انرژی و وقت خود را صرف کلاسها و آموزش مجازی میکنند. ما پیش از کرونا چند ساعت در هفته را به کلاسهای حضوری اختصاص میدادیم اما اکنون وضعیت به گونهای است که باید تولید محتوا کنیم و مجازی آموزش دهیم که این کار، سختی بسیاری دارد و انرژی زیادی از اعضای هیات علمی میگیرد. بنابراین زمان زیادی برای انجام پژوهش باقی نمیماند. این وضعیت باعث شده که دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اساتید، وقت کمتری داشته باشند تا به پژوهش بپردازند.
وی افزود: پژوهش عمدتا دو بخش دارد؛ بخش اول پژوهش بنیادی است که در قالب تحقیقات و یا تزهای دکتری است و قطعا با وجود کرونا کاهش پیدا کرده است و بخش دوم شامل پژوهشهایی است که در ارتباط با صنعت هستند؛ در اجرای این پروژهها نیز با مشکل مواجه شدیم، زیرا این پروژهها در ارتباط با دیگر دستگاهها هستند و در وضعیت کنونی بسیاری از سازمانها با مشکلاتی مواجه شدهاند و این مساله بر روند انجام پروژهها تاثیرگذار است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه اثر کرونا بر پژوهش دانشگاهها قابل مشاهده است، گفت: اگر در درازمدت بخواهیم این موضوع را بررسی کنیم قطعا میتوان گفت کرونا تاثیر منفی بر پژوهش خواهد داشت.
حقیقی با اشاره به آخرین پروژههای در دست اجرا، تصریح کرد: ما اکنون چند پروژه پژوهشی بسیار خوب داریم که یکی از آنها به بررسی اثر کرونا بر دستگاههای اجرایی میپردازد. در دو پژوهش بسیار مهم دیگر، به تاثیر کرونا بر اقتصاد و اجتماع پرداخته میشود و آموزش عالی استان در این دوران رصد میشود.
وی در پایان با اشاره به پروژههای ارتباط با صنعت این دانشگاه، گفت: چند پروژه صنعتی داریم که مهمترین آن میدان گازی تنگ بیجار است، این پروژه مهم ۱۰ ساله است که از دل آن میتوان چندین پروژه مهم دیگر را استخراج کرد. همچنین در حوزه فولاد، نفت و آب و برق طرحهای متفاوت داریم که در مرحله اجرایی قرار دارند.
انتهای پیام
نظرات