به گزارش ایسنا، دکتر منوچهر منطقی امروز در نشست معاونت علمیوفناوری ریاستجمهوری با شرکتهای دانشبنیان با بیان اینکه در سطح آمادگی ناوگان تجاری در کشور چالشهای زیادی وجود دارد، افزود: دستیابی به قطعات یدکی از طریق بازار سیاه و متحمل شدن هزینههای چند برابری، عدم استفاده بهینه از توانمندیهای داخل در تامین قطعات، تعداد بسیار بالای MRO و مراکز ارائه خدمات تخصصی هوایی و محدود بودن محدوده کار آنها، عدم استفاده از توانمندی بالقوه MRO در داخل کشور و عدم اطلاع شرکتهای دانشبنیان از نیازهای شرکتهای هوایی در راستای بومیسازی از جمله چالشهای ناوگان تجاری در کشور به شمار میرود.
وی خاطرنشان کرد: برای رفع این چالش این ستاد اقدام به ایجاد زنجیرهای از سازندگان قطعات هوایی برای بومیسازی قطعات مورد نیاز برای MRO کرده است.
منطقی با تاکید بر اینکه سازمان هوایی کشوری برای توسعه قطعهسازی اقداماتی را اجرایی کرده است، ادامه داد: هدف از برگزاری این جلسه آشنایی شرکتهای هوایی با توانمندیهای شرکتها در زمینه بومیسازی قطعات مورد نیاز صنعت هوایی و توسعه مراکز MRO در کشور است.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حملونقل پیشرفته، خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۴۷ مرکز MRO در حال فعالیت هستند و تقریبا به ازای هر ۶ هواپیما یک مرکز تاسیس شده است.
منطقی افزود: به علت پرهزینه بودن بعضی از تجهیزات مانند سکوی تست موتور، MRO ها از روشهایی که قابلیت اعتماد پائینتری دارد، برای آزمون نهایی قطعات تعمیر شده استفاده میکنند.
وی با اشاره به فعالیت MRO ها در خطوط هوایی دنیا، افزود: این مراکز یا متمرکز هستند یا غیر متمرکز که تجربیات جهانی نشان میدهد مراکزی که به صورت یکپارچه تمامی خدمات را پوشش میدهند، صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به مراکز غیر متمرکز دارند.
منطقی با اشاره به وضعیت حوزه خدمات MRO در اروپا گفت: مراکز MRO موجود در کشورهای انگلستان، آلمان، هلند و اروپای شمالی به صورت یکپارچه فعالیت دارند و سود سالیانه سرمایه در این مراکز معادل ۱.۲ میلیارد یورو به ازای ۶۰ میلیارد یورو سرمایه در گردش است.
وی تصریح کرد: فعالیت این مراکز در کشورهای جنوب اروپا، اروپای شرقی، اسپانیا، ایتالیا و جمهوری چک متمرکز است که ضرر سالیانه آنها ۱.۸ میلیارد یورو به ازای ۶۰ میلیارد یورو سرمایه در گردش برآورد شده است.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حملونقل پیشرفته با تاکید بر اینکه اکنون رویکرد مناطق مختلف نظیر اتحادیه اروپا، ایجاد شبکه یکپارچه MRO است، ادامه داد: ما توانستهایم اولویتهای مراکز MRO در کشور را مشخص کنیم.
وی با اشاره به این اولویتها گفت: موتور، سامانهها با متعلقات، ارتقای هواپیما، بال و بدنه از چهار اولویت این مراکز در کشور محسوب میشوند.
منطقی خاطر نشان کرد: بر اساس آنالیزها و تحلیلهای حوزه MRO در کشور از میزان انجام فعالیتها در حوزه قوای محرکه، ۴۰ درصد ساخت داخلی داریم و میزان برونسپاری فعالیتها به خارج از کشور ۶۰ است. همچنین در حوزه تخصصی کامپوزیت و اجزا ۷۵ درصد برونسپاری به خارج از کشور و ۲۵ درصد در داخل کشور انجام میشود.
وی افزود: همچنین در حوزه تخصصی بال (سازه، بال، بدنه) ۵۵ درصد برونسپاری و ۴۵ درصد میزان انجام فعالیتها در داخل کشور بوده است.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حملونقل پیشرفته گفت: در حوزه خدمات فنی- مهندسی/ پشتیبانی ۴۵ درصد به خارج از کشور برونسپاری میشود و مابقی در داخل کشور انجام میشود.
منطقی خاطرنشان کرد: سطح توانمندیهای ما در کشور در زمینه قوای محرکه ۸۰ درصد و سطح توانمندیهای بالفعل ما ۴۰ درصد در این زمینه است.
وی با اشاره به سطح توانمندی بالقوه و سطح توانمندی بالفعل سه حوزه تخصصی دیگر گفت: در حوزه کامپوزیت و اجزا ۸۵ درصد توانمندی بالقوه و ۳۵ درصد توانمندی بالفعل، در حوزه تخصصی سازه، بال و بدنه ۷۵ درصد توانمندی بالقوه، ۴۵ درصد توانمندی بالفعل و در سطح خدمات فنی – مهندسی/ پشتیبانی ۷۵ درصد توانمندی بالقوه و ۴۰ درصد توانمندی بالفعل داریم.
منطقی با تاکید بر اینک برای رسیدن به سطح بالای MRO در کشور نیاز به ایجاد یک شبکه وجود دارد، اظهار کرد: «موتور و متعلقات، آزمایشگاههای مرجع و آموزش اخذ مجوزها» و شرکتهای عضو حوزه موتور، شبکه قطعهسازی هوایی و شرکتهای عضو حوزه متعلقات به ترتیب از اولویتهای ما برای ایجاد شبکه MRO در کشور به شمار میروند.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل پیشرفته گفت: توسعه صنعت قطعهسازی برای پشتیبانی MRO، ایجاد یک کانال برای ساخت قطعات توسط شرکتهای دانشبنیان با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری و شرکتهای دانشبنیان، بالا بردن ظرفیت MRO در کشور، ایجاد شبکه آزمایشگاهی و تکمیل آن برای دسترسی به استانداردهای مورد نظر سازمان هواپیمایی کشوری از نتایجی است که ما به دنبال آنها هستیم.
انتهای پیام
نظرات